A jövedelemigazolás kiadás szabályai

ART

Nyomtatás
Forrás: Önadózó

Az adózók hivatalos ügyeinek intézéséhez egyre több helyen szükséges jövedelemigazolás csatolása. Sok esetben gondot jelent az ügyfelek számára, hogy milyen igazolást kérjenek, mivel a köztudatban általában csak „adóigazolásként” említik az adózók ezt az igazolást.

Ezért szükséges tisztázni, hogy mit is jelent a jövedelemigazolás, illetve hogyan lehet igényelni, mi szükséges az igazolás kiadásához, mit foglal magában a kiadott okirat. A jövedelemigazolás hatósági bizonyítványnak minõsül, mely kiállítása kérelemre történik az adóhivatal ügyfélszolgálatain és kirendeltségein. Az eljárás illetékmentes. A kérelem benyújtása történhet szabadon megfogalmazott beadvány formájában, valamint az erre a célra szolgáló (K02 számú) formanyomtatványon. A kérelem minta ingyenesen rendelkezésre állnak az adóhivatal ügyfélszolgálatain, valamint letölthetõ a www.apeh.hu honlapról letöltések/adatlapok, igazolások, meghatalmazásminták/adó-, jövedelem- és az illetõségigazolás elérési útvonalon. A kérelmet személyesen és postai úton lehet benyújtani. A jövedelemigazolás kiadása iránti kérelemnek tartalmaznia kell az alábbi adatokat:az adózó személyi azonosító adatait, azaz a kérelmezõ nevét, lakcímét, adóazonosító jelét és ha van adószámát;az igazolás kiadásának célját, vagyis azt, hogy milyen eljáráshoz szükséges az igazolás kiadása (pl. hitelkérelem, támogatás, oktatási intézménynél történõ felhasználás);melyik évrõl kéri a magánszemély az igazolást, és mely szerv(ezet) eljárásához szükséges az igazolás kiadása (pl. bank, iskola elnevezése). A kérelem elengedhetetlen kelléke az aláírás. Fontos, hogy a törvényi elõírásoknak megfelelõen az adózónak vagy törvényes képviselõjének, illetve a meghatalmazottnak kell a kérelmet aláírnia. Természetesen, ha az adózó helyett meghatalmazott jár el, az írásbeli meghatalmazást is csatolni kell a kérelemhez a képviseleti jogosultság igazolása érdekében. Az igazolás kiadásának további feltétele, hogy az adózó az adott adóévre vonatkozóan a jövedelmérõl, és az ezzel kapcsolatos adófizetési kötelezettségérõl elszámoljon (egyrészt önadózás útján személyi jövedelemadó bevallás benyújtásával, másrészt munkáltatói vagy adóhatósági adómegállapítással). Ha az igazolás kiadásának valamennyi feltétele fennáll, az igazolás tartalmazza az adózó adott évi jövedelmét, valamint adófizetési kötelezettségét is. Az adókötelezettség alatt a személyi jövedelemadón kívül a különadó, illetve egyszerûsített közteherviselési hozzájárulás (Ekho) fizetési kötelezettséget is figyelembe veszi az adóhivatal. Azonban, ha az adózó jövedelmérõl, illetve adófizetési kötelezettségérõl nem számolt el, a jövedelemigazolás értelemszerûen e tényt tartalmazza. Az igazolás kiadására a jogszabály – a kérelem beérkezését követõen – 8 napot biztosít, azonban az igazolási kérelem leadása elõtti tájékozódással az ügyintézési idõ jelentõsen csökkenthetõ. További információk találhatók az igazolások igénylésével kapcsolatban az APEH internetes honlapján, vagy tájékoztatás kérhetõ az adóhivatal ügyfélszolgálatain, kirendeltségein, továbbá a 06-40-42-42-42-es telefonszámon.www.apeh.hu Észak-alföldi Régió

Vissza az előző oldalra

Webáruház

Szabályzatok

Szabályzatok kategória összes termékének megtekintése

E-Könyvek

E-Könyvek kategória összes termékének megtekintése

Szakkönyvek

Szakkönyvek kategória összes termékének megtekintése

E-Start

Önadózó segítség az ügyek elektronikus intézéséhez.


Vissza az előző oldalra