Amit az ajándéksorsolásról tudni kell
Ha Ön vagy ügyfele ajándéksorsolást kíván szervezni – ennek jogi feltételeirõl most átadjuk az alapvetõ tudnivalókat. Megosztjuk Önnel az Egyéni vállalkozók kézikönyve-vásárlás ajándéksorsolás forgatókönyvét abból a célból, hogy saját terméke, szolgáltatása kapcsán Ön is gond nélkül alkalmazhassa.
Az ajándéksorsolás egy engedélyhez ugyan nem – de elõzetes bejelentéshez kötött szerencsejáték. Így elsõként a vonatkozó jogszabályt kell megjelölnünk: ez pedig a szerencsejáték szervezésérõl 1991. évi XXXIV. törvény. Van egy végrehajtási rendelete is: a 32/2005. (X. 21.) PM rendelet az egyes szerencsejátékok engedélyezésével, lebonyolításával és ellenõrzésével kapcsolatos feladatok végrehajtásáról.
A hatóság, amely az engedélyek kiadásával, bejelentések fogadásával és az ellenõrzéssel foglalkozik: az Adó- és Pénzügyi Ellenõrzési Hivatal Központi Hivatala Szerencsejáték Felügyeleti Fõosztálya. Tehát az APEH, mert õ vette át a megszüntetett Szerencsejáték Felügyelet hatáskörét.
Az elérhetõségei: honlapja: www.szf.hu. Címe: 1051 Budapest, Sas u. 23. Telefon: +36/1/373-1600 Levélcím: 1372 Budapest, Postafiók 431. A Központi Ügyfélszolgálati Iroda címe: 1051 Budapest, Nádor u. 19. Az országban regionális szinten mûködnek ügyfélszolgálati, ahol a szükséges nyomtatványok személyesen beszerezhetõk, lásd a honlapon.
Az ajándéksorsolás fogalma
A törvény 23.§-a határozza meg az ajándéksorsolás fogalmát: Aki rendszeresen, saját nevében áruk, szolgáltatások értékesítését végzi, engedély nélkül rendezhet és bonyolíthat le vásárlással vagy szolgáltatás igénybevételével egybekötött ajándéksorsolásos akciót (a továbbiakban: ajándéksorsolás), amelyben a vásárlónak a meghatározott értékû, mennyiségû vagy fajtájú áru megvételekor vagy szolgáltatás igénybevételekor kapott sorsjegy nyilvános kihúzása esetén áru vagy szolgáltatás formájában nyereményt kell adni.
Ebbõl látszik a lényeg: engedély nélkül végezhetõ, értékesítési, szolgáltatás-nyújtási tevékenységhez kapcsolódik, - a játékos a vásárló, aki sorsjegyet kap, amellyel részt vesz a nyilvánosan lebonyolított sorsoláson.
Ezt bármely vállalkozás alkalmazhatja a saját termékeire.
A játékos
A játékos a vásárló. Az Egyéni vállalkozók kézikönyvére két ajándéksorsolást is szervezünk – az egyik az 30.000,-Ft bankkártyás fõnyereményû ajánló-ajándéksorolás, a másik a 70.000,-Ft bankkártyás fõnyereményû vásárlás-ajándéksorsolás. Már az elõkészítés során felmerült egy dilemma, nevezetesen, hogy az ajánló ajándéksorsolás tulajdonképpen nem is felel meg az ajándéksorsolás jogi fogalmának, mert nem feltétele a vásárlás. Az elõbb idézett törvényhely pedig vásárlással egybekötött akcióról rendelkezik. Az ajánlásnál pedig nincs vásárlás. Ezt a dilemmánkat megerõsítette a Szerencsejáték Felügyeleti Fõosztály ügyfélszolgálata is szóban – miszerint ez az ajánlásra alapozott sorsolás, ha nem vásárláshoz kötõdik, akkor nem tartozik a törvény hatálya alá. Egyébként ennek adójogi következménye van, azon túl, hogy teljesen szabadon végezhetõ. A szervezõ, mint kifizetõ a nyertes nyereményébõl nem a külön adózó 33% forrásadót köteles levonni – mert az csak a szerencsejáték szervezésérõl szóló törvény alapján szervezett szerencsejátékra vonatkozik, hanem összevontan adózó egyéb jövedelemként 36% adóelõleges jövedelemként kell kezelni. Miután szeretjük túlteljesíteni a dolgokat, azért bejelentettük az ajánlás kampányt is a hatóságnak – míg a nyertes jövedelmét egyéb jövedelemként kezeljük. Tehát csak a vásárló lehet játékos – ahol nincs vásárló – ott is lehet ilyent szervezni, de az nem a törvény szerinti ajándéksorsolás.
A nyeremény
Gondolom, mindenhol nagy dilemma a nyeremény meghatározása. Most fut a médiákban egy 1.000.000,-Ft-os párizsi utazás kampány – hát ezt a mértéket még nem kívántuk felajánlani. Itt van egy korlátozás, hogy készpénz nem lehet nyeremény. De a vonatkozó hivatalos kiadványok – amelyek beszerezhetõk az ügyfélszolgálatokon, letölthetõk a www.szf.hu honlapról – hangsúlyozzák, hogy a bankkártyát nem tekintik készpénznek, azt fel lehet ajánlani nyereményként. Tulajdonképpen el is dõlt a kérdés, mert termékkörünkben nincs olyan, amely önmagában elérne mondjuk egy figyelemfelkeltõbb értéket, - és univerzálisan értékelhetõ lenne általánosságban. A piacon viszont csak egyetlen ilyen bankkártya van, amely anonim módon ilyen célra felhasználható, ez pedig az OTP Meglepetéskártyája. Semmi gond, egyébként is ott vezetjük a számlát, már meg is rendeltük. Lényeges, hogy legkésõbb a sorsolás napjára elkészüljön, hiszen ha törik, ha szakad, a nyertesnek át kell adni. II-III. díjként saját értékesebb könyveinket ajánlottuk fel.
Az Szja törvény eltérõ adókulcsokat alkalmaz a pénzbeli nyereményre (25%) és a nem pénzbeli nyereményre (33%). Miután a készpénzt nem sorsolhatunk, a bankkártyát nem pénzbeli nyereményként kezeljük, és a nyereményösszeg után 33% szja-t fogunk befizetni az államkasszába. Lehet, hogy ez vitatható, és elég lenne a 25% is – de mint említettem, szeretjük túlteljesíteni a jogszabályokat, ebbõl ne legyen vita.
A bejelentés
A törvény bejelentéshez köti az ajándéksorsolás szervezését – és még feltétel az is, hogy a bejelentést követõ 10 nap elteltével hirdethetõ meg az ajándéksorsolás. A bejelentést egy az ügyfélszolgálaton beszerezhetõ nyomtatványon kell megtenni. Nem tölthetõ le, nem postázzák ki – csak személyesen adják oda az ügyfélszolgálatukon. Ez egy többpéldányos, sorszámozott nyomtatvány, amely tartalmazza a bejelentés szükséges adatait, és egyben ugyanazon sorszám alatt tartalmazza a majdan elkészítendõ és benyújtandó végelszámolás nyomtatványát is.
A bejelentést követõ 10 nap elteltével hozható nyilvánosságra az ajándéksorsolás ténye, nyereményei, feltételei.
A nyilvánosság követelménye azt jelenti, hogy a sorsolást közjegyzõ jelenlétében kell lebonyolítani.
A bejelentés nyomtatványban le kell írni, hogy a nyertest hogyan azonosítjuk, és hogyan keressük meg. Esetünkben a vásárlási számla lesz a sorsjegy, kihúzásával azonosítható a nyertes, akit e-meilben, vagy telefonon fogunk megkeresni. Az e-mail ajánló kampányról egy visszaigazoló e-mail lesz a sorsjegy.
A sorsolás napját követõ 120 napon belül a végelszámolás nyomtatványát be kell nyújtani a hatóságnak.
Adózási kérdések
A sorsolásos játékok után általában játékadót kell fizetni, - azonban a törvény kifejezett rendelkezése folytán az ajándéksorsolás – a miénk is - mentes a játékadó alól. Ez az adó a szervezõt terhelné a nyeremények értéke után – de a mentesség folytán ezt nem kell fizetni.
Más kérdés, hogy a nyeremény a nyertes játékosnál – amennyiben magánszemély – Szja kötelezettség alá esik, amelyet természetesen nem a magánszemély fizet meg, hanem a szervezõnek kell levonnia és befizetnie, és errõl a nyertesnek igazolást adnia. A vonatkozó szabály az Szja törvényben:
Nyereménybõl származó jövedelem
76. § (1) A nyeremény esetében - ha az nem tartozik a kamatjövedelemre vonatkozó rendelkezések hatálya alá - a szerencsejátékok szervezésérõl szóló törvényben meghatározott engedélyhez kötött sorsolásos játékból, az ajándéksorsolásból, valamint a fogadásból származó nyeremény (a továbbiakban: adóköteles nyeremény) címén kapott bevétel egészét jövedelemnek kell tekinteni.
(2) Pénzbeli nyeremény esetén az adó összege 25 százalék, amelyet a magánszemélyeknek kiosztandó teljes nyereményösszegbõl egy tételben kell a kifizetõnek levonnia, és befizetnie.
(3) Ha a nyeremény nem pénz, hanem más vagyoni érték, akkor annak általános forgalmi adó nélkül számított szokásos piaci értékét alapul véve, annak 33 százalékát kell adó címén a kifizetõnek megfizetnie.
(4) Nem számít jövedelemnek a szerencsejáték szervezésérõl szóló törvény 16. §-a alapján engedélyhez nem kötött sorsolásos játékból, a sorsjátékból, a pénznyerõ automatából, a játékkaszinóból, a bukmékeri rendszerû fogadásból, továbbá a lóversenyfogadásból, bingójátékból származó nyeremény.
A költségek
Az alábbi költségekkel számolunk csak az Egyéni vállalkozók vásárlás-ajándéksorsolásnál:
1. Bejelentés illetéke: 2.200,-Ft
2. Felügyeleti díj: 5.000,-Ft
3. Fõnyeremény bankkártya értéke: 70.000,-Ft
4. II-III. díjak értéke: 16.200,-Ft.
5. Szja a nyeremények után: 26.000,-Ft
6. Közjegyzõ díj: kb. 50.000,-Ft
7. Landig pagek elkészítésének költsége: 140.000,-Ft
8. Internetes reklámkampány 100.000,-Ft
Összesen tehát: 409.400,-Ft
Ön szerint bejön?
Végülis a termék jó: Az Egyéni vállalkozók kézikönyvében leírom, hogy a vállalkozás nem más, mint adminisztráció. Mára eljutottunk oda, hogy a különféle jogszabályokban a vállalkozókra telepített adminisztráció és bürokrácia megöli a szakmát, és a megöli az üzletet is. Ezért ajánlom ezt a könyvet azzal, hogy a vállalkozóknak segít átlátni a káoszt – hogy csak a szakmával és az üzlettel kelljen foglalkozniuk.
A probléma csak annyi, hogy a terméket kevesen ismerik. Szervezzünk hát ajándéksorsolást.
Ismerõs kérdések és problémák?
Ajánlás
Szervezzen Ön is ajándéksorsolást saját termékeire – és ezt elõkészítendõ tesztelje azzal, hogy részt vesz az
Egyéni vállalkozók kézikönyve vásárlás
ajándéksorsolásban és az
Egyén vállalkozók kézikönyve ajánlás kampány ajándéksorsolásban.
Itt tapasztalatokat szerezhet – alapvetõen azt, hogy a vásárlói bizalmatlanságot miként lehet eloszlatni – amelyeket aztán felhasználhat saját kampányában.
Szervezzen saját termékeire ajánló e-mail kampányt is – a következõkben átadjuk Önnek ennek jogi tudnivalóit is.
További információk: lásd a fent hivatkozott jogszabályokat.
dr.Szabó Tibor
Webáruház
Szabályzatok
-
Kézikönyv vállalkozások GDPR megfelelési kötelezettségeinek teljesítéséhez
Bruttó ár: 25 400 Ft
Előfizetőknek ingyenes -
Székhelyszolgáltatók pénzmosás elleni szabályzat csomagja 2024
Bruttó ár: 12 700 Ft
Előfizetőknek ingyenes -
Ingatlan-vállalkozások pénzmosás elleni szabályzat csomagja 2024
Bruttó ár: 12 700 Ft
Előfizetőknek ingyenes
Szabályzatok kategória összes termékének megtekintése
E-Könyvek
-
Kamerás megfigyelés alkalmazása munkahelyen, üzletben – kézikönyv és iratminták
Bruttó ár: 12 700 Ft
-
A munka- és pihenőidő elektronikus nyilvántartásának követelményei
Bruttó ár: 1 270 Ft
Előfizetőknek ingyenes -
Új munkajogi tájékoztatások útmutatóval
Bruttó ár: 12 700 Ft
Előfizetőknek 20% kedvezménnyel 10 160 Ft
E-Könyvek kategória összes termékének megtekintése
Szakkönyvek
-
Egyszeres könyvvitel a gyakorlatban
Bruttó ár: 25 200 Ft
Előfizetőknek 20% kedvezménnyel 20 160 Ft
Postaköltség: 2 625 Ft -
Agrárgazdaságok átadása és adózása
Bruttó ár: 15 750 Ft
Előfizetőknek 20% kedvezménnyel 12 600 Ft
Postaköltség: 1 100 Ft
E-Start
Önadózó segítség az ügyek elektronikus intézéséhez.
- Elektronikus ügyintézés - alapok
- Adatvédelem
- Adózási alapinformációk
- Adókalkulátorok
- Adóellenőrzés, adóigazgatás, jogorvoslatok, ügyintézés a NAV előtt
- Adózó saját bevallási és egyéb nyilvántartási adatainak lekérdezése
- Bevallási, adatszolgáltatási platformok
- Bírósági eljárások - Fizetési meghagyás - Alternatív vitarendezések
- Bírósági határozatok gyűjteménye
- Cégügyek, céginformációk
- Civil szervezetek
- Családtámogatások
- Egészség - Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT)
- E-learning - Kötelező továbbképzések könyvelőknek, adótanácsadóknak, könyvvizsgálóknak, ügyvédeknek
- Egyéni vállalkozók nyilvántartása
- Építőipar
- Gépjármű
- Hatósági igazolások igénylése
- Helyi önkormányzati ügyek (E-ÖNKORMÁNYZAT PORTÁL)
- Ingatlan
- Jogszabálygyűjtemények
- KSH adatok - Az adatvezérelt üzleti döntésekért
- Mezőgazdaság
- NAV szolgáltatások
- Pénzügyi ágazati szakmák és szakképzés
- Pénzügyi, számviteli szoftverek
- Támogatások, pályázatok,
- Társadalombiztosítás
- Turisztikai szolgáltatók NTAK regisztrációja