A TÁMOP 2.1.3 pályázat – célok és kockázatok
TÁMOGATÁSOK 2012-05-30
Nyomtatás21 milliárdos volumenével az év képzési pályázataként emlegetik a TÁMOP 2.1.3 című pályázatot, amely képzési projektekhez nyújt uniós forrást. Milliókat kockáztat azonban pályázó, ha nem ügyel a részletekre.
A vállalkozások jövőjét és fennmaradását döntően befolyásoló, a munkahelymegtartást képzésekkel támogató kiírás kockázatairól azonban kevésbé informáltak az érintett vállalatok. A pályázat benyújtása aktuálissá vált, ezért is érdemes szakértők bevonásával említést tenni azokról a kockázati tényezőkről, amelyek akár módosíthatják a folyamatot, és a teljes pályázati anyag újratervezését is eredményezhetik.Képzési pályázatokról lévén szó, a TÁMOP 2.1.3 képzési projektekhez nyújt uniós forrást. A pályázók többnyire külső segítséget vesznek igénybe, azaz a pályázatírást, a konkrét képzések lebonyolítását partnerekre, esetleg mások által ajánlott - erre specializálódott - cégekre bízzák. Mégis nem várt következményei lehetnek annak, ha a megbízott szakértői csapat a legfontosabb kérdésekben félreinformálja a pályázókat. Több esetben előfordul ugyanis, hogy a képzési projektben lehívható pénzt belső képzésekre fordítják a vállalkozások, terv szerint lerövidítve ezzel azt a hosszadalmas dokumentációs folyamatot, amit a pályázat kötelezően előír. Mindezt azonban tévesen teszik, ugyanis azok a vállalkozások, akik a belső képzési formát választják, ennek értelmében felnőttképzési tevékenységet folytatnak, így rájuk ugyanúgy vonatkoznak a felnőttképzési törvény szabályai – tudtuk meg Bertalan Tamástól, a Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesületének elnökétől. A TÁMOP 2.1.3 is rögzíti, hogy a felnőttképzési törvény szerint kell lebonyolítani a képzési projekteket, így a belső képzésekre sem vonatkozik más szabályozás. (A törvény hatálya minden vállalkozásra kiterjed onnantól kezdve, hogy felnőttképzési tevékenységet folytat.) Azzal, hogy a cégek belső képzést valósítanak meg, vállalják a dokumentációs kötelezettség elvégzését, ami azonban a tájékozottság hiányában elmaradhat, esetleg hiányos is lehet, ezzel kockáztatva az elnyert források kifizetését. Megoldást jelenthet megfelelő, a pályáztatás folyamatában jártas, illetve belső képzések esetében a teljes menedzselési folyamatot vállaló partner bevonása.
A képzési projekt tervezésére legalább ekkora figyelmet kell fordítaniuk a pályázóknak, ugyanis egyre gyakoribb az OKJ-s képzések megvalósításának magas aránya a kompetenciafejlesztő képzések mellett, ami valós kockázatot rejt magában. A vállalatok jogos igénye, hogy az alkalmazottak készségfejlesztését OKJ-s végzettséget adó szakmai programokkal is kiegészítsék (vagy éppen hatósági képzésekkel, amit a pályázat nem támogat) – tájékoztatott Zsuffa Ákos, az Akkreditált Felnőttképzési Intézmények Országos Egyesületének elnöke, aki külön felhívja a pályázók figyelmét, milyen buktatókra számíthatnak a különböző képzési formák keveredésével.
Zsuffa Ákos szerint szakmailag érthető az OKJ-s képzések beépítése a projektekbe, de a cégek általában nem teljes csoportokban gondolkodnak, hanem 1-2 fő alkalmazott számára biztosítanák ezt a formát adott szakmai területen. Bár a TÁMOP 2.1.3 pályázat szerint ez működhet, mégis a folyamatot bonyolulttá teszi, az elszámolhatóságot nehezíti. A képzési projekt szempontjából további problémaforrás lehet, ha az iskolarendszeren kívüli OKJ-s képzések minimum óraszámát a beadás után jogszabályban is rögzítik, hiszen így a vállalkozások által a pályázatba előre beírt óraszámok meghiúsulnak, a magasabb óraszámok többletköltséget jelentenek majd, amit nem tudnak az uniós támogatásból finanszírozni – tudtuk meg Zsuffa Ákostól.
Hasonlóképpen kockáztatják a pályázók az elnyert összegeket, ha a hatósági ellenőrzések során felkészületlenek, a jogszabályi előírásoknak nem tesznek eleget, a dokumentációs kötelezettséget elhanyagolják. Az ellenőrzés nem tesz különbséget az egyes konstrukciók között, a hatóság az EMK és a 4/2011. kormányrendelet szerint jár el, vagyis az ellenőrzés egységesen történik - tudtuk meg dr. Szűcs Ákostól, az ESZA ellenőrzési, szabálytalanság- és panaszkezelési igazgatójától. A folyamat lehet helyszíni ellenőrzés, ezen belül időközi (a projekt megvalósítása során), illetve záró helyszíni (a projektzárást követően), amely kiegészül egy másik típussal, az előzetes értesítés nélküli ellenőrzéssel, amely szintén az Egységes Működési Kézikönyv alapján kapcsolódik a képzési projektekhez.
Szűcs Ákos ezzel is felhívja a dokumentációs kötelezettség jelentőségére a pályázók figyelmét, ugyanis az értesítés nélküli ellenőrzés az előzetesen rögzített képzési terv alapján zajlik, az abban foglalt tartalmi elemek megvalósulását vizsgálja (konkrét képzések, helyszín, oktatók, résztvevők). Továbbá hozzáteszi, hogy jogszabályi értelemben azonban nem lehetséges minden megvalósult projekt ellenőrzése, így a szűrés ennek alapján a támogatás értékének megfelelően történik, vagyis a hatóság az összegtől függően kockázatelemzést végez.
A TÁMOP 2.1.3 pályázatban induló mikro-, kis-, közép- és nagyvállalatoknak ennek értelmében rendkívül körültekintően kell eljárniuk az egyes pályázati folyamatokban legyen szó a képzési projekt tervezéséről, a kötelező dokumentációról, a megvalósításról vagy éppen a képzések lebonyolításáról. Bármilyen apró hibával, a kötelező elemek elkerülésével a képzésre fordítható támogatást kockáztatják, sőt a hatóság akár ezzel együtt a további uniós forrásokból való kizárással is szankcionálhatja az érintetteket.
Érdemes tehát hivatalos forrásból tájékozódni, amelyre most lehetősége nyílik azoknak a pályázóknak, akik részleteiben kívánják megismerni a pályázatírás lépéseit, amelyre június 4-től egy képzéssorozat ad alkalmat az ESZA Nonprofit Kft. szervezésében.
FIZESSEN ELŐ 2025-RE AZ ÖNADÓZÓ ÚJSÁGRA ÉS ONLINE CSOMAGJÁRA!
Önadózó - okos újság okos cégeknek és könyvelőknek! Velünk 2025-ben is könnyebb lesz alkalmazni a jogszabályokat, követni a változásokat, teljesíteni az aktuális adózási, könyvviteli feladatokat, és elkerülni a buktatókat. Az Önadózó az egyik legnagyobb terjedelemmel jelentkező havi szaklap. Igen gazdag az archívumunk, az előfizetéssel ingyenesen hozzájuthat a megelőző évek lapszámaihoz. Az egyes lapszámok tartalma online elérhető, illetve mobiltelefonon is. Online csomagunk: Számviteli szabályzatok 2025 ● Cafetéria szabályzat 2025 ● Pénzmosás elleni szabályzat csomag ● GDPR Segédlet, ● Gyorskérdés szolgáltatás a honlapon,● Segédletek + Mérlegképes és adótanácsadói kreditek ● Ingyenes e-könyvek és vásárlási kedvezmény az Önadózó Webáruhgázban ● Előfizetni itt lehet: https://www.onadozo.hu/elofizetes-az-ujsagra/
Webáruház
Szabályzatok
-
Kézikönyv vállalkozások GDPR megfelelési kötelezettségeinek teljesítéséhez
Bruttó ár: 25 400 Ft
Előfizetőknek ingyenes -
Székhelyszolgáltatók pénzmosás elleni szabályzat csomagja 2024
Bruttó ár: 12 700 Ft
Előfizetőknek ingyenes -
Ingatlan-vállalkozások pénzmosás elleni szabályzat csomagja 2024
Bruttó ár: 12 700 Ft
Előfizetőknek ingyenes
Szabályzatok kategória összes termékének megtekintése
E-Könyvek
-
Kamerás megfigyelés alkalmazása munkahelyen, üzletben – kézikönyv és iratminták
Bruttó ár: 12 700 Ft
-
A munka- és pihenőidő elektronikus nyilvántartásának követelményei
Bruttó ár: 1 270 Ft
Előfizetőknek ingyenes -
Új munkajogi tájékoztatások útmutatóval
Bruttó ár: 12 700 Ft
Előfizetőknek 20% kedvezménnyel 10 160 Ft
E-Könyvek kategória összes termékének megtekintése
Szakkönyvek
-
Agrárgazdaságok átadása és adózása
Bruttó ár: 15 750 Ft
Előfizetőknek 20% kedvezménnyel 12 600 Ft
Postaköltség: 1 100 Ft -
Adószámos tevékenység, másodállás, mellékfoglalkozás
Bruttó ár: 9 900 Ft
Akciós ár: 4 950 Ft
Postaköltség: 1 100 Ft
E-Start
Önadózó segítség az ügyek elektronikus intézéséhez.
- Elektronikus ügyintézés - alapok
- Adatvédelem
- Adózási alapinformációk
- Adókalkulátorok
- Adóellenőrzés, adóigazgatás, jogorvoslatok, ügyintézés a NAV előtt
- Adózó saját bevallási és egyéb nyilvántartási adatainak lekérdezése
- Bevallási, adatszolgáltatási platformok
- Bírósági eljárások - Fizetési meghagyás - Alternatív vitarendezések
- Bírósági határozatok gyűjteménye
- Cégügyek, céginformációk
- Civil szervezetek
- Családtámogatások
- Egészség - Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT)
- E-learning - Kötelező továbbképzések könyvelőknek, adótanácsadóknak, könyvvizsgálóknak, ügyvédeknek
- Egyéni vállalkozók nyilvántartása
- Építőipar
- Gépjármű
- Hatósági igazolások igénylése
- Helyi önkormányzati ügyek (E-ÖNKORMÁNYZAT PORTÁL)
- Ingatlan
- Jogszabálygyűjtemények
- KSH adatok - Az adatvezérelt üzleti döntésekért
- Mezőgazdaság
- NAV szolgáltatások
- Pénzügyi ágazati szakmák és szakképzés
- Pénzügyi, számviteli szoftverek
- Támogatások, pályázatok,
- Társadalombiztosítás
- Turisztikai szolgáltatók NTAK regisztrációja