Adószám felfüggesztés
A fantomcégek, fiktív adózók elleni hatékonyabb fellépés érdekében gazdagodott tavaly szeptembertõl egy új hatósági jogosítvánnyal az APEH eszköztára az adószám alkalmazásának felfüggesztésével.
Az APEH Észak-aföldi Regionális Igazgatósága ebben az évben (július közepéig) eddig 275 adózóval szemben élt az adószám alkalmazásának felfüggesztésével.
Az új jogintézmény lényege, hogy a felfüggesztés idõtartamára az adózó sem a felfüggesztés alatt, se azt követõen nem érvényesíthet adó-visszaigénylést, adó-visszatérítést. Az adózó a felfüggesztés kezdõ idõpontjában folyamatban levõ, vagy a felfüggesztés idõtartalma alatt elõterjesztett, a felfüggesztést megelõzõ idõszakra vonatkozó adó-visszaigénylési, adó-visszatérítési kérelmeit az adóhatóság csak a felfüggesztés megszüntetését követõen teljesíti.
Az adószám felfüggesztésére több okból is sor kerülhet. Az egyik csoportba azok tartoznak, amelyek alapján kijelenthetõ, hogy az adózó székhelye fiktív. Ezek közül teljesen egyértelmûen megalapozza az adószám felfüggesztést, ha az adózóval két egymást követõen közölt adóhatósági irat a ”címzett ismeretlen” megjelöléssel érkezik vissza az adóhatósághoz. A másik ok, már feltételezi az adóhatóság alaposabb vizsgálódását, hiszen az adóhatóság akkor is felfüggesztheti a vállalkozás adószámát, ha hitelt érdemlõen tudomást szerez arról, hogy az adózó a székhelyén nem található. Errõl a körülményrõl az APEH elsõsorban az adózó székhelyén végzett helyszíni ellenõrzés keretében gyõzõdik meg. Ha a helyszíni ellenõrzés során az adózó nem található meg a bejelentett székhelyén, ott gazdasági tevékenység, bármilyen ügyintézés végzésére semmi nem utal, egyértelmûen megállapítható, hogy a bejelentett székhely fiktív. Ebben a régióban ez utóbbi volt a leggyakrabban alkalmazott felfüggesztési ok.
Másik csoportba tartoznak azok az okok, amelyek a szervezeti képviselõ hiányát vagy fiktív voltát igazolják. Ha az adózó a rá irányadó szabályoknak megfelelõ szervezeti képviselõt az adóhatósághoz nem jelentette be, vagy az adózó ellenõrzése alapján az adóhatóság hitelt érdemlõen tudomást szerez arról, hogy az adózó nem rendelkezik szervezeti képviselõvel, vagy a bejelentett szervezeti képviselõ nem valós személy, illetve a megadott elérhetõségi helyeken nem fellelhetõ, szintén felfüggeszthetõ az adószám. Érdemes tehát a gazdasági társaságoknak odafigyelni arra, hogy a cég képviselõjének mandátuma lejártát követõen az új szervezeti képviselõ bejelentése idõben megtörténjen.
A felfüggesztést a törvény értelmében hirdetményi úton kell közölni, amely az ügyintézés helye szerinti APEH központi ügyfélszolgálaton és az APEH honlapján kerül közzétételre. Az adózóknak ezt követõen 30 napjuk van arra, hogy jelentkezzenek az APEH-nál és hírt adjanak magukról fellebbezés formájában. Az adószám felfüggesztését elrendelõ határozat jogerõre emelkedése után az adózó kérelmezheti a felfüggesztés megszüntetését. Ez azonban nem eredményezi automatikusan a kérelem teljesítését, ugyanis a kérelem alapján a hatóság tovább vizsgálódhat, ellenõrizheti például a székhely valódiságát a kérelemmel elõadottakkal összefüggésben.
A felfüggesztést elrendelõ határozat jogerõre emelkedését követõ 90 nap elteltével az adószám törölhetõ. Ez utóbbi idõtartamon belül lényegében még hátrányos következmények nélkül rendezhetõ a vállalkozás helyzete. A törlést követõen azonban már a céget nem lehet visszarendezni, az adószámot és vállalkozást úgy kell tekinteni, mintha véglegesen megszûnt volna. A felfüggesztéstõl az adószám törléséig viszonylag hosszú idõ telik el, ezért is érdemes figyelemmel kísérni a felfüggesztett adószámok listáját. Annak ellenére, hogy hosszú út vezet az adószám végleges törléséig, mégis elmondhatjuk, hogy az Észak-alföldi régióban is vannak már törölt adószámmal rendelkezõ adózók (2007 július közepéig 7 adózó esetében került erre sor).
Az adószám felfüggesztésrõl és törlésrõl az APEH értesíti a cégbíróságot, egyéni vállalkozók esetében a vállalkozási igazolványt kiadó jegyzõt is, ezért az adózók ezen szervek nyilvántartásaiból is tudomást szerezhetnek a velük szemben alkalmazott intézkedésrõl.
Az új jogintézmény és az adatokhoz való nyilvános hozzáférés védi a szabályosan, mûködõ vállalkozásokat is. A felfüggesztett, törölt adószámok listájának közzététele – az érintettek értesítésén túl – éppen azt a célt szolgálja, hogy a tisztességesen mûködõ gazdasági szereplõk elkerülhessék az ilyen vállalkozásokkal való üzletelést. Ezért tanácsoljuk, hogy az üzletkötés elõtt tekintsék meg az adóhatóság honlapján megtalálható listákat, elkerülendõ a késõbbi kellemetlenségeket. Ennek ugyanis adózási, üzleti szempontból is kockázata lehet. A törölt adószámmal kibocsátott számla alapján például nem igénylehetõ vissza az ÁFA. Súlyosabb következményként felmerülhet az adócsalás gyanúja is az ilyen számlák könyvelése és elszámolása miatt.
www.apeh.hu
APEH Észak-alföldi Regionális Igazgatósága
2007.07.17.
Webáruház
Szabályzatok
-
Kézikönyv vállalkozások GDPR megfelelési kötelezettségeinek teljesítéséhez
Bruttó ár: 25 400 Ft
Előfizetőknek ingyenes -
Székhelyszolgáltatók pénzmosás elleni szabályzat csomagja 2024
Bruttó ár: 12 700 Ft
Előfizetőknek ingyenes -
Ingatlan-vállalkozások pénzmosás elleni szabályzat csomagja 2024
Bruttó ár: 12 700 Ft
Előfizetőknek ingyenes
Szabályzatok kategória összes termékének megtekintése
E-Könyvek
-
Kamerás megfigyelés alkalmazása munkahelyen, üzletben – kézikönyv és iratminták
Bruttó ár: 12 700 Ft
-
A munka- és pihenőidő elektronikus nyilvántartásának követelményei
Bruttó ár: 1 270 Ft
Előfizetőknek ingyenes -
Új munkajogi tájékoztatások útmutatóval
Bruttó ár: 12 700 Ft
Előfizetőknek 20% kedvezménnyel 10 160 Ft
E-Könyvek kategória összes termékének megtekintése
Szakkönyvek
-
Egyszeres könyvvitel a gyakorlatban
Bruttó ár: 25 200 Ft
Előfizetőknek 20% kedvezménnyel 20 160 Ft
Postaköltség: 2 625 Ft -
Agrárgazdaságok átadása és adózása
Bruttó ár: 15 750 Ft
Előfizetőknek 20% kedvezménnyel 12 600 Ft
Postaköltség: 1 100 Ft
E-Start
Önadózó segítség az ügyek elektronikus intézéséhez.
- Elektronikus ügyintézés - alapok
- Adatvédelem
- Adózási alapinformációk
- Adókalkulátorok
- Adóellenőrzés, adóigazgatás, jogorvoslatok, ügyintézés a NAV előtt
- Adózó saját bevallási és egyéb nyilvántartási adatainak lekérdezése
- Bevallási, adatszolgáltatási platformok
- Bírósági eljárások - Fizetési meghagyás - Alternatív vitarendezések
- Bírósági határozatok gyűjteménye
- Cégügyek, céginformációk
- Civil szervezetek
- Családtámogatások
- Egészség - Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT)
- E-learning - Kötelező továbbképzések könyvelőknek, adótanácsadóknak, könyvvizsgálóknak, ügyvédeknek
- Egyéni vállalkozók nyilvántartása
- Építőipar
- Gépjármű
- Hatósági igazolások igénylése
- Helyi önkormányzati ügyek (E-ÖNKORMÁNYZAT PORTÁL)
- Ingatlan
- Jogszabálygyűjtemények
- KSH adatok - Az adatvezérelt üzleti döntésekért
- Mezőgazdaság
- NAV szolgáltatások
- Pénzügyi ágazati szakmák és szakképzés
- Pénzügyi, számviteli szoftverek
- Támogatások, pályázatok,
- Társadalombiztosítás
- Turisztikai szolgáltatók NTAK regisztrációja