Cégkapu infók - július 7.
Címkék: cégkapu, rendelkezési nyilvántartás, e-ügyintézés
A Belügyminisztériumban tájékoztató előadást tartottak (BM e-Közigazgatási Főosztály, illetve a fejlesztő NISZ Zrt) a 2018 januárjától bevezetésre kerülő e-ügyintézési szolgáltatásokról és a Cégkapuról. A megbeszélésen meghívottként részt vettek a NAV képviselői, az Adókamara, illetve több adótanácsadó iroda. Az Adókamara összefoglaló anyagát közöljük.
A tájékoztató előadás rövid összefoglalásával az alábbi változásokra szeretnénk felhívni a figyelmet, mely a közeljövőben hatással lesz a társaságok hivatali ügyeinek vitelére. Kiemeljük, hogy az előadás tájékoztató jellegű volt, irányokat mutatott a jövőbeni változásokról, melyek jelenleg is folyamatban vannak. A változásokról természetesen folyamatosan igyekszünk tájékoztatni a Tagságot.
E-ügyintézési szolgáltatások
Cégkapu
A Cégkapu egy elektronikus tárhely, ami egyben az ún. biztonságos kézbesítési /szolgáltatási címként is szolgál: ez lesz 2018-tól a gazdálkodó szervezetek hivatalos elérhetősége. Célja, hogy egy hivatali kommunikációs csatorna legyen: tehát a cégek egymás közt ezen keresztül nem kommunikálhatnak. Regisztrálni kötelező 2018.01.01-ig minden, a Cégjegyzékben bejegyzett gazdálkodó szervezetnek (Magyarországon bejegyzett szervezetnek) – ennek elmulasztását szankcionálni fogják.
A Cégkapu kapcsán meg kell említeni, hogy egy új azonosítási szolgáltatás, a Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) is kiépítésre kerül/t, melynek funkciója, hogy adott elektronikus ügyintézési szolgáltatásokban teljes körűen és hitelesen azonosítsa a kérelmezőt, és kapcsolatot nyisson a felhasználók és az intézmények között.
A regisztrációra 3 módon kerülhet sor:
- online: 2017.07.01-től: ezt a Cégjegyzék szerint képviseleti joggal rendelkező személy kezdeményezheti, mivel az ő képviseleti jogosultságát ellenőrizni nem kell – közhiteles nyilvántartásban már szerepel. Feltétele, hogy a képviselő rendelkezzen ügyfélkapus hozzáféréssel vagy új típusú ún. e-személyazonosító igazolvánnyal vagy telefonos azonosítóval
- személyesen;
- e-űrlappal: a Cégjegyzékben képviseleti joggal rendelkező személytől származó meghatalmazás birtokában kezdeményezhetik a regisztrációt (pl. könyvelő, adótanácsadó, ügyvéd stb).
A Cégkapu-rendszerben az alábbi szerepköröket alakítják ki:
- képviselők (akik a Cégjegyzékben szerepelnek): közülük csak 1 fő regisztrálhat;
- Cégkapu megbízott: 1 fő lehet, akit a képviselő hatalmaz meg, jogköre jogosultságkezelői jogkörrel bír (pl. Cégkapu ügyintézőket jelölhet ki);
- Cégkapu ügyintézők: többen lehetnek, behatárolt jogosultságokkal rendelkezhetnek, mint pl. dokumentumküldés/fogadás adott címről/adott címre.
A Cégkapu élesedésével (2018.01.01.) a Perkapu intézménye megszűnik: a cégek a peres ügyeinek/iratainak/adatainak áthelyezése 2017 decemberében kezdődik.
Összefoglalva a Cégkapu bevezetésének tervezett folyamata (jelenlegi ismereteik szerint) az alábbi lesz:
Regisztráció 2017.07.01-től
Adminisztráció (megbízott, ügyintézők kijelölése, adatok módosítása, stb.) 2017.11.01-től
Perkapu migráció 2017.12.01-től
Cégkapu használata 2018.01.01-től
Mind a Cégkapu, mind a KAÜ fejlesztője a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt (NISZ Zrt).
A Cégkapu regisztrációs oldala jelenleg nyilvános tesztüzemben működik 2017.07.15-ig. Ez idő alatt elvégzik az alkalmazás finomhangolását, a tesztüzem során jelentkező apróbb hibák javítását.
A könyvelők, adószakértők, adótanácsadók esetleges „feladatai”
A Cégkapu regisztráció nem a könyvelők kötelezettsége/feladata, mert semmilyen formában nem kapcsolódik a könyveléshez, de gyakorlati tapasztalataink alapján könnyen náluk „csapódhat le” ennek a kötelezettségnek az elvégzése is.
A Cégkapu bevezetése során a könyvelők, adószakértők, adótanácsadók szerepe akkor kerülhet előtérbe, ha a cég képviselője nem rendelkezik az online Cégkapu regisztrációhoz szükséges feltételekkel (nincs ügyfélkapuja, vagy telefonos azonosítója).
Ebben az esetben elképzelhetőnek tartjuk, hogy a cég képviselője meghatalmazza az adózási, számviteli szakembert, hogy végezze el a Cégkapus regisztrációt.
Ilyen esetben a meghatalmazott könyvelőnek, adótanácsadónak, adószakértőnek a saját ügyfélkapus azonosítójával kell bejelentkeznie a Cégkapu-ba, és akkor tudja elvégezni a regisztrációt.
A meghatalmazottnak a Cégkapu felületén
- egy regisztrációs űrlapot kell kitöltenie, és
- elektronikus formában szüksége lesz
- a meghatalmazó cég elektronikusan hitelesített cégkivonatára, valamint
- a cég képviselőjének képviseleti jogosultágát igazoló elektronikusan hitelesített okiratra (aláírási címpéldányra); ez utóbbit CSAK az ügyvezető tudja az ügyvédjétől vagy közjegyzőtől beszerezni,
mert ezen okiratokat csatolni kell( fel kell tölteni) a regisztráláskor.
A meghatalmazotti regisztráció bonyolultsága miatt javasoljuk, hogy ügyfeleik képviseletre jogosultját kíséreljék meg rábeszélni ügyfélkapu nyitására.
Elérhetőség:
Rendelkezési Nyilvántartás
A Rendelkezési Nyilvántartás az ügyfél (magánszemély, illetve a későbbiekben gazdálkodó szervezet) rendelkezéseinek, illetve az általa adott meghatalmazásoknak a tára.
A Rendelkezési Nyilvántartás
- jelenleg csak természetes személyek számára elérhető, azonban
- 2017.11.1-től vezetik be a gazdálkodó szervezetek vonatkozásában is az alaprendelkezés illetve az azonosítási rendelkezés adásának intézményét.
- Az alaprendelkezés alatt a szolgáltatás testre szabását kell érteni, azaz pl. az online vagy telefonos ügyintézés engedélyezését/letiltását, az ügyfél ennek keretében belül meghatározhatja az internetes vagy telefonos kapcsolattartásra szolgáló elérhetőségeket. Az azonosítási rendelkezés annak az azonosítási módnak a megjelölése, ahogy az ügyfél a jövőben a hivatalos ügyeinek intézése során azonosítani kívánja magát.
Elérhetőség:
http://www.kekkh.gov.hu/rendelkezes/
Az alábbi felületen további információkról olvashatnak:
http://www.nyilvantarto.hu/Rendelkezes/
e-papír
Az e-papír szolgáltatás jelenleg a magánszemélyek hivatali levelezésének elektronikus felülete kíván lenni, gyakorlatilag egy „közhiteles” levelezőprogramnak lehetne nevezni.
Elérhetőség
- jelenleg csak ügyfélkapuval rendelkező természetes személyek részére: https://epapir.gov.hu/
- 2017 év végére a gazdálkodó szervezetek részére is elérhető lesz a szolgáltatás.
Az ügyfél azonosítása
- jelenleg ügyfélkapun keresztül történik,
- a későbbiekben a Központi Azonosítási Ügynökön (KAÜ) keresztül fog megvalósulni.
NAV előtti képviselet változása
- A NAV előtti eljárás jelenlegi nyomtatványa, az EGYKE jövője számos ponton tisztázatlan.
Az EGYKE jövőjével kapcsolatban az Adókamara folyamatosan egyeztet az illetékes hatóságokkal. Amint a tagoknak teendője keletkezik, haladéktalanul küldjük következő tájékoztatónkat.
FIZESSEN ELŐ 2024-RE AZ ÖNADÓZÓ ÚJSÁGRA ÉS ONLINE CSOMAGJÁRA!
Önadózó - okos újság okos cégeknek és könyvelőknek! Velünk 2024-ben is könnyebb lesz alkalmazni a jogszabályokat, követni a változásokat, teljesíteni az aktuális adózási, könyvviteli feladatokat, és elkerülni a buktatókat. Az Önadózó az egyik legnagyobb terjedelemmel jelentkező havi szaklap. Igen gazdag az archívumunk, az előfizetéssel ingyenesen hozzájuthat a megelőző évek lapszámaihoz. Az egyes lapszámok tartalma online elérhető, illetve mobiltelefonon is. Online csomagunk: Számviteli szabályzatok 2024 ● Cafetéria szabályzat 2024 ● Pénzmosás elleni szabályzat csomag ● GDPR Segédlet, ● Gyorskérdés szolgáltatás a honlapon,● Segédletek + Mérlegképes és adótanácsadói kreditek ● Ingyenes e-könyvek és vásárlási kedvezmény az Önadózó Webáruhgázban ● Egyes Kulcs-Soft programok előfizetőknek ingyenesen ● Előfizetni itt lehet: https://www.onadozo.hu/elofizetes-az-ujsagra/
Webáruház
Szabályzatok
-
Kézikönyv vállalkozások GDPR megfelelési kötelezettségeinek teljesítéséhez
Bruttó ár: 25 400 Ft
Előfizetőknek ingyenes -
Székhelyszolgáltatók pénzmosás elleni szabályzat csomagja 2024
Bruttó ár: 12 700 Ft
Előfizetőknek ingyenes -
Ingatlan-vállalkozások pénzmosás elleni szabályzat csomagja 2024
Bruttó ár: 12 700 Ft
Előfizetőknek ingyenes
Szabályzatok kategória összes termékének megtekintése
E-Könyvek
-
Kamerás megfigyelés alkalmazása munkahelyen, üzletben – kézikönyv és iratminták
Bruttó ár: 12 700 Ft
-
A munka- és pihenőidő elektronikus nyilvántartásának követelményei
Bruttó ár: 1 270 Ft
Előfizetőknek ingyenes -
Új munkajogi tájékoztatások útmutatóval
Bruttó ár: 12 700 Ft
Előfizetőknek 20% kedvezménnyel 10 160 Ft
E-Könyvek kategória összes termékének megtekintése
Szakkönyvek
-
Egyszeres könyvvitel a gyakorlatban
Bruttó ár: 25 200 Ft
Előfizetőknek 20% kedvezménnyel 20 160 Ft
Postaköltség: 2 625 Ft -
Agrárgazdaságok átadása és adózása
Bruttó ár: 15 750 Ft
Előfizetőknek 20% kedvezménnyel 12 600 Ft
Postaköltség: 1 100 Ft
E-Start
Önadózó segítség az ügyek elektronikus intézéséhez.
- Elektronikus ügyintézés - alapok
- Adatvédelem
- Adózási alapinformációk
- Adókalkulátorok
- Adóellenőrzés, adóigazgatás, jogorvoslatok, ügyintézés a NAV előtt
- Adózó saját bevallási és egyéb nyilvántartási adatainak lekérdezése
- Bevallási, adatszolgáltatási platformok
- Bírósági eljárások - Fizetési meghagyás - Alternatív vitarendezések
- Bírósági határozatok gyűjteménye
- Cégügyek, céginformációk
- Civil szervezetek
- Családtámogatások
- Egészség - Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT)
- E-learning - Kötelező továbbképzések könyvelőknek, adótanácsadóknak, könyvvizsgálóknak, ügyvédeknek
- Egyéni vállalkozók nyilvántartása
- Építőipar
- Gépjármű
- Hatósági igazolások igénylése
- Helyi önkormányzati ügyek (E-ÖNKORMÁNYZAT PORTÁL)
- Ingatlan
- Jogszabálygyűjtemények
- KSH adatok - Az adatvezérelt üzleti döntésekért
- Mezőgazdaság
- NAV szolgáltatások
- Pénzügyi ágazati szakmák és szakképzés
- Pénzügyi, számviteli szoftverek
- Támogatások, pályázatok,
- Társadalombiztosítás
- Turisztikai szolgáltatók NTAK regisztrációja