A Rehabilitációs kártyával történő foglalkoztatás szabályai
JÁRULÉKOK, TB 2017-01-15
NyomtatásCímkék: rehabilitációs kártya
A megváltozott munkaképességű munkavállalók foglalkoztatásának bővítését szolgálta a foglalkoztatási támogatási rendszer átalakítása, amelynek elsődleges célja volt a foglalkoztatás elmozdulása a rehabilitáció, és a minél nagyobb arányú nyílt munkaerő-piaci foglalkoztatás felé. Ennek egyik eleme a munkaadók érdekeltté tétele a megváltozott munkaképességű személyek foglalkoztatásában, amelynek egyik eszköze a Rehabilitációs kártyával történő foglalkoztatás.
A Rehabilitációs kártyára való jogosultsági feltételeket és a részletszabályokat a pályakezdő fiatalok, az ötven év feletti munkanélküliek, valamint a gyermek gondozását, illetve a családtag ápolását követően munkát keresők foglalkoztatásának elősegítéséről, továbbá az ösztöndíjas foglalkoztatásról szóló 2004. évi CXXIII. törvény (a továbbiakban: Pftv.), a Rehabilitációs kártya igénylésének, kibocsátásának, felhasználásának, kicserélésének, visszavonásának és a hozzá kapcsolódó kedvezmény érvényesítésének részletes szabályairól szóló 33/2012. (XII. 5.) NGM rendelet (a továbbiakban: R.) tartalmazza.
Milyen esetben jogosult a természetes személy Rehabilitációs kártyára?
Rehabilitációs kártyára az a megváltozott munkaképességű személy jogosult, akinek a rehabilitációs hatóság által végzett komplex minősítés szerint
· foglalkoztathatósága rehabilitációval helyreállítható, vagy
· tartós foglalkozási rehabilitációt igényel.
Rehabilitációs kártyára az a személy is jogosult, aki
· 2011. december 31-én III. csoportos rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíjban, rendszeres szociális járadékban részesült, vagy
· rehabilitációs járadékban részesül.
A jogosultsági feltétellel kapcsolatos szabályok 2017. január 1-jétől várhatóan módosulnak. A módosítás eredményeképpen bővül az a személyi kör, aki megváltozott munkaképességére tekintettel jogosulttá válik Rehabilitációs kártyára.
Az egyes pénzügyi és gazdasági tárgyú törvények módosításáról szóló T/13159törvényjavaslat (a továbbiakban: javaslat) szerint Rehabilitációs kártyára az a megváltozott munkaképességű személy jogosult, aki a rehabilitációs hatóság által végzett hatályos komplex minősítés szerint a megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvény (a továbbiakban: Mmtv) 3. § (2) bekezdés a) pontjában, vagy b) pont ba) vagy bb) alpontjában foglalt minősítési kategóriába tartozik.
Az Mmtv. hivatkozott rendelkezése szerint Rehabilitációs kártyára jogosult az a megváltozott munkaképességű személy, aki rehabilitálható, ezen belül
- foglalkoztathatósága rehabilitációval helyreállítható, vagy
- tartós foglalkozási rehabilitációt igényel,
2017. január 1-jétől az a személy is jogosulttá válik, akinek rehabilitációja nem javasolt, ezen belül
- egészségi állapota alapján foglalkoztathatósága rehabilitációval helyreállítható, azonban a komplex minősítés szakmai szabályairól szóló rendeletben meghatározott egyéb körülményei miatt foglalkozási rehabilitációja nem javasolt,
- egészségi állapota alapján tartós foglalkozási rehabilitációt igényel, azonban a komplex minősítés szakmai szabályairól szóló rendeletben meghatározott egyéb körülményei miatt foglalkozási rehabilitációja nem javasolt.
Rehabilitációs kártyára az a személy is jogosult, aki 2011. december 31-én III. csoportos rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíjban vagy rendszeres szociális járadékban részesült.
A Rehabilitációs kártya igénylése
A Rehabilitációs kártya kiadása a természetes személy által benyújtott kérelem alapján induló eljárás keretében történik. A kártya kiadására irányuló kérelmet a rehabilitációs hatóságnál kell kezdeményezni. A kérelemben a személyazonosító adatokon kívül az adóazonosító jelet és, ha van a kérelmezőnek munkahelye, akkor azt is közölni kell.
A Rehabilitációs kártya kiadása azonban már nem a rehabilitációs hatóság feladata. Amennyiben a rehabilitációs hatóság megállapítja a jogosultsági feltételek fennállását, akkor erről 1 napon belül értesíti az adóhatóságot. Az adóhatóság a Rehabilitációs kártyát elkészíti és azt a rehabilitációs hatóság adatszolgáltatását követő 15 napon belül adja ki a természetes személy munkáltatójának, vagy munkáltató hiányában a jogosult természetes személynek.
Az adóigazolványt kiegészítő kártya tartalmazza:
· a kártya tulajdonosának természetes személyazonosító adatait
· a kártyatulajdonos adóazonosító jelét,
· a kártya kiállításának keltét és
· az érvényesség időtartamát, amely a kártya érvényességének kezdő időpontjától a kártya visszavonásáig terjedő időszakot öleli fel.
A Rehabilitációs kártya érvényességének
· kezdő időpontja az a nap, amikor az állami adóhatóság a kártyát kiállította,
· záró időpontja a kártya visszavonásának napja.
Előfordulhat, hogy az adóhatóság a Rehabilitációs kártyát nem tudja előállítani, ez esetben kártyát helyettesítő igazolást állít ki. Az igazolás alapján a megváltozott munkaképességű munkavállalót foglalkoztató munkáltató a foglalkoztatáshoz fűződő kedvezményeket maradéktalanul érvényesítheti.
A Rehabilitációs kártyával történő foglalkoztatás kedvezménye
A munkaadó az érvényes Rehabilitációs kártyával rendelkező megváltozott munkaképességű személlyel fennálló adófizetési kötelezettséget eredményező munkaviszonyra tekintettel őt terhelő számított szociális hozzájárulási adóból adókedvezményt vehet igénybe. A munkáltató a kedvezményt csak és kizárólag a munkaviszonyban foglalkoztatott, megváltozott munkaképességét Rehabilitációs kártyával igazoló munkavállalójával összefüggésben érvényesítheti. Más egyéb munkavégzésre irányuló jogviszonyban történő foglalkoztatás esetén a munkáltatói kedvezmény nem érvényesíthető.
A kedvezmény alapja a munkavállalót megillető bruttó munkabér, de legfeljebb a minimálbér kétszerese. A kedvezmény 27 százalékos mértékű, azaz a minimálbér kétszeresénél alacsonyabb összegű bruttó munkabéresetén a foglalkoztatással összefüggésben a munkáltatónak nem kell szociális hozzájárulási adót fizetni. Abban az esetben, ha a munkavállaló bruttó munkabére több mint a minimálbér kétszerese, akkor a minimálbér kétszeres összegét meghaladó összeg után az általános szabályok szerint 27 százalék mértékű kötelezettséget kell teljesíteni.
2017. január 1-jétől a javaslat szerint a kifizetőt terhelő szociális hozzájárulási adó mértéke 22 százalékra csökken és változik a szociális hozzájárulási adóból érvényesíthető kedvezmény mértékére vonatkozó szabályrendszer is. Ennek megfelelően a Rehabilitációs kártyával történő foglalkoztatás esetén a munkaadó a munkavállaló bruttó munkabére, de legfeljebb a minimálbér kétszerese figyelembevételével 22 százalékos mértékű kedvezményt érvényesítheti.
Az előzőek szerinti kedvezményt egy megváltozott munkaképességű személy után egyszerre csak egy munkaadó érvényesítheti, és csak arra az időszakra, amelyben a Rehabilitációs kártyát letétben tartotta.
A Rehabilitációs kártya visszavonása
A rehabilitációs kártyára való jogosultság megszűnik, ha a rehabilitációs hatóság megállapítja, hogy a Rehabilitációs kártyára való jogosultsági feltételek már nem állnak fenn.
A Rehabilitációs kártyára való jogosultság megszűnése esetén a rehabilitációs hatóság az erről szóló tájékoztatást hivatalból, elektronikus úton, a jogosultság megszűnését követő 1 napon belül megküldi az állami adóhatóság részére. A Rehabilitációs kártya visszavonásának időpontja az a nap, amikor a rehabilitációs hatóság visszavonásról szóló értesítése az adóhatósághoz megérkezik.
A rehabilitációs hatóság értesítése alapján az adóhatóság gondoskodik a kártya visszavonásáról és ennek keretében a kártya visszavonásával egyidejűleg e tényről tájékoztatja a visszavont Rehabilitációs kártyát letétben tartó - az állami adóhatóság által ismert - munkáltatót, valamint felszólítja a Rehabilitációs kártya haladéktalan, de legkésőbb 30 napon belüli visszaszolgáltatására. A Rehabilitációs kártya visszavonása esetén a Pftv. rendelkezése szerint a munkaadó az értesítés átvételét követő naptól nem jogosult az adókedvezményre.
A Rehabilitációs kártyával történő foglalkoztatás esetén a kedvezmény érvényesíthetőségének első napja tekintetében nincs konkrét jogszabályi előírás. Tekintettel arra, hogy ebben az esetben a jogszabály arányosítási kötelezettséget nem ír elő, ezért a foglalkoztatás kezdetekor, vagy a kártya letétre történő átadásakor az érintett hónap tekintetében érvényesítheti a munkaadó a kedvezményt, míg a kártya visszavonásakor már arányosítani kell.
Abban az esetben, ha a természetes személynek kiadott Rehabilitációs kártyát nem használták fel, akkor erről az adóhatóság értesíti a Rehabilitációs hatóságot. Ebben az esetben a Rehabilitációs hatóság szólítja fel a természetes személyt a Rehabilitációs kártya haladéktalan, de legkésőbb 30 napon belüli visszaszolgáltatására.
A Rehabilitációs kártya cseréje
A Rehabilitációs kártyára jogosult a rehabilitációs hatósághoz terjeszti elő a Rehabilitációs kártya adatváltozás (névváltozás) miatti cseréje iránti kérelmét. A rehabilitációs hatóság ezt jelzi az állami adóhatóság felé. A cserekártyát az adóhatóság állítja ki.
A Rehabilitációs kártyára jogosult a kártya birtokából való kikerülését (megsemmisülését, elvesztését vagy jogtalan eltulajdonítását), valamint megrongálódását köteles haladéktalanul, de legkésőbb a birtokából való kikerülés, valamint a megrongálódás tudomására jutásától számított három napon belül a rehabilitációs hatóságnál bejelenteni.
Ha a jogosult a Rehabilitációs kártyáját elveszti, eltulajdonítják tőle, vagy az megsemmisült, akkor adható ki ismételten Rehabilitációs kártya, ha azt a jogosult személy kérelmezi.
A cserekártya igénylésekor a Rehabilitációs kártya birtokából való kikerüléséről (megsemmisüléséről, elvesztéséről vagy jogtalan eltulajdonításáról), valamint megrongálódásáról a Rehabilitációs kártyára jogosult személy nyilatkozatot tesz.
A cserekártya kiállítása iránti igénynek az állami adóhatósághoz való megérkezésekor a korábbi, még érvényes Rehabilitációs kártyát az állami adóhatóság visszavonja. A visszavont kártya birtokosa köteles azt az állami adóhatósághoz haladéktalanul visszaszolgáltatni.
A Rehabilitációs kártya cseréje esetén a cserekártya érvényességének kezdő napja az eredeti Rehabilitációs kártya kiállításának a napja.
Matlné Kisari Erika
FIZESSEN ELŐ 2024-RE AZ ÖNADÓZÓ ÚJSÁGRA ÉS ONLINE CSOMAGJÁRA!
Önadózó - okos újság okos cégeknek és könyvelőknek! Velünk 2024-ben is könnyebb lesz alkalmazni a jogszabályokat, követni a változásokat, teljesíteni az aktuális adózási, könyvviteli feladatokat, és elkerülni a buktatókat. Az Önadózó az egyik legnagyobb terjedelemmel jelentkező havi szaklap. Igen gazdag az archívumunk, az előfizetéssel ingyenesen hozzájuthat a megelőző évek lapszámaihoz. Az egyes lapszámok tartalma online elérhető, illetve mobiltelefonon is. Online csomagunk: Számviteli szabályzatok 2024 ● Cafetéria szabályzat 2024 ● Pénzmosás elleni szabályzat csomag ● GDPR Segédlet, ● Gyorskérdés szolgáltatás a honlapon,● Segédletek + Mérlegképes és adótanácsadói kreditek ● Ingyenes e-könyvek és vásárlási kedvezmény az Önadózó Webáruhgázban ● Egyes Kulcs-Soft programok előfizetőknek ingyenesen ● Előfizetni itt lehet: https://www.onadozo.hu/elofizetes-az-ujsagra/
Webáruház
Szabályzatok
-
Kézikönyv vállalkozások GDPR megfelelési kötelezettségeinek teljesítéséhez
Bruttó ár: 25 400 Ft
Előfizetőknek ingyenes -
Székhelyszolgáltatók pénzmosás elleni szabályzat csomagja 2024
Bruttó ár: 12 700 Ft
Előfizetőknek ingyenes -
Ingatlan-vállalkozások pénzmosás elleni szabályzat csomagja 2024
Bruttó ár: 12 700 Ft
Előfizetőknek ingyenes
Szabályzatok kategória összes termékének megtekintése
E-Könyvek
-
Kamerás megfigyelés alkalmazása munkahelyen, üzletben – kézikönyv és iratminták
Bruttó ár: 12 700 Ft
-
A munka- és pihenőidő elektronikus nyilvántartásának követelményei
Bruttó ár: 1 270 Ft
Előfizetőknek ingyenes -
Új munkajogi tájékoztatások útmutatóval
Bruttó ár: 12 700 Ft
Előfizetőknek 20% kedvezménnyel 10 160 Ft
E-Könyvek kategória összes termékének megtekintése
Szakkönyvek
-
Egyszeres könyvvitel a gyakorlatban
Bruttó ár: 25 200 Ft
Előfizetőknek 20% kedvezménnyel 20 160 Ft
Postaköltség: 2 625 Ft -
Agrárgazdaságok átadása és adózása
Bruttó ár: 15 750 Ft
Előfizetőknek 20% kedvezménnyel 12 600 Ft
Postaköltség: 1 100 Ft
E-Start
Önadózó segítség az ügyek elektronikus intézéséhez.
- Elektronikus ügyintézés - alapok
- Adatvédelem
- Adózási alapinformációk
- Adókalkulátorok
- Adóellenőrzés, adóigazgatás, jogorvoslatok, ügyintézés a NAV előtt
- Adózó saját bevallási és egyéb nyilvántartási adatainak lekérdezése
- Bevallási, adatszolgáltatási platformok
- Bírósági eljárások - Fizetési meghagyás - Alternatív vitarendezések
- Bírósági határozatok gyűjteménye
- Cégügyek, céginformációk
- Civil szervezetek
- Családtámogatások
- Egészség - Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT)
- E-learning - Kötelező továbbképzések könyvelőknek, adótanácsadóknak, könyvvizsgálóknak, ügyvédeknek
- Egyéni vállalkozók nyilvántartása
- Építőipar
- Gépjármű
- Hatósági igazolások igénylése
- Helyi önkormányzati ügyek (E-ÖNKORMÁNYZAT PORTÁL)
- Ingatlan
- Jogszabálygyűjtemények
- KSH adatok - Az adatvezérelt üzleti döntésekért
- Mezőgazdaság
- NAV szolgáltatások
- Pénzügyi ágazati szakmák és szakképzés
- Pénzügyi, számviteli szoftverek
- Támogatások, pályázatok,
- Társadalombiztosítás
- Turisztikai szolgáltatók NTAK regisztrációja