A bérszámfejtõ mámora

ART

Nyomtatás
Forrás: Önadózó

Ugyi, mikor az utolsó bejgli darabkát is sikerül a tálcáról megmentvén – teával puhítva – felfalni, majdan a szilveszteri tombolásból megmentett dugi kocsonyát is legyûrni biztos, hogy feljön szemünk látóhatárára a januári teendõk sora. Írásom ezen feladatok némelyikérõl próbál összesítõ jelleggel leltárt készíteni.

Az írásban nem foglalkozom a 2007. év bérügyeinek zárásával errõl egyéb alkalommal kell szót váltani. Az írás teljes terjedelmében az Önadózó 2008. januári számában olvasható.

Bérek változása

A vezetés januári lendületét sikerrel tompíthatjuk, ha felhívjuk figyelmét, hogy a minimálbérrel foglalkoztatott munkatársak népes táborának személyi alapbérét – még a munkaügyi ellenõr évet köszöntõ látogatása elõtt – célszerû a jogszabályi mértékre változtatni. Nem elhanyagolható feladat, hogy a minimálbéren túl az ún. legkisebb bér kérdését is napirendre tûzzük. (Lásd 316/2005. (XII.25.) Korm. rendelet )

Ezen - presztízsünket erõsen növelõ - tételek után javaslom, hogy fokozzuk a nyomást.

Rövid gondolkodást követõen különbözõ „nyilatkozatok” kitöltésére ösztönözhetjük – a népszerû nevén gázár-támogatási kérelem kitöltésén túljutott – és így teljesen megrendült munkatársainkat.

Gondolunk itt elsõdlegesen az „Adójóváírás” kérelemre, hiszen tudjuk, hogy adójóváírásban az részesülhet, aki írásos nyilatkozatában ezt kéri.

Ismét felmerül a családi kedvezmény „nyilatkozat” is.

Nem feledjük programunkba felvenni az esetleges személyi kedvezményre jogosító igazolások lejáratát ellenõrizni.

Nyugdíj mellett foglalkoztatott kollegáinkat megkérjük, hogy a nyugdíj összegére vonatkozó igazolást mutassák be.

Az érintett szülõk nyilatkozzanak a gyermek(ek) utáni pótszabadság igényükrõl.

Célszerû értesíteni munkatársainkat 2008. évi szabadság járandóságuk mértékérõl.

Ahol alkalmazzák, illik propagálni az ún. „Cafetéria” rendszer 2008. évi kidolgozása iránti erõs vágyunkat is, jelezve, hogy az önkéntes egészségpénztári és/vagy önsegélyezõ pénztári tagdíj munkáltató általi megfizetése esetén az adómentesség a minimálbér 30 %-ára növekedett. Ezen pénztárak által biztosítható juttatások köre ismét változott. Ezért erõsen javasolt a faliújságokon a szaloncukor papírját, továbbá a karácsonyi üdvözleteket e szabályokat tartalmazó anyagra cserélni.

Vigyázat, az Szja tv. 2008. január 01. napjától megfogalmazza a „mûvelõdési intézményi szolgáltatás”-ok tartalmát . Érdemes közhírré tenni. (lásd tv. 3. § 27. pont )

Célszerû nyugdíjas kollegáink figyelmét felhívni, hogy a levont nyugdíjjárulék az eddigi 8,5 %-ról 9,5 %-ra növekedett (azaz keresetük emiatt csökken), a 4 % természetbeni egészségbiztosítási járulék nem változott. Ha szerencsés csillagzat alá tartoznak, akkor az adójóváírás – sikeresen propagált változása – a kereset növekedését eredményezheti.
De nyugdíjas kollegáknak örömhírt is vihetünk. A 2008. 01.01. napját követõ idõtartamra vonatkozó járulékalapok után 365 napot követõen az eddigi 0,4 % helyett 0,5 %-kal növelhetõ a nyugdíj összege. (itt ugye a 8,5 % nyugdíjjárulék alapot kell figyelembe vennünk, és ne feledjük, hogy az egy napi, illetve éves egyéni nyugdíjjárulék fizetési határ a nyugdíjasok jövedelménél is figyelendõ.).

Példa:
A nyugdíjas éves (365 napi) keresete – melybõl nyugdíjjárulékot vontunk: 1.200.000 Ft. Ennek havi átlaga 100.000 Ft, melynek 0,5 %-a = 500 Ft/hó, tehát a nyugdíj összegét ezen összeggel fogják megemelni.

A program díját éppen növelni szándékozó bérprogramot szállító partnerünk lendületét megtörhetjük azzal, hogy igazolja APEH engedélyét az eltérõ adóelõleg számításra. Sajnos ezt csak azon esetben tehetjük meg, amikor a program a törvénytõl eltérõ adóelõleg-számítást is lehetõvé tesz. (lásd tv. 46.§. (6) bekezdését)

Ha gyanítjuk, hogy a Tb. felé történõ bejelentésekkel – természetesen elõdeink munkavégzése miatt – esetlegesen hiányosságok vannak, illetve nem minden bejelentésrõl rendelkezünk régi OEP bejelentés esetén pecsétes igazolással, vagy feladóvevénnyel, jobban járunk, ha kezdeményezzük a cég székhelye szerint illetékes Egészségbiztosítási Pénztárnál az „élõ” jogviszonyok tisztázását. Erre – az OEP segítõ készsége okán van lehetõségünk. Hála és köszönet érette.

Az egyeztetés lefolytatása, majd az esetleges hiányok megszüntetése több rövid meneküléstõl is megóvhat minket azon esetekben, mikor munkatársunk rövid látogatása az egészségügyi szolgáltatónál különbözõ színû lámpák (és nem a szemészeten) villogtatásával ért véget.

Ezen nehéz napokon enyhít, hogy könyveléssel foglalkozó kollegáink nem igen mutatnak irántunk erõs érdeklõdést, de ha mégis akkor rövid kérdéssel – mely az ÁFA törvény valamely szabályára vonatkozik – hosszabb idõre kiiktatjuk õket látókörünkbõl.

Javallom rakéta sebességével zárni a 2007. évi bérkartonokat és felkészülni a gyors cselekvésre, mert az APEH jóindulatúan közzétette, hogy az SZJA túlfizetést az elektronikus úton önbevalló magánszemély részére már február 01. napjától teljesíti. Ez érdekes megoldás, hiszen az APEH a bevallás beérkeztét követõ 30 napon belül köteles kiutalni – pótlékmentesen - a visszajáró SZJA-t. Tehát február 1. napján az követelheti az SZJA visszatérítését, aki január elsején nem a bécsi újévi koncertet bámulássza, hanem sebes vágta eredményeként elektronikus úton benyújtja bevallását, így még az esti budapesti koncert élvezetére lehet módja.

Reménybeli osztalékjövedelemmel rendelkezõ tulajdonosokat lehet nyugtatni azon törvényi tény ismertetésével, hogy mind a 25, mint a 35 százalékos szja kulccsal adózó osztalék után jó eséllyel 14 % egészségügyi hozzájárulás fizetésére is sor kerülhet. Ezt akkor lehet megúszni 2008. évre, ha egyébként a tárgyév során az egészségügyi hozzájárulásról szóló tv. szerinti 450.000 forint járulékfizetés megtörtént. Itt járulék alatt a - közismert nevén -társadalombiztosítási járulék egészségbiztosítási részét, továbbá a 14 % egészségügyi hozzájárulást, valamint az egészségügyi szolgáltatási járulékot kell értenünk. / Lásd 1998. évi LXVI. törvény 3. §. (3) bekezdését /

Ez alapesetben, feltételezve, hogy magánszemélynek csak bérjövedelme és az elõzõek szerint adózó osztalékjövedelme van, azt jelenti, hogy osztaléka után akkor nem fizet 14 % egészségügyi hozzájárulást, ha 2008. évi bérjövedelme a 9.000.000 Ft összeget eléri, vagy meghaladja. A Tbj. 19. § (1) bekezdése szerinti társadalombiztosítási járulékon belül 2008. évben az egészségbiztosítási járulék mértéke 5 százalék.

További jó hírként közölhetõ, hogy a rehabilitációs hozzájárulás 2007. évi 152.000 Ft összege 2008. évben 164.400 Ft összegre változik.

Hírnök jõ, s pihegve szól: a NYENYI adatszolgáltatás nem szûnik meg, azt 2008. év után is teljesíteni kell. (kommentár mellõzendõ)

A 0808 havi adó-és járulékbevallásban a jogszabályok szerinti esetekben az arányos szolgálati idõ napjainak számát is közölni kell, továbbá módosul a különféle START kártyákkal történõ foglalkoztatás esetén a bevallásra kerülõ adatok köre.

Spórolósabb típusú cégvezetõk, akik korkedvezményre jogosító munkakörben munkatársakat foglalkoztatnak, érdeklõdéssel fordulnak a korkedvezmény biztosítási járulék alóli mentesítés lehetséges módja felé. A részletszabályok megjelenéséig kéretik türelmet tanúsítani. Itt feltétlenül megjegyzésre érdemes az a tény, hogy amennyiben a munkáltató valamely munkakörben - az eljárás alapján - mentesül a többletjárulék megfizetése alól, a munkavállaló ezen idõponttól kezdõdõen korkedvezményre nem szerez jogot.

A járulékmértékek nem változtak, de sikerült úgy átcsoportosítani a járulékokat, hogy abból többlet bevétel származzon.

Ha szerencsénk újonnan alakuló foglalkoztatóhoz köt, akkor érdemes felhívni a tulajok, a vezetés figyelmét, hogy amennyiben a társasági szerzõdés aláírását követõen - de még az adószám átvételét megelõzõen – személyesen közremûködõ tag van, és/vagy egyébként biztosított van a társaságban az APEH felé teljesítendõ T1041 bejelentést adószám feltüntetése nélkül haladéktalanul, papíralapon teljesíteni kell. Majdan az adószám kézhezvételét követõen – regisztrációval rendelkezvén – a bejelentést meg kell ismételni elektronikus úton. Így tulajdonképp már megfelelõ rutint is szerzünk ezen feladat méltó teljesítésére.
Azzal, hogy biztosított munkatársunkat az APEH felé elküldött T1041 jelû nyomtatványon bejelentettük, még nem menekültünk meg minden feladattól. A jogszabály szerint a bejelentés tényérõl a magánszemély részére igazolást kell kiadni, amely igazolás tartalmazza a bejelentés tényét és a bejelentett adatokat egyaránt.

A magánszemélyek különadójaként aposztrofált sarc alapjaiban nem változott, természetesen az egyéni járulékfizetési hatás változása a fizetési köztelezettség kezdõ pontját is érinti. Így különadót az éves 7.137.000 Ft összevont adóalapba tartozó jövedelem felett kell fizetni.

Fontos, hogy a közép illetve felsõfokú oktatásban tanulói jogviszonyban álló diákok az egyéb biztosított jogviszonyukban fizetik a 2 % pénzbeli egyéni egészségbiztosítási járulékot, így adott feltételek esetén az egészségbiztosítás pénzbeli ellátására is jogot szereznek.

Az öregségi nyugdíj legkisebb összege 28.460 Ft/hó 2008. január 01. napjától. Tehát a gyes összege is ezen összegre változik. Anyasági támogatás egy gyerek esetén 64.035 Ft, ikrek esetén 85.380 Ft/gyerkõc. A gyed maximális összege – a minimálbér változását követve 96.600 Ft/hó.

A családi pótlék összege is változik.

Nos mire ide érünk megéhezünk, és zajos módon közöljük, hogy az étkezési hozzájárulás

2008. január 01 napjától
- étkezési „tikett” esetén 6.000 Ft /hó,
- meleg étkezés esetén 12.000 Ft/hó,
- iskolakezdési támogatás a minimálbér 30 %-a tehát 2008. évben 20.600 Ft/tanuló
- A munkáltatónál adóköteles béren kívüli juttatás értékhatára (400.000 Ft) és a számba veendõ juttatási kör nem változik.

Néhány gondolat nyugdíjazásról (a részletek és teljesség igénye nélkül):

2008. évben a nyugdíjba vonulás alapvetõ feltételei nem változnak, marad a résznyugdíj intézménye. A korhatárt betöltött személyek (jellemzõen 62 életév betöltése) esetében a jogviszony megszüntetésének kényszere sem merül fel, nincs keresetkorlát, de az új szabályok szerint számítják a nyugdíjat (kivétel késõbb említve).
- marad a folyósítás nélküli „nyugdíjrögzítési” szabály.

A korhatár elõtt nyugdíjat igénylõk
- a nyugdíj igénylésének napján nem állhatnak keresõtevékenységet folytató egyes jogviszonyban (Tbj. 5 § a)-b), e)-g) pontok),
- a nyugdíj az új számítási szabályok szerint kerül megállapításra,
- a nyugdíj folyósítását szüneteltetni kell a tárgyév során, ha a nyugellátásban részesülõ munkajövedelme a minimálbér 12 szeres összegét meghaladja.
- a társas vállalkozó és egyéni vállalkozó át kell, hogy kerüljön ún. „kiegészítõ tevékenységû” státuszba. Tehát nem kell megszüntetnie a vállalkozást.

Aki nyugellátásra a 2007. évi szabályok alapján 2007. december 31. napjáig jogot szerzett (ide értve az elõrehozott, csökkentett elõrehozott öregségi nyugdíjat is), és a nyugdíj folyósítását 2008. június 29-ig elõterjeszti, annak még lehetséges a nyugdíj 2007. december 31-én érvényes szabályok szerinti megállapítása is. Ebben az esetben nem kell a jogviszonyt megszüntetni, és 2009. december 31-ig a keresetére tekintettel a nyugdíját nem korlátozzák. Ha ezen idõpontot követõen éri el a magánszemély a rá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt, akkor az életkor betöltéséig a nyugdíj korlátozásának feltétele rá is irányadóvá válik.

2009.01.01-tõl
- férfiak továbbra is a 60. életév betöltésétõl mehetnek elõrehozott öregségi nyugdíjba,
- nõk az 59. életév betöltésétõl mehetnek elõrehozott öregségi nyugdíjba
csökkentés nélkül 40 év szolgálati idõ esetén, és meg kell szüntetni a keresõ tevékenységre irányuló jogviszonyt.

Ez a szabály 2012. december 31-ig él, hogy utána mi lesz, azt majd akkor írjuk (olvassuk).

E cikk keretében ennyi. Kérem. tartsanak meg jó emlékezetükben.

Záró megjegyzés: A cikkben közöltek néhány részletben még nem végleges joganyagra támaszkodva kerültek megfogalmazásra. Kérem ezért a szakirodalom szorgos böngészését.

Szûts László

Önadózó

Vissza az előző oldalra

Webáruház

Szabályzatok

Szabályzatok kategória összes termékének megtekintése

E-Könyvek

E-Könyvek kategória összes termékének megtekintése

Szakkönyvek

Szakkönyvek kategória összes termékének megtekintése

E-Start

Önadózó segítség az ügyek elektronikus intézéséhez.


Vissza az előző oldalra