Amit a START Kártyáról tudni kell
Írásunkban a pályakezdõ fiatalok, az ötven év feletti munkanélküliek, valamint a gyermek gondozását, illetve családtag ápolását követõen munkát keresõk foglalkoztatásának elõsegítésével, továbbá az ösztöndíjas foglalkoztatással kapcsolatosan igénybe vehetõ kedvezményekrõl adunk tájékoztatást.
A 2004. évi CXXII. törvény 2005. január elsejétõl hatályos, azonban a pályakezdõ fiatalokra vonatkozó rendelkezései már 2005. október 1. - tõl megváltoztak. A jogszabály átláthatósága érdekében elõször a 2005. január 1.- tõl hatályos törvény alapján igénybe vehetõ kedvezményeket ismertetjük.
A munkaerõ – piaci szempontból kedvezõtlen helyzetû egyes társadalmi csoportok és a munkaerõ piactól tartósan távollévõk foglalkoztatása, a munkáltatók ezen csoportok foglalkoztatására való hajlandóságának növelése, továbbá a pályakezdõ fiatalok gyakorlati munkatapasztalatának megszerzése, illetve az oktatás és a munka világa közötti átmenet elõsegítése érdekében született meg.
A törvény nem közvetlenül az elhelyezkedõk támogatására irányul. A munkaadókat kívánja ösztönözni azáltal, hogy a társadalombiztosítás ellátásairól és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint - e szolgáltatások fedezetérõl szóló 1997. évi LXXX. Törvény 19. § - ban foglalt munkaadói járulékfizetési kötelezettséghez képest kedvezményes mértékû járulékfizetési kötelezettséget állapít meg a munkaadók számára, amennyiben a munkaerõ - piaci szempontból kedvezõtlen helyzetben lévõ csoporthoz tartozó személyeket foglalkoztatnak. A törekvés arra irányult, hogy a munkaadókat tartós foglalkoztatásra ösztönözzék, ezért a kedvezmény alapfeltételéül, legalább kilenc hónapos foglalkoztatási idõtartamot határoztak meg. A kedvezmény nyújtására a törvényben meghatározott életkor betöltéséig több alkalommal nyílik lehetõség, feltéve, hogy az állam által elismert tanulmány elvégzésérõl és az azt igazoló oklevél megszerzésérõl van szó azért, mert a törvényalkotó nem kívánta leszûkíteni a kedvezmény nyújtását a középfokú vagy a felsõfokú tanulmány elvégzésének egyszeri esetére.
A gyermekgondozási díjról, gyermekgondozási segélyrõl, gyermeknevelési támogatásról, valamint ápolási díjról a munkaerõpiacra visszatérõk járulékkedvezménye annyiszor vehetõ igénybe, ahány alkalommal különbözõ személy ápolása, gondozása miatt az ellátást igénybe vette a munkavállaló.
A törvény lehetõséget teremtett arra is, hogy a gyakorlati ismeretekkel nem rendelkezõ pályakezdõ a szükséges gyakorlat megszerzése céljából meghatározott idõtartamig – egy évig - különleges (ösztöndíjas) jogviszonyban álljon. Az ösztöndíjas jogviszony egy olyan speciális foglalkoztatás, amely a gyakorlati tapasztalatszerzéssel összekötött képzést is tartalmaz felsõfokú pályakezdõk számára. Erre a jogviszonyra a - munkaviszony, közalkalmazotti, közszolgálati jogviszony - bizonyos kötöttségei (pl. munkahelyen való jelenlét kötelezettsége, utasítások teljesítése), érvényesek, azonban a felmondási idõ, kártérítési felelõsségvállalással kapcsolatos kötöttség enyhébb mind a két fél számára.
A pályakezdõknek egyéves gyakorlati képzést, jövedelemszerzési lehetõséget jelent az ösztöndíjas jogviszony, biztosítottá válnak a társadalombiztosítási jogszabályok alapján, szolgálati idõt is szereznek, ezáltal az elsõ munkahely megszerzése könnyebbé válik számukra. Az ösztöndíjas foglalkoztatási jogviszony ugyanakkor a munkáltatók számára is elõnyt jelent, mert kedvezményben részesülnek a munkaadói terheket illetõen, és e mellett lehetõségük van a válogatásra, mivel a legtehetségesebb fiatalok közül választhatják ki a számukra legmegfelelõbbet.
Az ösztöndíjas jogviszony legalább kilenc hónap, legfeljebb egy év idõtartamú lehet. Ilyen jogviszonyt a 30. életévét be nem töltött, felsõfokú végzettségét az ösztöndíjas – a jogviszony létesítését megelõzõ két éven belül megszerzett, munkaviszonyban, közalkalmazotti, közszolgálati jogviszonyban nem álló személy létesíthet (vállalkozó lehet).
Az igénybe vehetõ járulékkedvezmények 2005. január 1. -tõl:
A pályakezdõk, gyermekgondozási segély, gyermekgondozási díj, gyermeknevelési támogatás, valamint az ápolási díj folyósításának megszûnését követõ foglalkoztatás esetén a kedvezmény a foglalkoztatott után megfizetett társadalombiztosítási járulék 50 százaléka, legfeljebb 90 ezer forint bruttó kereset figyelembevételével. A kedvezményre való jogosultság csak akkor áll fenn, ha a munkavállalót a munkáltató legalább kilenc hónapon keresztül megszakítás nélkül foglalkoztatta. A foglalkoztatását megilletõ kedvezmény, kilenc hónap elteltével, egy összegben utólag érvényesíthetõ az APEH által rendszeresített „Bevallás az államháztartással szembeni egyes juttatások igényléséhez” c. 0511, 0611 és 0711 nyomtatványon, melyhez csatolni kell a 7/2005. (II. 8.) PM-FMM együttes rendelet melléklete szerinti adattartalmú ûrlapot is. Fontos, hogy a 2006. évet érintõ juttatások igénylése, továbbra is a 0611 nyomtatványon nyújtható be. A 0711 nyomtatvány kizárólag a 2007 évet érintõ járulék visszatérítési igény esetén alkalmazható.
A kedvezmény kiutalását a 10032000-01850578 számú Járulékkedvezmény visszatérítés lebonyolítási számláról teljesíti (adónem kód: 354) az Adóhatóság. Fõszabálytól eltérõen a munkaadót a foglalkoztatás idõtartamára a kedvezmény arányosan illeti meg, amennyiben a foglalkoztatásra irányuló jogviszony a munkaerõ piactól tartósan távollévõ személynek felróható okból a kilenc hónapos foglalkoztatás letelte elõtt szûnik meg, vagy kerül megszûntetésre.
A járulékkedvezményt ugyanaz a munkáltató a munkaerõpiactól távol lévõ egyazon személy ismételt foglalkoztatására tekintettel, három év elteltével veheti igénybe.
A jogosulatlanul érvényesített kedvezményt a munkaadó önadózással, az igényjogosultság megszûnését követõ hónap 20. napjáig vallja be és fizeti meg.
Az 50 év feletti munkanélküliek foglalkoztatása esetén a járulékkedvezmény nem automatikusan, hanem a Munkaerõ piaci Alapnál pályázva volt érvényesíthetõ a Foglalkoztatásról szóló 1991. évi IV. törvény 18 / A. § (1) bekezdése alapján 2005. évben és 2006. - ban is. Támogatásként a munkaadót terhelõ egészség - és nyugdíjbiztosítási járuléknak, munkaadói járuléknak, valamint az egészségügyi hozzájárulásnak megfelelõ összeg részben vagy egészben átvállalható legfeljebb egy évi idõtartamra. Az átvállalt összeg ötven év feletti személy esetében nem lehet kevesebb a keresetet terhelõ fent felsorolt járulékok legmagasabb összegének ötven százalékánál. A foglalkoztatáshoz kapcsolódó járulékok átvállalása jelentõs mértékben csökkentette a munkáltató foglalkoztatással kapcsolatos költségeit. A munkáltatónak adható támogatás részletes szabályait a 6/1996 (VII. 16. ) MüM rendelet tartalmazza. E támogatás olyan munkáltatók részére biztosítható, akik álláskeresõként nyilvántartott személyek foglalkoztatását vállalják. Lényeges, hogy a támogatás már megkezdett foglalkoztatáshoz nem adható, ezért a kérelmet a foglalkoztatás megkezdése elõtt, az álláskeresõt nyilvántartó kirendeltséghez kellett benyújtani. A támogatás legfeljebb egy évi idõtartamra volt nyújtható annak a munkáltatónak, aki a támogatás iránti kérelem benyújtásának idõpontjában az 50. életévét betöltött munkavállalót foglalkoztat. Amennyiben a munkaadó, pártfogó felügyelete alatt álló személy, vagy olyan személy foglalkoztatását vállalta, aki a szabadságvesztés büntetésbõl a támogatás iránti kérelem benyújtását megelõzõen, hat hónapnál nem régebben szabadult, a támogatás összege nem lehetett kevesebb a keresetet terhelõ egészség- és nyugdíjbiztosítási, valamint munkaadói járulék, továbbá a munkaadót terhelõ egészségügyi hozzájárulás együttes összegének hetven százalékánál.
START program bevezetése 2005. október 1- tõl.
A 2004. évi CXXIII. Törvény, pályakezdõ fiatalokkal kapcsolatos rendelkezése 2005. október 1.- tõl megváltozott, bevezetésre került a START program. A változás a törvény címében meghatározott kedvezményezettek közül, szinte kizárólag a pályakezdõ fiatalokat érintette. A gyesrõl, gyedrõl visszatérõk, az ötven év felettiek foglalkoztatásával kapcsolatos kedvezmények nem változtak meg.
A törvény módosítását a pályakezdõ fiatalok esélyeinek javítása, illetve foglalkoztatásuk területén a mobilitás lehetõségének igénye indokolta, hiszen a 2005. év elejétõl érvényes kedvezmények mind a munkáltatóra, mind a pályakezdõ fiatalra egy éves kötelezettséget róttak annak érdekében, hogy a törvény által biztosított támogatást a foglalkoztatók utólag kilenc hónap elteltével megkaphassák. A foglalkoztató kedvezményét a START kártya biztosítja. A havonként elérhetõ, azonnal érezhetõ, magasabb mértékû támogatás hatékonyabb és egyszerûbb a célok megvalósítása érdekében.
Fontos volt továbbá, hogy az állami támogatási rendszert úgy alakítsák át, hogy a munkaerõ piaci igényekhez rugalmasan igazodva, legyen lehetõség a járulékkedvezmények igénybe vételére abban az esetben is, ha a pályakezdõ fiatal egy esetleges jobb állás lehetõsége érdekében rövid ideig áll munkaviszonyban egy munkáltatónál.
Biztosítani kellett annak a lehetõségét, hogy a munkavállaló ne legyen kötve a munkáltatóhoz, valamint a foglalkoztatásához kapcsolódó járulékkedvezményt tovább vihesse az új munkáltatójához. Ebben az esetben a munkáltató sincs kötve, amennyiben elégedetlen, mert nem váltotta be a hozzáfûzött reményeket a felvett pályakezdõ fiatal. Változás során pontosításra kerültek az alaptörvény egyes rendelkezései, átmeneti szabályozás rendezte a korábbi szabályozás alapján megkezdett foglalkoztatásokat, valamint összhangot teremt a foglalkoztatók támogatási rendszere és az ösztöndíjas foglalkoztatott után igénybe vehetõ, támogatási szabályok között.
A START program bevezetésével minden eddiginél nagyobb járulékkedvezmény révén a pályakezdést követõ elsõ évben a munkáltatót terhelõ járulékok helyett, az elsõ évben csak 15 százalékot, a második évben 25 százalékot kell fizetnie a munkaadónak, míg a tételes EHO kötelezettség alól száz százalékban mentesülnek. A járulékkedvezmény az alap – és középfokú végzettséggel rendelkezõ vagy végzettséggel nem rendelkezõ pályakezdõ fiatal esetében legfeljebb a kötelezõ legkisebb munkabér másfélszeres, felsõfokú végzettségû pályakezdõ esetében kétszeres összegének megfelelõ járulékalap után érvényesíthetõ.
A 2005. október 1. - tõl megváltozott a pályakezdõ fiatal fogalma. A hatályba lépõ törvény szerint a pályakezdõ fiatal: a huszonötödik életévét - felsõfokú végzettségû személy esetén a harmincadik életévét - be nem töltött, foglalkoztatásra irányuló jogviszony létesítéséhez szükséges feltételekkel és érvényes START- kártyával rendelkezõ személy.
Ki jogosult START- kártyát kiváltani:
Az adózás rendjérõl szóló 2003. évi XCII. Törvény szerinti START- kártya kiváltására az jogosult, aki
a huszonötödik életévét, felsõfokú végzettségû személy esetén a harmincadik életévét még nem töltötte be,
tanulmányait befejezte, vagy megszakította,
elsõ ízben létesít foglalkoztatására irányuló jogviszonyt, vagy ösztöndíjas foglalkoztatási jogviszonyt.
Az elsõ ízben létesített foglalkoztatási és ösztöndíjas jogviszony megítélése szempontjából nem kell figyelembe venni a tanulói, illetve hallgatói jogviszony mellett fennálló, vagy az iskolai szünet alatt létesített foglalkoztatási jogviszonyokat, valamint a tanulói, hallgatói jogviszony után alkalmi munkavállalói könyvvel létesített jogviszonyt sem.
Tanulmányait levelezõ tagozaton folytató fiatal START - kártyára való jogosultsága:
A START- kártya kiváltásának egy korlátja van, mégpedig az, hogy kiváltására egyszer van lehetõség. A pályakezdõ fiatal döntésén múlik, hogy mikor él ezzel a lehetõséggel. Nincs akadálya annak, hogy a középfokú tanulmányok befejezését követõen kiváltsa a START- kártyát, majd ezt követõen a kártya érvényességi idején belül felsõfokú tanulmányokat kezdjen. A felsõ fokú tanulmányok befejezésekor már nem lesz ismételten jogosult új START - kártyára.
A START- kártya igénylése:
A pályakezdõ a feltételek megléte esetén, az adóazonosító jelet tartalmazó adókártya mellé, kiegészítõ igazolványként személyesen vagy meghatalmazott útján igényelheti a START- kártyát. A kártya kiadására illetékes adóhatóság az állandó lakóhely, ennek hiányában az ideiglenes lakóhely, vagy szokásos tartózkodási hely szerinti állami adóhatóság, ahol a pályakezdõ fiatal az erre a célra rendszeresített 0734/START jelû nyomtatvány kitöltésével tesz nyilatkozatot arról, hogy megfelel a feltételeknek.
Felsõfokú végzettségû pályakezdõ esetében a nyilatkozattételhez csatolni kell a felsõfokú végzettséget bizonyító oklevél (diploma) másolatát. Külföldön szerzett diploma esetén a honosított diploma és a honosítást, illetve elismerést igazoló határozat hiteles másolati példányát. A START- kártya elsõ alkalommal történõ kiadása díjmentes, de abban az esetben is díjmentes, ha a korábban kiadott kártyán szereplõ adat megváltozott, továbbá akkor is, ha idõközben megszerzett felsõfokú végzettség miatt módosul.
A tanulmányait megszakító vagy befejezõ fiatal a foglalkoztatási jogviszony létesítését megelõzõen, vagy legkésõbb a jogviszony létesítésének napján kell, hogy kiváltsa a START - kártyát. Ha a jogviszony kezdetének napja szombat vagy vasárnap, illetve munkaszüneti nap, az igénylés benyújtásának végsõ határideje a jogviszony kezdetének napját követõ elsõ munkanap.
Fontos, hogy a pályakezdõ fiatal elõször munkáltatót találjon, és csak a munkahely biztos ígéretének birtokában váltsa ki a START- kártyát figyelemmel arra, hogy a kártya igénylése megelõzze a munkaszerzõdés megkötését.
A START- kártya kiállításának tényleges idõpontja nem esik egybe az igénylés idõpontjával ezért a 0734/START jelû nyomtatvány benyújtásakor (a kártya kiállítását megelõzõen) az állami adóhatóság területi szerve az igénylõ kérelmére igazolást ad ki az adatokról, melynek birtokában a pályakezdõ fiatal már munkába állhat.
Az ösztöndíjas jogviszony megszûnését követõen a diplomás pályakezdõ is kiválthatja a START- kártyát, azonban ösztöndíjas jogviszonyt ismételten már nem létesíthet, de a fennmaradó idõben akár annál a munkáltatónál is tovább foglalkoztatható, ahol ösztöndíjasként volt alkalmazásban, vagy más munkáltatónál vállalhat munkát.
Amennyiben az ösztöndíjas foglalkoztatott fiatal START - kártyával rendelkezik, ugyanolyan kedvezmények illetik meg a munkáltatót, mint a pályakezdõ fiatal foglalkoztatása esetén.
A foglalkoztatásra vagy ösztöndíjas foglalkoztatásra irányuló jogviszony létesítésérõl szóló okirat - munkaszerzõdés, kinevezési okmány - kelte és a jogviszony létrejöttének kezdõ napja elválhat egymástól. A jogviszony kezdete idõpontjának az adóhatóság – a vonatkozó jogszabályokra tekintettel - a munkába lépés napját tekinti
A START- kártya adatai:
Az Adózás rendjérõl szóló törvény elõírásai alapján a következõ adatokat tartalmazza:
pályakezdõ neve, születési ideje, születési helye, anyja neve,
pályakezdõ adóazonosító jele,
kiállítás kelte,
az érvényesség idõtartama,
A START –kártya érvényessége:
A START- kártya érvényessége a kiállítás keltének napjával kezdõdik, ami megegyezik az igénylésre rendszeresített adatlapnak az adóhatósághoz történõ benyújtás napjával. Fõ szabály szerint a kiállítás keltétõl számított két évig érvényes, illetve addig, amíg pályakezdõ be nem tölti a rá meghatározott felsõ korhatárt.
A foglalkoztatót megilletõ kedvezmények:
A foglalkoztatásra irányuló jogviszony létesítésekor a pályakezdõ a START- kártyáját átadja a foglalkoztatónak. A foglalkoztató kedvezményre való jogosultságát a START- kártya bizonyítja, ezért a foglalkoztatás idõtartama alatt köteles megõrizni, majd a jogviszony megszûnésekor a pályakezdõ fiatal részére vissza kell adni.
A munkaadót a pályakezdõ fiatal foglalkoztatásának idõtartamára a START- kártya kétéves érvényességi idején belül illeti meg az alább felsorolt kedvezmény, függetlenül attól, hogy a foglalkoztatás hány órában, illetve határozott vagy határozatlan munkaidõre szóló szerzõdéssel történik:
tételes egészségügyi hozzájárulás alóli mentesség,
a munkaadói járulék és a huszonkilenc százalékos társadalombiztosítási járulék együttes összege helyett
a foglalkoztatás elsõ évében a bruttó munkabér 15 százalékának,
második évében 25 százalékának megfelelõ fizetési kötelezettség
Egyidejûleg több munkáltatónál, legalább napi négy órát elérõ foglalkoztatás esetén a kedvezménnyel az a munkáltató élhet, akinek a pályakezdõ átadta a START- kártyáját. A felsorolt kedvezmények az ösztöndíjas foglalkoztatott foglalkoztatóját is megilletik az ösztöndíjas START- kártyájának érvényességi ideje alatt.
A kedvezmény alapjaként figyelembe vehetõ összegnek felsõ határa meghatározott:
Alap és középfokú végzettséggel rendelkezõ pályakezdõ esetében, valamint végzettséggel nem rendelkezõ pályakezdõ esetében legfeljebb a minimálbér másfélszeres,
Felsõfokú végzettségû fiatal esetében a minimálbér kétszeres összegének megfelelõ járulékalap után érvényesíthetõ kedvezmény
Ez a korlátozás természetesen csak a kedvezmény érvényesítésére állapít meg felsõ határt, de nem jelenti azt, hogy a pályakezdõk munkabérének is ez lenne a maximuma.
Példa, Amennyiben a diplomás pályakezdõ munkabérét 180 000 Forintban állapítják meg, a START- kártya alapján a foglalkoztató a maximális járulékalap (a minimálbér havi összegének kétszerese után (2007. évben 131 000 Forint) fizeti meg a 15 százalékos mértékû közterhet a foglalkoztatás elsõ évében. A 131 000 Forint és a 180 000 Forint közötti különbözetre semmiféle kedvezmény nem vehetõ igénybe, arra az általános szabályok szerint fizeti meg a munkáltató a közterheket (29 százalékos mértékû társadalombiztosítási járulékot és a munkaadói járulékot). A foglalkoztatás második évében a 15 százalékos mértékû közterhet 25 százalékos közteher váltja fel. A foglalkoztatónak a START- kártyával rendelkezõ fiatal foglalkoztatási jogviszonya után tételes egészségügyi hozzájárulást nem kell fizetnie. A START- kártyával foglalkoztatott pályakezdõ fiatal a tényleges járulékalapot képezõ jövedelme után, a példa szerint (180 000 Forint után) kell, hogy megfizesse munkabérébõl levonandó egészségbiztosítási, munkavállalói, nyugdíjbiztosítási és magánnyugdíj pénztári tagdíjat.
Átmeneti rendelkezések
A 2005. évi LXXII. törvény az átmeneti szabályaival lehetõséget biztosított arra, hogy 2006. június végéig párhuzamosan- de nem egyszerre- mûködjön a két kedvezményrendszer. A 2004. évi CXXIII. törvény szabályai szerint megkezdett kilenc hónapos egybefüggõ foglalkoztatás befejezését követõen mind a pályakezdõ fiatalnak, mind a munkáltatónak lehetõsége volt átváltani a törvénymódosítás adta kedvezményre. A fiatal a két évbõl hátralévõ idõre kiválthatta a START- kártyát, a munkáltató pedig, ez alapján érvényesítheti a járulékkedvezményt, illetve a kártya kiváltást megelõzõ idõtartamra támogatásként visszaigényelhette a társadalombiztosítási járulékok ötven százalékát legfeljebb kilencven ezer forint bruttó bér után. A kötelezõen elõírt három hónapos továbbfoglalkoztatási kötelezettségét már a módosított új szabály szerint teljesítheti és veheti igénybe a kedvezményt.
Példa: Ha a foglalkoztató 2005. szeptember 1. -tõl alkalmaz diplomás pályakezdõ fiatalt 180 000 Forint bruttó bérért, akkor a 2005. január 1. – tõl hatályos szabályok szerint, kilencszer kilencvenezer, azaz nyolcszáztízezer Forint bruttó bér összegét terhelõ járulékok ötven százalékát igényelhette vissza a költségvetésbõl, a kilenc hónap egybefüggõ foglalkoztatás eltelte után 2006. júniusban. 2006. június, július, augusztus hónapokra – a kötelezõ továbbfoglalkoztatás három hónapjára - a 2005. október 1. -tõl hatályos szabály szerint, a minimálbér kétszeres összege után (125 000 Forint), 15 százalékos mértékû összevont járulékot fizetett. 2006. szeptember, október, november, december hónapokra a 125 000 Forint alapján számított 25 százalékos összevont járulékot kellett fizetnie. 2007. januártól szeptemberig, a minimálbér változása miatt 131 000 Forint bruttó bér után 25 százalékos összevont járulékot fizeti meg. A tényleges bruttó bér és a kétszeres minimálbér közötti különbözetre az általános szabályok szerinti járulékfizetési kötelezettség terheli.
Az ötven év feletti munkanélküliek foglakoztatását érintõ változás:
Az ötven év feletti munkanélküliek foglalkoztatása esetén igénybe vehetõ járulékkedvezmény, 2005. és 2006. évben is a Foglakoztatásról szóló 1991. évi IV. törvény 18/A. § (1) bekezdése alapján volt érvényesíthetõ.
2007. január elsejétõl a Foglalkoztatási törvény 18 / A. § (1) bekezdése hatálytalan, a 2006 évi CXIII. Törvény módosítása alapján.
A START- kártyával rendelkezõ pályakezdõt foglalkoztató adatszolgáltatási és bevallási kötelezettsége:
A START- kártyával rendelkezõ pályakezdõt foglalkoztató a 2005. évi LXXIII. törvény 10. § (4) bekezdése alapján a pályakezdõ fiatal foglalkoztatására tekintettel igénybe vehetõ kedvezmény érvényesítése céljából, a munkaadó 2005 évben a foglalkoztatás hónapját követõ hó tizenötödik napjáig volt köteles az adóhatóság által rendszeresített K 81 – es nyomtatványon adatot szolgáltatni:
a START- kártyával rendelkezõ pályakezdõ fiatal után a kedvezmény figyelembe vétele nélkül számított munkaadói járulék alapjáról és összegérõl,
a társadalombiztosítási (nyugdíj- és egészségbiztosítási) járulékok alapjáról és összegérõl,
a 2004. évi CXXIII. Törvény 4 / A.§ (1) bekezdés b) pontja szerinti pályakezdõ bruttó munkabére alapján számított tizenöt százalékos mértékû fizetési kötelezettség alapjáról, összegérõl.
2006. január 1. tõl: az Art. 31. § (2) bekezdésének 25. pont alapján a munkáltató, a kifizetõ a bevallási gyakoriságtól függetlenül, havonként, a tárgyhót követõ 12- ig, elektronikus úton vagy gépi adathordozón tehetett eleget bevallási kötelezettségének. Ezen belül a START - kártyával rendelkezõ pályakezdõ fiatal után, a kedvezmény figyelembe vétele nélkül számított, munkaadói járulék, és a társadalombiztosítási járulékok és a bruttó munkabér alapján számított 15 % vagy 25 % - os mértékû kötelezettség alapjáról és összegérõl.
A járulékkedvezmény figyelembe vétele nélkül a munkaadót terhelõ egészségügyi hozzájárulás, munkaadói járulék, illetve társadalombiztosítási járulék együttes összege és a munkaadó által a járulékkedvezmény figyelembevételével megfizetett összeg közötti különbözetet a költségvetési törvényben meghatározott módon kell megtéríteni az Egészségbiztosítási Alap és a Nyugdíjbiztosítási Alap, valamint a Munkaerõ-piaci Alap számára Járulékkedvezmény – visszatérítés címén.
2007. január 1. – tõl: az Art 31. § (2) bekezdés 23. pontja alapján a munkáltató, a kifizetõ (ideértve az egyéni vállalkozónak nem minõsülõ magánszemély munkáltatót is) havonta, tárgyhót követõ hó 12.-ig elektronikus úton, a 0708A és 0708M nyomtatvány kitöltésével tesznek bevallást. A bevallásban a külön jogszabály szerint START – kártyával rendelkezõ pályakezdõ fiatal után a kedvezmény figyelembe vétele nélkül számított munkaadói járulék, társadalombiztosítási járulék (nyugdíj - biztosítási, természetbeni és pénzbeli egészségbiztosítási) járulék alapjáról és összegérõl, a tételes egészségügyi hozzájárulás kedvezmény nélkül számított összegérõl a 0708M bevallás 0708-10-01 lapján. Ehhez kapcsolódóan a 0708A bevallás 0708-01-01 lap 12. sorában a bruttó munkabér alapján számított tizenöt, vagy huszonöt százalékos mértékû kötelezettség összegérõl. A bevallásban fel kell tüntetni a foglalkoztatáshoz kapcsolódó kedvezményes járulékfizetés kódját, valamint a START - kártyával rendelkezõ személy foglalkoztatásához kapcsolódó kedvezmény igénybevételének idõtartamát, de elkülönítetten kell feltüntetni a teljes, vagy részmunkaidõben foglalkoztatott személy utáni tételes egészségügyi hozzájárulást is.
Kovács Ferencné
adószakértõ
Webáruház
Szabályzatok
-
Kézikönyv vállalkozások GDPR megfelelési kötelezettségeinek teljesítéséhez
Bruttó ár: 25 400 Ft
Előfizetőknek ingyenes -
Székhelyszolgáltatók pénzmosás elleni szabályzat csomagja 2024
Bruttó ár: 12 700 Ft
Előfizetőknek ingyenes -
Ingatlan-vállalkozások pénzmosás elleni szabályzat csomagja 2024
Bruttó ár: 12 700 Ft
Előfizetőknek ingyenes
Szabályzatok kategória összes termékének megtekintése
E-Könyvek
-
Kamerás megfigyelés alkalmazása munkahelyen, üzletben – kézikönyv és iratminták
Bruttó ár: 12 700 Ft
-
A munka- és pihenőidő elektronikus nyilvántartásának követelményei
Bruttó ár: 1 270 Ft
Előfizetőknek ingyenes -
Új munkajogi tájékoztatások útmutatóval
Bruttó ár: 12 700 Ft
Előfizetőknek 20% kedvezménnyel 10 160 Ft
E-Könyvek kategória összes termékének megtekintése
Szakkönyvek
-
Egyszeres könyvvitel a gyakorlatban
Bruttó ár: 25 200 Ft
Előfizetőknek 20% kedvezménnyel 20 160 Ft
Postaköltség: 2 625 Ft -
Agrárgazdaságok átadása és adózása
Bruttó ár: 15 750 Ft
Előfizetőknek 20% kedvezménnyel 12 600 Ft
Postaköltség: 1 100 Ft
E-Start
Önadózó segítség az ügyek elektronikus intézéséhez.
- Elektronikus ügyintézés - alapok
- Adatvédelem
- Adózási alapinformációk
- Adókalkulátorok
- Adóellenőrzés, adóigazgatás, jogorvoslatok, ügyintézés a NAV előtt
- Adózó saját bevallási és egyéb nyilvántartási adatainak lekérdezése
- Bevallási, adatszolgáltatási platformok
- Bírósági eljárások - Fizetési meghagyás - Alternatív vitarendezések
- Bírósági határozatok gyűjteménye
- Cégügyek, céginformációk
- Civil szervezetek
- Családtámogatások
- Egészség - Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT)
- E-learning - Kötelező továbbképzések könyvelőknek, adótanácsadóknak, könyvvizsgálóknak, ügyvédeknek
- Egyéni vállalkozók nyilvántartása
- Építőipar
- Gépjármű
- Hatósági igazolások igénylése
- Helyi önkormányzati ügyek (E-ÖNKORMÁNYZAT PORTÁL)
- Ingatlan
- Jogszabálygyűjtemények
- KSH adatok - Az adatvezérelt üzleti döntésekért
- Mezőgazdaság
- NAV szolgáltatások
- Pénzügyi ágazati szakmák és szakképzés
- Pénzügyi, számviteli szoftverek
- Támogatások, pályázatok,
- Társadalombiztosítás
- Turisztikai szolgáltatók NTAK regisztrációja