ÁSZ: nem volt hatékony a megváltozott munkaképességűek támogatása
Címkék: megváltozott munkaképesség
A megváltozott munkaképességűek költségvetési támogatása és annak ellenőrzése 2007 és 2011 között nem biztosította ezen csoport munkaerő-piaci részvételének növelését, és nem tette lehetővé a források hatékony felhasználását - állapította meg az Állami Számvevőszék (ÁSZ) legfrissebb jelentésében.
Domokos László, az ÁSZ elnöke az ellenőrzési eredményeket ismertető keddi budapesti sajtótájékoztatón kiemelte: a számvevőszék első alkalommal ellenőrizte a megváltozott munkaképességűek támogatását, amely 2007 és 2011 között 202 milliárd forintos költségvetési támogatásból valósult meg.
Az ÁSZ jelentése megállapítja, hogy a megváltozott munkaképességű foglalkoztatottak létszáma 2007-ről 2011-re 26 százalékkal csökkent - emelte ki.
Hozzáfűzte: alacsony volt a hatásfoka a jogosulatlanul igénybe vett támogatások visszafizetésének, tekintve, hogy 1,9 milliárd forint jogosulatlan támogatásból mindössze 30 millió forintot fizettek vissza az érintettek.
Domokos László jelezte, hogy a megváltozott munkaképességűek 2007 és 2011 közötti támogatása kapcsán több témában jelezte az ÁSZ a hiányosságokat a hatóságoknak; ezekben az ügyekben jogi eljárások folynak. Az eljárásokról a nyomozás érdeke miatt - és mert az már nem az ÁSZ kompetenciája - nem árult el részleteket az elnök.
Holman Magdolna felügyeleti vezető közölte: a támogatási rendszer 2005. évi átalakítását nem alapozta meg hatástanulmány, számszerűsített célokat is tartalmazó stratégia, valamint rövid és hosszú távú cselekvési program. Emellett a támogatásra vonatkozó jogszabályok és a támogatási szerződések nem tartalmaztak hatékonysági és eredményességi célkitűzéseket.
A munkáltatóknak folyósított támogatások a jogszabályok gyakori módosítása következtében nem voltak kiszámíthatóak, nem tették lehetővé a hosszú távú tervezést - emelte ki Holman Magdolna.
Hozzáfűzte: az esélyegyenlőség elve a támogatásokhoz jutás folyamatában nem érvényesült. A Foglalkoztatási és Munkaügyi Minisztérium (FMM) csak 2005-ben és 2006-ban írt ki pályázatot, amely alapján hároméves időtartamra 21 szervezettel védett szervezeti szerződést, 53 szervezettel támogatási szerződést kötött - emlékezetett.
Holman Magdolna elmondta: pályázati kiírás hiányában 2006 után újabb szervezetek nem juthattak védett szervezeti szerződéshez. A pályázatok elbírálásával kapcsolatos döntést megalapozó dokumentumokat, a döntésről szóló határozatokat a minisztérium nem tudta teljeskörűen ellenőrzésre átadni, így a kiválasztás és a bírálat szabályszerűsége nem volt értékelhető.
A bértámogatás és a költségkompenzációs támogatás nyújtásának alapfeltétele a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatási feltételeit igazoló akkreditációs tanúsítvány volt. Ugyanakkor a kifizetett támogatások 60-70 százalékában részesülő - védett szervezeti szerződéssel rendelkező - 21 munkáltatónak a rehabilitációs költségtámogatás igényléséhez nem volt szükség akkreditációra - jelezte a felügyeleti vezető.
Holman Magdolna elmondta, hogy az ellenőrzött időszakban a munkaügyi központok által ellenőrzött 12 bértámogatásban részesült társaságból kilencnél nem végeztek utólagos helyszíni ellenőrzést. A költségkompenzációs és a rehabilitációs költségtámogatás 2007-2009-re vonatkozó ellenőrzésével a minisztérium egy kft.-t bízott meg. A kft. 2007. évi pályázat alapján történő kiválasztása és megbízása során nem vették figyelembe a hatályos jogszabályi előírásokat, amelyek szerint a támogatások ellenőrzésére csak az APEH volt jogosult.
A kft. ellenőrzési jogosultságát hét társaság nem ismerte el, ezért a szabálytalan felhasználásra tett megállapításait és a támogató által hozott határozatokat bírósági úton megtámadta. A bíróság jogerős ítéletében 2012. május 11-én kimondta, hogy a megbízott kft. ellenőrzése alapján határozatot hozni nem lehet. A 2010-2011. évi támogatások ellenőrzésével a minisztérium a kincstárt bízta meg - ismertette Holman Magdolna.
Kifejtette: 2011 óta történtek előrelépések a támogatási rendszerben, így például egy idén novemberben hozott kormányrendelet kötelezővé tette az akkreditációt és a pályáztatást, megváltozott a bírálati szempontrendszer, átalakultak a jogcímek, és a munkáltatókat is érdekeltté tették a megváltozott munkaképességűek nyílt munkaerő-piacra történő visszavezetésében.
FIZESSEN ELŐ 2024-RE AZ ÖNADÓZÓ ÚJSÁGRA ÉS ONLINE CSOMAGJÁRA!
Önadózó - okos újság okos cégeknek és könyvelőknek! Velünk 2024-ben is könnyebb lesz alkalmazni a jogszabályokat, követni a változásokat, teljesíteni az aktuális adózási, könyvviteli feladatokat, és elkerülni a buktatókat. Az Önadózó az egyik legnagyobb terjedelemmel jelentkező havi szaklap. Igen gazdag az archívumunk, az előfizetéssel ingyenesen hozzájuthat a megelőző évek lapszámaihoz. Az egyes lapszámok tartalma online elérhető, illetve mobiltelefonon is. Online csomagunk: Számviteli szabályzatok 2024 ● Cafetéria szabályzat 2024 ● Pénzmosás elleni szabályzat csomag ● GDPR Segédlet, ● Gyorskérdés szolgáltatás a honlapon,● Segédletek + Mérlegképes és adótanácsadói kreditek ● Ingyenes e-könyvek és vásárlási kedvezmény az Önadózó Webáruhgázban ● Egyes Kulcs-Soft programok előfizetőknek ingyenesen ● Előfizetni itt lehet: https://www.onadozo.hu/elofizetes-az-ujsagra/
Webáruház
Szabályzatok
-
Kézikönyv vállalkozások GDPR megfelelési kötelezettségeinek teljesítéséhez
Bruttó ár: 25 400 Ft
Előfizetőknek ingyenes -
Székhelyszolgáltatók pénzmosás elleni szabályzat csomagja 2024
Bruttó ár: 12 700 Ft
Előfizetőknek ingyenes -
Ingatlan-vállalkozások pénzmosás elleni szabályzat csomagja 2024
Bruttó ár: 12 700 Ft
Előfizetőknek ingyenes
Szabályzatok kategória összes termékének megtekintése
E-Könyvek
-
Kamerás megfigyelés alkalmazása munkahelyen, üzletben – kézikönyv és iratminták
Bruttó ár: 12 700 Ft
-
A munka- és pihenőidő elektronikus nyilvántartásának követelményei
Bruttó ár: 1 270 Ft
Előfizetőknek ingyenes -
Új munkajogi tájékoztatások útmutatóval
Bruttó ár: 12 700 Ft
Előfizetőknek 20% kedvezménnyel 10 160 Ft
E-Könyvek kategória összes termékének megtekintése
Szakkönyvek
-
Egyszeres könyvvitel a gyakorlatban
Bruttó ár: 25 200 Ft
Előfizetőknek 20% kedvezménnyel 20 160 Ft
Postaköltség: 2 625 Ft -
Agrárgazdaságok átadása és adózása
Bruttó ár: 15 750 Ft
Előfizetőknek 20% kedvezménnyel 12 600 Ft
Postaköltség: 1 100 Ft
E-Start
Önadózó segítség az ügyek elektronikus intézéséhez.
- Elektronikus ügyintézés - alapok
- Adatvédelem
- Adózási alapinformációk
- Adókalkulátorok
- Adóellenőrzés, adóigazgatás, jogorvoslatok, ügyintézés a NAV előtt
- Adózó saját bevallási és egyéb nyilvántartási adatainak lekérdezése
- Bevallási, adatszolgáltatási platformok
- Bírósági eljárások - Fizetési meghagyás - Alternatív vitarendezések
- Bírósági határozatok gyűjteménye
- Cégügyek, céginformációk
- Civil szervezetek
- Családtámogatások
- Egészség - Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT)
- E-learning - Kötelező továbbképzések könyvelőknek, adótanácsadóknak, könyvvizsgálóknak, ügyvédeknek
- Egyéni vállalkozók nyilvántartása
- Építőipar
- Gépjármű
- Hatósági igazolások igénylése
- Helyi önkormányzati ügyek (E-ÖNKORMÁNYZAT PORTÁL)
- Ingatlan
- Jogszabálygyűjtemények
- KSH adatok - Az adatvezérelt üzleti döntésekért
- Mezőgazdaság
- NAV szolgáltatások
- Pénzügyi ágazati szakmák és szakképzés
- Pénzügyi, számviteli szoftverek
- Támogatások, pályázatok,
- Társadalombiztosítás
- Turisztikai szolgáltatók NTAK regisztrációja