Az áfa levonása és annak korlátozása 2008-tól
Több mint egy évtizede oktatom, és alkalmazom az Áfa törvényt. Tapasztalataim szerint az eddigi törvénymódosításokat olyan módon dolgozták fel az e területen dolgozók, hogy a meglévõ tudásanyagukhoz hozzáadtak, vagy abból elvettek az új szabályoknak megfelelõen. Jelen esetben a szerkezeti és fogalomhasználati különbségek miatt ez a módszer nem vezet eredményre. Akik nem dolgozzák fel maguknak a teljes anyagot, azok rengeteget fognak hibázni a törvény alkalmazása során. Írásom a tervezet alapján készült.
KÖNYVELÕK KÉZIKÖNYVE
Ára: 9.900,- Ft + postaköltség. Szerzõk: az Önadózó újság szerzõi. A könyv hagyományos nyomdai elõállítású, terjedelme kb. 576. oldal. Kiadó: ADÓNET.HU Zrt. A könyv kereskedelmi forgalomba nem kerül. www.kezikonyvek.hu
M E G R E N D E L É S: info@onadozo.hu
***
Az általános forgalmi adó törvény a tervezet alapján szerkezetében, fogalomhasználatában, és a szabályozás tartalmi részében egyaránt megváltozik 2008-tól. E jogterületen dolgozók jogalkalmazási tudása jelentõsen devalválódik ennek következtében. A cikknek a feladata, hogy egy szûk, de annál fontosabb, mondhatni pénztárcába vágó területen az új szabályozást bemutassa. Nem törekedtem a régi és az új szabályok összehasonlítására, a változások bemutatására, inkább egy átfogó képet szeretnék adni a törvénytervezet ismeretében az új jogszabályról, a levonási jog és annak korlátozásának területén.
Több mint egy évtizede oktatom, és alkalmazom az Áfa törvényt. Tapasztalataim szerint az eddigi törvénymódosításokat olyan módon dolgozták fel az e területen dolgozó személyek, hogy a meglévõ tudásanyagukhoz hozzáadtak, vagy abból elvettek az új szabályoknak megfelelõen. Jelen esetben a szerkezeti és fogalomhasználati különbségek miatt ez a kényelmes módszer nem vezet eredményre, nem elegendõ csak a tartalmi változások megtanulása. Senki ne gondolja, hogy amennyiben részt vesz egy elõadáson, és ott néhány kivetített slid-on keresztül megérti a tartalmi módosítást, akkor alkalmazni is fogja tudni a törvényt. Akik nem dolgozzák fel maguknak a teljes anyagot (két-háromszori elolvasás és megértés), azok rengeteget fognak hibázni a törvény alkalmazása során. Javaslom, hogy egy felkészítõ elõadásra is már az új ismeretek birtokában menjenek, mivel akkor tisztázni tudják azokat a pontokat, amelyeket egyéni tanulással nem tudtak feldolgozni. Remélhetõleg a cikk is elõsegíti a sikeres tanulási folyamatot.
A törvény 2008-tól - az eddigiekhez képest - szokatlan módon határozza meg a levonási jogot és annak korlátait.
2008-ig minden beszerzésre, amit adóalanytól történt, és adó áthárítással járt, azt mondta a törvény, hogy levonható az adó, majd felsorolta a kivételeket.
2008-tól a törvény úgy fogalmaz a 120. §-ban, hogy akkor lehet levonni az adót, ha adóköteles értékesítéshez kapcsolódik az a beszerzés, amely során felszámították, illetve saját magunk megállapítottuk az adót. Illetve, olyan mértékbe vonhatjuk le, amilyen mértékben azt adóköteleshez használjuk.
Felsorolásra kerültek azon gazdasági események, amelyek során áthárítják, illetve kivetik az adót, vagy saját magunk állapítjuk meg. Termékbeszerzés, szolgáltatás igénybevétele, közösségi beszerzés, termékimport, elõleg és, saját vállalkozásban végzett beruházás.
A fõ szabály szerint az adóköteles, adó felszámítással járó gazdasági esemény, értékesítés jogosít az adólevonásra, ezért meg kellett határozni azon adómentes gazdasági eseményeket, értékesítéseket, melyek érdekében felmerült beszerzések esetén szintén lehetõségünk van adólevonásra. (2008-ig csak azok voltak felsorolva, amelyek esetén nem vonhattuk le az adót, valamint a tárgyi mentesek.)
Levonásra jogosító adómentes értékesítések
A következõk adómentes tevékenységek végzése jogosít adólevonásra:
- külföldön teljesített szolgáltatás, de csak akkor, ha azt belföldön teljesítenénk, adóköteles lenne,
- közösségi adómentes értékesítés,
- az új közlekedési eszköz közösségen belüli értékesítése, függetlenül attól, hogy kinek történik,
- jövedéki termékek közösségen belüli adómentes értékesítése,
- adómentes közösségen belüli teherfuvarozás,
- adómentes közösségen kívülre irányuló értékesítésnél (export, külföldi utas számára történõ adómentes értékesítés),
- harmadik országba irányuló bérmunka,
- vízi és légi közlekedési eszközhöz kapcsolódó adómentes termékértékesítés, és szolgáltatatás,
- vízi, légi és vasúti közlekedési eszközön adómentes termékértékesítés,
- diplomáciai testületeknek, nemzetközi szervezeteknek, azok tagjainak, külföldi fegyveres erõknek teljesített adómentes termékértékesítés, szolgáltatásnyújtás,
- arany értékesítés bármely ország központi bankja részére,
- azon termékek értékesítése, amelyek a közösségen belül találhatók, de nincsenek vámjogi szabadforgalomba helyezve, illetve ezekhez kapcsolódó adómentes szolgáltatások,
- az adóraktározási eljárás alatt álló termékek értékesítése, és az azokhoz közvetlenül kapcsolódó adómentes szolgáltatások.
- banki, pénzintézeti, brókeri szolgáltatások, ha az igénybe vevõ nincs gazdasági céllal a közösségben letelepedve, illetve a szokásos tartózkodási helye harmadik országban található.
Az itt felsorolt tevékenységek adómentességének feltételeit nem tárgyalom, a levonási jog szempontjából túlzott jelentõségük nincs, mivel ha azok mégsem adómentesek valamely feltétel teljesülésének hiányában, akkor az adót azért lehet levonni, mivel adóköteles értékesítésrõl van szó. A feltételek az Önök szempontjából a fizetendõ adó megállapítása érdekében bírnak fokozott jelentõséggel.
Ez alól kivételt képeznek az utolsó francia bekezdésben lévõ szolgáltatások melyeknél, ha a vevõkkel szembeni feltételek nem teljesülnek, úgy a szolgáltatás továbbra is adómentes marad, de hozzá adólevonási jog nem társul.
Levonásra nem jogosító adómentes értékesítések
A törvény tartalmaz az elõzõeken túl, további adómentes szolgáltatásokat, termékértékesítéseket a 85. és a 86. §-ban, ezeket a közérdek jellegre, és a sajátos jellegükre tekintettel minõsíti adómentesnek. E tevékenységek feleltethetõk meg túlnyomórészt tartalmukban, és a levonási jog szempontjából a már jól ismert tárgyi adómentes kategóriának. Az utolsó franciabekezdésben említett szolgáltatások is itt kerültek felsorolásra.
E szolgáltatások nyújtása, és termékek értékesítése esetén adót nem kell felszámítani, de levonási joggal sem élhetünk, azon beszerzések esetében, amelyeket kizárólag ezek teljesítése érdekében eszközöltünk.
Valamennyi gazdasági esemény felsorolása, kifejtése meghaladja a cikk kereteit.
Az ingatlanokkal kapcsolatos szabályokra, valamint néhány újszerû szabályozásra, azonban felhívom a figyelmüket.
Az ingatlanok egy részének az értékesítése adóköteles, másik része adómentes, de az adómentes értékesítés helyett is választható az adóköteles értékesítés.
Minden esetben adókötelesen értékesítjük a következõ ingatlanokat:
- beépítetlen építési telek,
- építési telek és a rajta álló ingatlan, amelynek még nincs használatbavételi engedélye,
- építési telek és a rajta álló ingatlan, ha a használatba vételi engedély jogerõre emelkedésétõl számítva kettõ év nem telt el.
Adómentes minden, a fenti paraméterekkel nem rendelkezõ ingatlan értékesítése, így különösen:
- építési teleknek nem minõsülõ ingatlan, pld. szántó, erdõ
- minden olyan ingatlan, amely használatba vételi engedéllyel több, mint két éve rendelkezik.
Továbbá adómentes valamennyi ingatlan bérbeadása.
(Nem tartozik szorosan a témakörbe, de mindenképpen megemlítendõ, hogy az adóköteles ingatlanértékesítésekre, az adóalanyok között, a fordított adózás szabályai alkalmazandóak.)
A törvény lehetõvé teszi, hogy az ingatlan adómentes értékesítése, és/ vagy bérbeadása helyett adóköteles értékesítést, bérbeadást válasszunk, elõzetes bejelentés alapján. Külön-külön is választhatjuk az értékesítésre vagy a bérbeadásra, de együttesen is megtehetjük.
Figyeljük meg, hogy a lakóingatlan nincs külön választva a többi ingatlantól arra az elõzõekben tárgyalt szabályok vonatkoznak. Ha az adóköteles értékesítést választjuk, ahhoz a levonási jog is társul, de figyelembe kell venni a tételes tiltó rendelkezéseket is.
Adómentes termékértékesítésnek minõsül továbbá, ha olyan terméket értékesítünk, amelyet a 85. § (1) és a 86. § (1) bek.-ben meghatározott adómentes tevékenységhez vásároltunk, és kizárólag ahhoz használtuk, továbbá a beszerzéshez adólevonási jog nem társult.
Ha a törvény bizonyos termékek beszerzése estén (124. §) tiltja az adó levonását (tételes tiltások), akkor e termékek értékesítése szintén adómentes.
A vállalkozás számára vásárolt személygépkocsi esetében a törvény 124. §-a tiltja a felszámított adó levonását, így a használatot követõ értékesítése a fenti rendelkezés szerint adómentes. Eddig az értékesítés adóköteles volt, és 60 hónapon belüli idõarányos levonási jog illette meg a vállalkozást az értékesítéskor. Az eddigiekhez hasonlóan, tárgyi eszközök esetén, pótlólagos levonási szabály továbbra is létezik (136. §), de csak akkor alkalmazandó, ha az értékesítés adólevonásra jogosít, mint látjuk a példa szerinti esetben az értékesítés adómentes, amely adólevonásra nem jogosít.
A következõ termékek és szolgáltatások vásárlása estén a törvény tiltja az adó levonását, figyelemmel a kivételekre:
- motorbenzin, kivéve, ha továbbértékesítési célú a beszerzése,
- minden fajta üzemanyag, ha személygépkocsi üzemeltetéséhez szükséges és nem továbbértékesítési célú a beszerzés,
- személygépkocsi fenntartásához szükséges termék, kivéve, ha továbbértékesítési célú a beszerzés,
- személygépkocsi, motorkerékpár, jacht, egyéb vízi közlekedési eszköz beszerzése, kivéve, ha továbbértékesítési célú a beszerzés, vagy a közösség más tagállamába irányuló 6. § (4) szerinti az értékesítés, vagy bérbeadási szolgáltatás teljesítése érdekében történik a beszerzés. Továbbá személygépkocsi estén levonható az adó, ha legalább 90%-ban taxisszolgáltatás nyújtása érdekében történik a beszerzés.
- lakóingatlan beszerzése estén
A lakóingatlan beszerzés körében is léteznek kivételek, de a törvény a kivételeket nem következetesen veszi számba. A 125. § (1) bek. b) pontja szerint, ha az ingatlan a 86. § (1) bek. j) pontja alá tartozik és az adóalany elõzetesen választotta az adóköteles értékesítést, akkor a továbbértékesítési célú beszerzés esetén, az adó levonható. A probléma abból adódik, hogy a törvény a 86. § (1) bek. j) pontja alól kiveszi a két évnél nem régebbi használatba vételi engedéllyel rendelkezõ lakóingatlanokat, azok értékesítését adókötelesnek minõsíti az elõzetes választástól függetlenül. Viszont ezen ingatlanok beszerzését nem veszi ki a tételes tiltás alól (nyelvtanilag). Kétségtelen, hogy nem lehetett ez a valós szándék.
Ha a lakóingatlant legalább 90%-ban bérbe adjuk, és a bérbeadásra választottuk az adókötelezettséget, akkor a beszerzésnél az adó levonható. Jelen estben mindegy, hogy két évnél régebbi vagy újabb ingatlanról van szó.
- lakóingatlan építéséhez, felújításához szükséges termék
Kivételt képez, ha továbbértékesítési célú a beszerzés, például építõanyag kereskedõ esetében.
A törvény e termékek beszerzésekor nem engedélyezi levonni az áfát, még akkor sem, ha azt olyan lakás építéséhez használjuk, amelyet adókötelesen fogunk értékesíteni, vagy bérbe adni.
Ez alól kivételt képeznek az egyébként nem adóalanynak minõsülõ személyek sorozat jellegû adóköteles lakásértékesítései. Ezek építésénél az építõanyag vásárlás során áthárított adó levonható.
- Élelmiszer, és ital beszerzése
Kivételt képez, ha továbbértékesítési célú a beszerzés, vagy közvetlen anyagként kerül elszámolásra.
- Személygépkocsi bérlet
Kivételt képez a tiltás alól, ha közvetítjük a szolgáltatást a 15. § alapján (magyarul továbbszámlázzuk).
- Személygépkocsi üzemeltetéséhez szükséges szolgáltatás
Kivételt képez a tiltás alól, ha közvetítjük a szolgáltatást a 15. § alapján.
- Lakóingatlan építéséhez, felújításához szükséges szolgáltatás
Kivételt képez a tiltás alól, ha közvetítjük a szolgáltatást a 15. § alapján, vagy
közvetlen anyagjellegû szolgáltatásként a 6. § (4)-bek. b) pontja szerinti értékesítés
adóalapjába épül be.
- Parkolási szolgáltatás
Kivételt képez a tiltás alól, ha közvetítjük a szolgáltatást a 15. § alapján, vagy a 3,5 tonnát meghaladó össztömegû közlekedési eszköz üzemeltetése során merül fel.
- Taxisszolgáltatás
Kivételt képez a tiltás alól, ha közvetítjük a szolgáltatást a 15. § alapján.
- Úthasználati szolgáltatás
Kivételt képez a tiltás alól, ha közvetítjük a szolgáltatást a 15. § alapján, vagy a 3,5 tonnát meghaladó össztömegû közlekedési eszköz üzemeltetése során merül fel.
- Vendéglátó-ipari szolgáltatás
Kivételt képez a tiltás alól, ha közvetítjük a szolgáltatást a 15. § alapján.
- Szórakoztatási célú szolgáltatás
Kivételt képez a tiltás alól, ha közvetítjük a szolgáltatást a 15. § alapján.
Tárgyi eszközökkel kapcsolatos levonási szabályok
Tárgyi eszköz beszerzés estén a levonási jog legkorábban a tárgyi eszköz rendeltetésszerû használatba vételekor keletkezik.
E rendelkezés a vállalkozások likviditására kedvezõtlen hatású, és a rendeltetésszerû használatbavétel pontos ellenõrizhetõ dokumentálását kívánja meg.
Az elõzetesen felszámított adó megosztása
Az elõzetesen felszámított adó megosztásának szabályait a törvény 123. §-a tartalmazza.
A szabályozás az eddig megszokottól eltérõen meglehetõsen keretjellegûnek tûnik.
Elsõdleges szabály továbbra is a tételes elkülönítés. Ha ilyen módon nem megy, akkor bármilyen módszer megengedett, de ellenõrizhetõnek, és indokolhatónak kell lennie. Vagyis 2008-tól megengedett, hogy valamilyen természetes mértékegység alapján osszuk meg az adót az adóköteles és az adólevonásra nem jogosító értékesítés között, eddig erre nem volt lehetõségünk, kizárólag a bevételalapú megosztást, vagy a tételes elkülönítést engedélyezte a törvény.
A természetes mértékegység szerinti megosztást eddig az adólevonásra jogosító és adóalanyiságot nem eredményezõ tevékenység között lehetett alkalmazni. E két tevékenység közötti megosztás szabályaival adós maradt a törvény, bár vélhetõen valamiféle jogértelmezéssel a problémakör rendezhetõ.
Ha nem tudunk kimutatni indokolható, ellenõrizhetõ elkülönítést, úgy a már ismert, de kissé átalakított bevételarányos megosztás alkalmazható, melynek szabályait az 5. számú melléklet tartalmazza.
Alapvetõ módosítás -többek között-, hogy az adóalapot nem képezõ támogatást, függetlenül nyújtójának személyétõl, csak a levonási hányados nevezõjében lehet szerepeltetni. Továbbá a két tizedes pontossággal kell továbbra is számolni a levonási hányadot, de minden esetben felfelé kerekítéssel, vagyis ha a harmadik vagy azt követõ bármelyik tizedes jegy helyén nullától eltérõ szám található, akkor a második tizedes jegy helyén található számot felfelé kell kerekíteni.
Vira Sándor
vira@vnet.hu
A cikk - a törvény elfogadását követõ átdolgozás után - az Önadózó újságban fog megjelenni. Remélem, hogy jelenlegi formájában is kellõképpen megvilágítja a szabályozás módosítását, és az elõadás hallgatóinak hasznára lesz az új Áfa törvény rendelkezéseinek megértésében.
Kérem, hogy az itt leírtak alkalmazása elõtt a törvényt alaposan tanulmányozzák át. A fentiek a rendelkezésemre álló információk birtokában, a legjobb tudásom alapján, körültekintõen kerültek összeállításra, de nem törekedtem teljes körûségre és az itt leírtak nem minõsülnek tanácsadásnak.
Vira Sándor
***
ÖNADÓZÓ: az Adózók Lapja,
Adó - Tb. Számvitel. Megjelenik minden hónap elsõ napján. Elõfizetési díj 2007. december 31-ig: 980,-Ft/hó.
Elõfizethetõ: info@onadozo.hu
Önadózó, a nélkülözhetetlen munkatárs!
Webáruház
Szabályzatok
-
Kézikönyv vállalkozások GDPR megfelelési kötelezettségeinek teljesítéséhez
Bruttó ár: 25 400 Ft
Előfizetőknek ingyenes -
Székhelyszolgáltatók pénzmosás elleni szabályzat csomagja 2024
Bruttó ár: 12 700 Ft
Előfizetőknek ingyenes -
Ingatlan-vállalkozások pénzmosás elleni szabályzat csomagja 2024
Bruttó ár: 12 700 Ft
Előfizetőknek ingyenes
Szabályzatok kategória összes termékének megtekintése
E-Könyvek
-
Kamerás megfigyelés alkalmazása munkahelyen, üzletben – kézikönyv és iratminták
Bruttó ár: 12 700 Ft
-
A munka- és pihenőidő elektronikus nyilvántartásának követelményei
Bruttó ár: 1 270 Ft
Előfizetőknek ingyenes -
Új munkajogi tájékoztatások útmutatóval
Bruttó ár: 12 700 Ft
Előfizetőknek 20% kedvezménnyel 10 160 Ft
E-Könyvek kategória összes termékének megtekintése
Szakkönyvek
-
Egyszeres könyvvitel a gyakorlatban
Bruttó ár: 25 200 Ft
Előfizetőknek 20% kedvezménnyel 20 160 Ft
Postaköltség: 2 625 Ft -
Agrárgazdaságok átadása és adózása
Bruttó ár: 15 750 Ft
Előfizetőknek 20% kedvezménnyel 12 600 Ft
Postaköltség: 1 100 Ft
E-Start
Önadózó segítség az ügyek elektronikus intézéséhez.
- Elektronikus ügyintézés - alapok
- Adatvédelem
- Adózási alapinformációk
- Adókalkulátorok
- Adóellenőrzés, adóigazgatás, jogorvoslatok, ügyintézés a NAV előtt
- Adózó saját bevallási és egyéb nyilvántartási adatainak lekérdezése
- Bevallási, adatszolgáltatási platformok
- Bírósági eljárások - Fizetési meghagyás - Alternatív vitarendezések
- Bírósági határozatok gyűjteménye
- Cégügyek, céginformációk
- Civil szervezetek
- Családtámogatások
- Egészség - Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT)
- E-learning - Kötelező továbbképzések könyvelőknek, adótanácsadóknak, könyvvizsgálóknak, ügyvédeknek
- Egyéni vállalkozók nyilvántartása
- Építőipar
- Gépjármű
- Hatósági igazolások igénylése
- Helyi önkormányzati ügyek (E-ÖNKORMÁNYZAT PORTÁL)
- Ingatlan
- Jogszabálygyűjtemények
- KSH adatok - Az adatvezérelt üzleti döntésekért
- Mezőgazdaság
- NAV szolgáltatások
- Pénzügyi ágazati szakmák és szakképzés
- Pénzügyi, számviteli szoftverek
- Támogatások, pályázatok,
- Társadalombiztosítás
- Turisztikai szolgáltatók NTAK regisztrációja