Mi van akkor, ha jogszerűtlenül alkalmazzuk a KATÁ-t?
EGYÉB ADÓK 2019-12-29
NyomtatásCímkék: KATA
Ha a kisadózást alkalmazó felek egy adóellenőrzésben nem tudják bizonyítani, hogy nem színlelt munkaviszonyról van szó, az adóhatóság az adózási és egyéb jogkövetkezményeket a munkaviszonyra irányadó rendelkezések szerint állapítja meg. Az adóhatóság ellenkező nyilatkozatok hiányában a kifizetett összeget fogja bruttó bérnek venni, és ebből fogja visszaszámolni a levonandó illetve rászámolni a munkáltató által fizetendő alábbi terheket:
Ha az adóhatóság a vizsgálat eredményeképpen arra a megállapításra jut, hogy a felek jogviszonya a szerződés szövege szerint megnevezett jogviszonytól eltérő, más típusú jogviszony, tipikusan munkaviszony tartalmi elemeit foglalja magában, vagyis a vélelem nem dől meg, a megkötött szerződést színleltnek minősíti. Ilyen esetben a jogviszonyt az általa leplezett szerződés alapján ítéli meg, és alkalmazza az annak megfelelő jogkövetkezményeket, ideértve a színleléssel okozott költségvetési hiány megtérítésére való kötelezést és a hiány előidézéséhez kapcsolódó szankciók alkalmazását is.
Ebben az esetben mind a számlabefogadónak, mind a számlát kiállító kisadózónak eltérő, többlet adó- és járulékfizetési kötelezettsége keletkezik, ami sokkal magasabb a tételes adó összegénél, és tekintettel arra, hogy a kisadózó kifejezetten az adó csökkentésére irányuló “hamis” szerződést kötött, nagy eséllyel vet ki az adóhatóság 200 százalékos adóbírságot.
Ha a kisadózó nem tudja bizonyítani, hogy nem színlelt munkaviszonyról van szó, az adóhatóság az adózási és egyéb jogkövetkezményeket a munkaviszonyra irányadó rendelkezések szerint állapítja meg. Az adóhatóság ellenkező nyilatkozatok hiányában a kifizetett összeget fogja bruttó bérnek venni, és ebből fogja visszaszámolni a levonandó illetve rászámolni a munkáltató által fizetendő alábbi terheket:
- az adóhiányt, amely megegyezik a normál munkaviszonynak megfelelő közterhekkel (15% személyi jövedelemadó, 10% nyugdíjjárulék, 7% egészségbiztosítási járulék, 1,5% munkaerőpiaci járulék, - a cikk kéziratának időpontjában hatályos mérték szerint - 19,5% szociális hozzájárulási adó, 1,5% szakképzési hozzájárulás);
- az adóbírságot, amelynek mértéke főszabály szerint megegyezik az adóhiánnyal, de ha az adóhiány a bevétel eltitkolásával, hamis bizonylatok, könyvek, nyilvántartások előállításával, felhasználásával, illetve a bizonylatok, könyvek, nyilvántartások meghamisításával, megsemmisítésével függ össze, akkor az adóhiány kétszáz százaléka is lehet;
- késedelmi pótlékot, melyet az adó késedelmes megfizetése esetén az esedékesség napját követő naptól, mint kezdőnaptól az esedékesség napjáig kell megfizetni. A késedelmi pótlék mértéke minden naptári nap után a késedelem, illetve az esedékesség előtti igénybevétel (felszámítás) időpontjában érvényes jegybanki alapkamat 5 százalékponttal növelt mértékének háromszázhatvanötöd része. A késedelmi pótlék után késedelmi pótlékot felszámítani nem lehet. Az adóhiány késedelmi pótléka az eredeti esedékességtől az ellenőrzésről felvett jegyzőkönyv keltéig, de legfeljebb három évre számítható fel.
Tekintettel arra, hogy a KATÁ-s jogviszony munkaviszonnyá minősítése esetén a kisadózó megrendelőjét az adóhatóság munkáltatónak a kisadózót pedig munkavállalónak minősíti, a fentiekben felsorolt terhek kötelezettsége az alábbiak szerint terheli a kisadózót, illetve a megbízót:
- a munkavállalót terhelő járulék megállapítási, levonási és ezzel összefüggésben bevallási kötelezettséggel összefüggésben keletkező adóhiányt, az adóhiány után az adóbírságot és a késedelmi pótlékot a munkáltatóvá minősített megbízónak kell megfizetnie,
- a munkavállalót terhelő személyi jövedelemadó megállapításának, levonásának és ezzel összefüggésben bevallási kötelezettségének elmulasztása kapcsán keletkezett adóhiányt a munkavállalóvá minősített kisadózónak, míg az adóhiány után az adóbírságot, a késedelmi pótlékot a munkáltatóvá minősített megbízónak kell teljesítenie,
- a munkáltatót terhelő egyéb közterhek (például szociális hozzájárulási adó, szakképzési hozzájárulás) kapcsán keletkezett adóhiány, adóbírság és késedelmi pótlék megfizetése a munkáltatóvá minősített megbízót
Ezen felül tekintettel arra, hogy a színlelt jogviszony alapján történő foglalkoztatás munkajogi rendelkezésekbe is ütközik és gyakorlatilag a munkavállaló érdekeit sérti, munkaügyi bírság kiszabásának is helye lehet. A bírság összegének megállapításakor a jogellenes állapot időtartamát, a megsértett előírások, valamint az érintett munkavállalók számát is figyelembe veszi a munkaügyi hatóság. A fizetendő bírság harmincezer forinttól akár tízmillió forintig is terjedhet. Sőt, a munkaügyi bírság mértéke a törvényi felső korlát kétszereséig terjedhet, ha a korábbi munkaügyi ellenőrzés eredményeként meghozott, bírságot kiszabó közigazgatási határozat jogerőre emelkedésétől számított három éven belül legalább egy, a korábbival azonos jogsértés megállapítására kerül sor.
A fentiekben felsorolt közterhek, bírságok áttekintése után megállapítható, hogy kiemelkedő körültekintést igényel a Katv.-nek megfelelő KATÁ-s jogviszony kialakítása, mert a törvényi előírásoknak ellentmondó jogviszony komoly kockázatot és szankciókat rejthet magában mind a kisadózónál, mind a kisadózó számláját befogadó megrendelőnél.
Kovács Kinga Dóra
FIZESSEN ELŐ 2025-RE AZ ÖNADÓZÓ ÚJSÁGRA ÉS ONLINE CSOMAGJÁRA!
Önadózó - okos újság okos cégeknek és könyvelőknek! Velünk 2025-ben is könnyebb lesz alkalmazni a jogszabályokat, követni a változásokat, teljesíteni az aktuális adózási, könyvviteli feladatokat, és elkerülni a buktatókat. Az Önadózó az egyik legnagyobb terjedelemmel jelentkező havi szaklap. Igen gazdag az archívumunk, az előfizetéssel ingyenesen hozzájuthat a megelőző évek lapszámaihoz. Az egyes lapszámok tartalma online elérhető, illetve mobiltelefonon is. Online csomagunk: Számviteli szabályzatok 2025 ● Cafetéria szabályzat 2025 ● Pénzmosás elleni szabályzat csomag ● GDPR Segédlet, ● Gyorskérdés szolgáltatás a honlapon,● Segédletek + Mérlegképes és adótanácsadói kreditek ● Ingyenes e-könyvek és vásárlási kedvezmény az Önadózó Webáruhgázban ● Előfizetni itt lehet: https://www.onadozo.hu/elofizetes-az-ujsagra/
Webáruház
Szabályzatok
-
Kézikönyv vállalkozások GDPR megfelelési kötelezettségeinek teljesítéséhez
Bruttó ár: 25 400 Ft
Előfizetőknek ingyenes -
Székhelyszolgáltatók pénzmosás elleni szabályzat csomagja 2024
Bruttó ár: 12 700 Ft
Előfizetőknek ingyenes -
Ingatlan-vállalkozások pénzmosás elleni szabályzat csomagja 2024
Bruttó ár: 12 700 Ft
Előfizetőknek ingyenes
Szabályzatok kategória összes termékének megtekintése
E-Könyvek
-
Kamerás megfigyelés alkalmazása munkahelyen, üzletben – kézikönyv és iratminták
Bruttó ár: 12 700 Ft
-
A munka- és pihenőidő elektronikus nyilvántartásának követelményei
Bruttó ár: 1 270 Ft
Előfizetőknek ingyenes -
Új munkajogi tájékoztatások útmutatóval
Bruttó ár: 12 700 Ft
Előfizetőknek 20% kedvezménnyel 10 160 Ft
E-Könyvek kategória összes termékének megtekintése
Szakkönyvek
-
Agrárgazdaságok átadása és adózása
Bruttó ár: 15 750 Ft
Előfizetőknek 20% kedvezménnyel 12 600 Ft
Postaköltség: 1 100 Ft -
Adószámos tevékenység, másodállás, mellékfoglalkozás
Bruttó ár: 9 900 Ft
Akciós ár: 4 950 Ft
Postaköltség: 1 100 Ft
E-Start
Önadózó segítség az ügyek elektronikus intézéséhez.
- Elektronikus ügyintézés - alapok
- Adatvédelem
- Adózási alapinformációk
- Adókalkulátorok
- Adóellenőrzés, adóigazgatás, jogorvoslatok, ügyintézés a NAV előtt
- Adózó saját bevallási és egyéb nyilvántartási adatainak lekérdezése
- Bevallási, adatszolgáltatási platformok
- Bírósági eljárások - Fizetési meghagyás - Alternatív vitarendezések
- Bírósági határozatok gyűjteménye
- Cégügyek, céginformációk
- Civil szervezetek
- Családtámogatások
- Egészség - Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT)
- E-learning - Kötelező továbbképzések könyvelőknek, adótanácsadóknak, könyvvizsgálóknak, ügyvédeknek
- Egyéni vállalkozók nyilvántartása
- Építőipar
- Gépjármű
- Hatósági igazolások igénylése
- Helyi önkormányzati ügyek (E-ÖNKORMÁNYZAT PORTÁL)
- Ingatlan
- Jogszabálygyűjtemények
- KSH adatok - Az adatvezérelt üzleti döntésekért
- Mezőgazdaság
- NAV szolgáltatások
- Pénzügyi ágazati szakmák és szakképzés
- Pénzügyi, számviteli szoftverek
- Támogatások, pályázatok,
- Társadalombiztosítás
- Turisztikai szolgáltatók NTAK regisztrációja