Az õstermelõi bevételek nyilvántartása

ART

Nyomtatás
Forrás: www.apeh.hu

Közös õstermelõi igazolvány esetén is csak egy nyilvántartást kell vezetni az adózónak. A bevételeket a családtagok között egyenlõ arányban kell felosztani, függetlenül attól, hogy a mezõgazdasági terméket melyik családtag értékesítette.

_____________________________________

Kérjen ingyenes Önadózó bemutató számot!

Az Önadózó újság egy korábbi számának megküldésével Ön betekintést nyerhet abba a mûhelymunkába, amellyel havonta többezer vállalkozás, intézmény és tanácsadó részére nyújtunk segítséget, szakmai információkat, megoldásokat adókötelezettségeik szakszerû teljesítéséhez. Önadózó - az adózók lapja. Adó - Tb - Számvitel - Munkaügy a gyakorlatban, havonta 64 oldalon. A megadott postacimre megküldjük, jelezze e-mailben: info@onadozo.hu

__________________________________________

Az õstermelõi bevételek nyilvántartása

Az adókötelezettségek közül a személyi-jövedelemadózás rendszerében meghatározó szerepe van a nyilvántartási kötelezettségeknek. Az õstermelõi nyilvántartásokkal kapcsolatos általános tudnivalókat a személyi-jövedelemadó törvény 5. sz. melléklete tartalmazza.

A mezõgazdasági õstermelõnek alapnyilvántartást – naplófõkönyv, pénztárkönyv, bevételi és költségnyilvántartás, bevételi nyilvántartás – kell vezetnie. Az alapnyilvántartás típusát adóévenként meg kell határozni, és a jogszerû választást az adóévben nem lehet megváltoztatni.

A mezõgazdasági õstermelõ az õstermelõi tevékenysége ellenértékeként megszerzett bevétele tekintetében az alapnyilvántartás vezetésére vonatkozó kötelezettségét - választása szerint - az õstermelõi igazolvány részét képezõ értékesítési betétlap vezetésével teljesítheti, ha az adóévben egyébként bevételi nyilvántartás vezetésére lenne jogosult.

Bevételi nyilvántartást többek között az az õstermelõ vezethet, aki tételes költségelszámolást nem alkalmaz és áfa levonásra nem jogosult (vagy a levonási jogát nem érvényesíti).

Az értékesítési betétlapra a mezõgazdasági õstermelõ, vagy helyette a kifizetõ jegyezhet be adatot. A mezõgazdasági õstermelõ negyedévenként, a negyedév utolsó napjára összesíti minden olyan, a negyedévben megszerzett õstermelõi tevékenységbõl származó bevételét, amely nem kifizetõtõl származik, vagy amelynek kifizetésekor (juttatásakor) nyilatkozott a kifizetõ részére, hogy a bevételt maga jegyzi be az értékesítési betétlapra. Az így készített összesítést az õstermelõi igazolvány mellékleteként a bizonylatmegõrzésre vonatkozó szabályok szerint kell, hogy megõrizze.

Az átalányadózás szerint adózó mezõgazdasági kistermelõnek a bevételi nyilvántartásban fel kell tüntetnie, hogy a bevétel élõállatok és állati termékek értékesítésébõl, vagy más mezõgazdasági kistermelõi tevékenységébõl származik, annak érdekében, hogy alkalmazni tudja a kétféle tevékenységre vonatkozóan meghatározott eltérõ mértékû költséghányadot.

Az õstermelõnek az általa vezetett alapnyilvántartásban folyamatosan, idõrendben, ellenõrizhetõ módon kell nyilvántartania és rögzítenie minden olyan adatot, amely az adókötelezettsége teljesítéséhez és a teljesítés ellenõrzéséhez szükséges.

A jogszabály vagy nemzetközi szerzõdés rendelkezése alapján kapott támogatásról az Szja tv. szerint is kell olyan elkülönült nyilvántartást vezetni, amely alapján a támogatás felhasználása és a támogatás jogszerûsége ellenõrizhetõ.

A nyilvántartást bizonylat alapján kell vezetni, azaz a nyilvántartásba adatot beírni, azt módosítani vagy törölni csak bizonylat alapján lehet.

Közös õstermelõi igazolvány esetén is csak egy nyilvántartást kell vezetni az adózónak. A bevételeket a családtagok között egyenlõ arányban kell felosztani, függetlenül attól, hogy a mezõgazdasági terméket melyik családtag értékesítette.

Az ellenõrzés alapvetõ feltétele és egyben az adózó érdeke is, hogy a jövedelmeivel kapcsolatos adatokat, elszámolásokat kezelhetõ rendben, megfelelõen rögzítse, nyilvántartsa.

Az õstermelõk ellenõrzése személyi jövedelemadó adónemben, illetve 2007.01.01-tõl járulék tekintetében egyre gyakoribb. A vizsgálatok tapasztalata alapján az õstermelõk alapnyilvántartása sokszor nem felel meg a törvényi elõírásoknak, az alapdokumentumokat (felvásárlási jegyet, számlát, nyugtát, támogatási dokumentumokat) nem õrzik meg, a nyilvántartásaikat nem megfelelõen vezetik. Ilyen esetekben az ellenõrzések elhúzódnak, mivel az adózókat az iratok pótlására kell kötelezni, illetve a felvásárlókhoz, vevõkhöz, a támogatást folyósító szervhez megkereséssel kell fordulni a vizsgálatot végzõknek.

 www.apeh.hu
NAV Dél-alföldi Regionális Adó Fõigazgatósága

***

A cégmenedzselés kézikönyve

Ez a könyv nem elvont magasságokba vezeti az olvasót, hanem ismerõs terepre, a saját cégébe invitálja vissza: e könyvben egy speciálisan magyar cégbemutatót tartunk a cégtulajdonosnak a saját cégérõl. Rendre visszatérõen arra késztetjük, hogy õ a saját cégére vonatkoztassa az ideális kkv-ról felvázolt prezentációnkat. A cégmenedzselés kézikönyve - átfogja a cégvezetés összes területét - a szervezéstõl, vezetéstõl, munkaügyeken, a marketingen át az adózásig, rálátást ad a könyvelésre is. Kiadó: Adónet.hu Zrt. 2011. Terjedelem: 735. oldal.  Ára: 9.900,-Ft - de most 20%  kedvezménnyel: 7.350,-Ft + 820,-Ft postaköltségel itt:  info@cegmenedzseles.hu


Vissza az előző oldalra

Webáruház

Szabályzatok

Szabályzatok kategória összes termékének megtekintése

E-Könyvek

E-Könyvek kategória összes termékének megtekintése

Szakkönyvek

Szakkönyvek kategória összes termékének megtekintése

E-Start

Önadózó segítség az ügyek elektronikus intézéséhez.


Vissza az előző oldalra