Esettanulmány az adóregisztráció köréből
Címkék: adóregisztráció
Az adózás rendjéről szóló törvény adóregisztrációra irányadó rendelkezései 2012. január 1. napjától hatályosak. A közölt jogesetben a bíróságnak arról kellett döntenie, hogy az adóhatóság jogszerűen törölte-e a felperes adószámát és közösségi adószámát. A peres eljárás során vizsgálat tárgyává kellett tenni az Art. vonatkozó szabályait és állást kellett foglalni abban, hogy milyen a kapcsolat az adóregisztrációs és a bírósági cégeljárás között.
Tényállás
A felperesi gazdasági társaságot az Y. Bíróság, mint Cégbíróság jegyezte be a cégjegyzékbe 2008. december 4-én. A bejegyzés időpontjában a cég tulajdonosa és ügyvezetője A.B., míg székhelye Y. város alatti címen volt található. A 2012. január 12-én kelt szerződéssel a cég új tulajdonosa, egyben ügyvezetője C.D. lett, a cég székhelye X. városra változott. A felperes 2012. február 17-én változásbejegyzési kérelmet terjesztett elő az Y. Törvényszék Cégbíróságán, melyben kérte, hogy a cégbíróság jegyezze be a cégjegyzékbe a felperes székhelyének megváltozását, az üzletrész-átruházás folytán 100 %-os tulajdoni hányadot szerző tag, C.D. tulajdonszerzését és az ügyvezetői posztban bekövetkezett változást. A székhely változását az Y. Törvényszék Cégbírósága a cégjegyzékbe bejegyezte, majd 2012. március 14-én az ügy áttételre került az illetékességgel rendelkező X.Törvényszék Cégbíróságához. Az X. Törvényszék Cégbírósága 2012. március 14-én a tagváltozást és az ügyvezető változást 2012. január 12. napi hatállyal bejegyezte a cégjegyzékbe, ezzel egyidejűleg értesítette a változásról a NAV Megyei Adóigazgatósága Adóalany-nyilvántartási Osztályát.
A fenti elsőfokú adóhatóság 2012. március 14-én eljárást indított, melynek keretében 2012. március 20-án felhívta a felperesi gazdasági társaságot akadályelhárításra. Eszerint a hatóság megállapította, hogy a felperes képviseletre jogosult tagjának, valamint tulajdonosának személyében történt változás miatt bekövetkezett a 2003. évi XCII. törvény (a továbbiakban: Art.) 24/C.§ (2) bekezdésében meghatározott akadály. C.D. cégbíróságon bejelentett képviselője a V. Kft.-nek, mely cég 2012. március 14-én 180 napon keresztül fennálló, 15 millió forintot meghaladó adótartozással rendelkezik. A hatóság felszólította a felperest, hogy a kézbesítéstől számított 15 napon belül hárítsa el az akadályt, ellenkező esetben határozattal elrendelésre kerül adószámának a törlése. A felszólító levél a felperesen kívül megküldésre került közvetlenül C.D. ügyvezető tulajdonos felé is.
A felperes a felszólításnak nem tett eleget.
Adóhatósági határozatok
Az elsőfokú hatóság a 2012. május 4-én kelt határozatával elrendelte a felperes adószámának és közösségi adószámának törlését.
A határozat indokolásában hivatkozott az Art. 17.§ (1) bekezdés b) pontjában, 24/C.§ (2) bekezdés aa) pontjában és 24/D.§ (1) és (2) bekezdésében foglaltakra. Kifejtette, hogy a cégbíróságra benyújtott változásbejegyzési kérelem szerint a változással érintett új tulajdonos C.D. személyével kapcsolatban az Art. 24/C.§ (2) bekezdés aa) pontjában megjelölt akadály merült fel, figyelemmel a V. Kft. fennálló 15 millió forintot meghaladó adótartozására. Az akadály elhárítására vonatkozó felszólításnak a felperes nem tett eleget, mulasztását nem mentette ki, így az adószám törléséről kellett rendelkezni.
A felperesi fellebbezés folytán eljáró alperes határozatával az elsőfokú határozatot helybenhagyta.
Az indokolásban megállapította, hogy a felperes az adóregisztrációs eljárás, valamint a cégbíróság változásbejegyzési eljárása kapcsán nem megfelelő jogszabályhelyre hivatkozik. Az adóhatóság eljárása alapjául szolgáló Art. 24/D.§ (1) és (2) bekezdésében foglaltaknak, valamint a cégbíróság változásbejegyzési eljárását szabályozó szakaszoknak nincs köze a fellebbezésben hivatkozott 2006. évi V. törvény (a továbbiakban: Ctv.) 61/B.§ szabályozásához, így annak hatályba lépése (2012. március 1.) és az adóregisztrációs eljárás alkalmazhatóságának kezdő időpontja (2012. január 1.) közötti időbeli különbség nem hozható összefüggésbe az eljárások egymással való összhangba állásának fennállása, vagy fenn nem állása kérdésében. A felperes az elsőfokú hatóság felszólítása ellenére sem szüntette meg az akadályt, így a hatályos jogszabályi rendelkezéseknek megfelelően az adószám és a közösségi adószám törlésre került.
Kereset és ellenkérelem
A felperes a törvényes határidőn belül keresettel támadta az alperes határozatát, kérve annak bírósági felülvizsgálatát és ennek eredményeként az elsőfokú határozatra is kiterjedő hatályon kívül helyezését. Hivatkozott a Ctv.61/B.§ (1) és (2) bekezdéseiben foglaltakra. Kifejtette, hogy ezen jogszabályi helyek grammatikai értelmezése szerint abban az esetben, ha az adóhatóság a Ctv.61/B.§ (2) bekezdésében foglalt határidőt elmulasztja, a cégbíróság nem köteles, csak jogosult az adóhatóság értesítésének megérkezéséig a változásbejegyzési eljárást felfüggeszteni. Az elsőfokon eljárt adóhatóság 2012. május 4. napján kelt határozata, csakúgy, mint a bejegyzési akadály elhárítására való 2012. március 20. napján kelt levele elkésett.
Az Art. 24/C.§-a 2012. január 1. napján lépett hatályba, míg a Ctv. 61/B.§ (2) bekezdése csak 2012. március 1. napjától hatályos. Látható, hogy a két jogszabály nem áll összhangban egymással a tekintetben, hogy míg az adóhatóság az adóregisztrációs eljárás keretében vizsgálja az akadály fennállását, a cégbíróság az adóhatóságot ezzel kapcsolatban csak 2012. március 1. napját követően köteles megkeresni. Ennél fogva a 2012. február 16. napján előterjesztett változásbejegyzés iránti kérelmet az X. Törvényszék Cégbírósága a bejegyzési kérelem benyújtásának időpontjában hatályos eljárásjogi rendelkezéseknek megfelelően bírálta el és hozta meg a jogszerű döntését. Az elsőfokú adóhatóság eljárását késve kezdte meg és folytatta le, a cégjegyzékbe történő bejegyzést követően az adóhatóság már nem vizsgálhatta volna az Art. 24/C.§-ában foglalt feltételek fennállását. Az elsőfokon eljáró hatóság, amennyiben a cégnyilvántartásba bejegyzett tény jogszerűségét vitatja, úgy a bejegyző végzés elleni fellebbezéssel élhetett volna, azonban ilyen kérelmet határidőben nem terjesztett elő.
Az alperes kérte a kereset elutasítását, fenntartotta a határozatában foglaltakat, álláspontja szerint az nem jogszabálysértő. Részletesen nyilatkozott a keresetben foglaltakra.
A felperes a per folyamán kérte az eljárás felfüggesztését a Pp.152.§ (2) bekezdése alapján, mivel 2012. október 12-én alkotmányjogi panaszt terjesztett elő az Alkotmánybíróságnál. Ebben kérte, hogy az Alkotmánybíróság állapítsa meg az Art. 24/C.§-a, valamint a Ctv.61/B.§ (2) bekezdése Alaptörvény-ellenességét és semmisítse meg azokat, mivel sértik az Alaptörvény B. cikk (1) bekezdését. A felperes a bírósági tárgyaláson képviselőjén keresztül kérte, hogy a törvényszék kezdeményezze az Alkotmánybíróság eljárását az ügyben alkalmazandó jogszabályhelyek kollíziójának megállapítása érdekében és ezzel egyidejűleg a per tárgyalását függessze fel. A törvényszék végzésével a felperesnek az Alkotmánybíróság eljárása kezdeményezésére irányuló kérelmét elutasította, és a felperes peres eljárás felfüggesztésére irányuló kérelmét szintén elutasította.
A bíróság döntése
A kereset az alábbiak szerint nem alapos.
A kereseti kérelemhez kötöttség elve a közigazgatási perben is érvényesül. A bíróság csak a keresetlevélben megjelölt jogszabálysértést vizsgálhatja, kivéve, ha semmisségi okot észlel. Ha a bíróság a keresetlevélben megjelölt jogszabálysértést nem állapítja meg, más - a megjelölttől érdemben eltérő - jogszabálysértésre a közigazgatási határozat hatályon kívül helyezését vagy megváltoztatását nem alapíthatja.
Az Art. 17.§ (1) bekezdés b) pontja szerint az adózó az üzletszerű gazdasági tevékenységet csak a cégbejegyzés iránti kérelem benyújtását követően folytathat, a cégbírósághoz intézett bejegyzés iránti kérelem (kitöltött nyomtatvány) és mellékletei benyújtásával kéri az adószám megállapítását, amellyel az adózó teljesíti az állami adóhatósághoz történő bejelentkezési kötelezettségét.
A 2011. évi CLVI. törvény 293.§-a 2012. január 1-jei hatállyal iktatta be az Art. 24/C-24/E.§-ait, melyek az adóregisztrációs eljárást szabályozzák.
A 24/C.§ (1) bekezdése értelmében az állami adóhatóság a 17.§ (1) bekezdés b) pontja szerinti adózók adószámának megállapítását megelőzően a 16.§ (3) bekezdése szerint bejelentett adatok és az állami adóhatóság nyilvántartásában szereplő adatok egybevetésével, a 17.§ (1) bekezdés b) pontja szerinti bejelentést követően megvizsgálja, hogy fennáll-e az adószám megállapításának (2) bekezdésben meghatározott valamely akadálya.
A 24/C.§ (2) bekezdés aa) pontja kimondja, hogy az állami adóhatóság az adószám megállapítását megtagadja, ha az adózó vezető tisztségviselője, képviseletre jogosult tagja vagy korlátolt felelősségű társaság, zártkörűen működő részvénytársaság esetében az 50 %-ot meghaladó mértékű szavazati joggal vagy minősített többségű befolyással rendelkező tagja vagy részvényese (e szakasz alkalmazásában: tag)
a) olyan, a 17.§ (1) bekezdés b) pontja szerinti más adózó jelenlegi vagy volt vezető tisztségviselője vagy tagja, amely
aa) az adószám megállapítása iránti kérelem benyújtásának napján az állami adó- és vámhatóságnál nyilvántartott, túlfizetéssel csökkentett, 180 napon keresztül folyamatosan fennálló, 15 millió Ft-ot, a legnagyobb adóteljesítménnyel rendelkező adózók esetében 30 millió Ft-ot meghaladó adótartozással rendelkezik, feltéve, hogy a más adózóban fennálló vezető tisztségviselői vagy tagi jogviszony az adótartozás folyamatos fennállásának 180. napját megelőző 180. napon vagy azt követően bármelyik napon fennállt.
A 24/D.§ (1) bekezdése alapján az állami adóhatóság a 17.§ (1) bekezdés b) pontja szerinti adózók vezető tisztségviselőinek, képviseletre jogosult tagjának vagy a korlátolt felelősségű társaság, zártkörűen működő részvénytársaság esetében az 50 %-ot meghaladó mértékű szavazati joggal vagy minősített többségű befolyással rendelkező tagja vagy részvényese személyében történt változásról történt tudomásszerzést követően 30 napon belül megvizsgálja, hogy a változás miatt bekövetkezett-e a 24/C.§ (2) bekezdésében meghatározott valamely akadály.
A 24/D.§ (2) bekezdése szerint az állami adóhatóság az akadály megállapítása esetén felszólítja az adózót, hogy a felszólítás kézbesítésétől számított 15 napon belül hárítsa el azt. Abban az esetben, ha az adózó nem tesz eleget a felszólításnak és mulasztását nem menti ki, a 24/B.§ szerint jár el azzal, hogy az adószám törlését elrendelő határozatot - a hirdetményi úton történő közlés mellőzésével - közvetlenül az adózóval közli.
A 24/B.§ az adószám törlésére vonatkozó rendelkezéseket tartalmazza.
A felperes által sem vitatottan a 24/C.§ (2) bekezdés aa) pontjában foglalt akadály a felperes új tagja és ügyvezetője, C.D. vonatkozásában fennáll.
A 24/C.§ szerinti eljárás - mivel már adószámmal rendelkező adózóról van szó - nem irányadó, ugyanakkor a 24/D.§ szerinti eljárás alkalmazása kötelező.
Az adóhatóság 2012. március 14-én szerzett tudomást a felperesi társaságban történő tagváltozásról, az adóregisztrációs eljárását még aznap megindította, 2012. március 20-án a 24/D.§ (2) bekezdése szerinti felszólítást tartalmazó iratot kiadta a felperes részére.
A felperes határidőn belül nem tett eleget a felszólításnak, mulasztását nem mentette ki, így az elsőfokú adóhatóság az adószám törlését jogszerűen rendelte el.
Az egységes bírói gyakorlat szerint adóügyekben elsődlegesen az adójogszabályokat kell alkalmazni mind az adóhatóságnak, mind a közigazgatási bíróságnak.
A 2011. évi CXCVII. törvény 121.§-a iktatta be 2012. március 1-jei hatállyal a Ctv. 61/B.§-át.
A 61/B.§ (1) bekezdése értelmében a cégjegyzékbe bejegyzett tag részesedésének átruházása esetén a cégbíróság a változásbejegyzési kérelem benyújtásáról elektronikus úton értesíti az állami adóhatóságot.
A 61/B.§ (2) bekezdése kimondja, hogy az állami adóhatóság három munkanapon belül elektronikus úton jelzi, ha a cég az állami adó- és vámhatóság által nyilvántartott, túlfizetéssel csökkentett, 15 millió Ft-ot meghaladó köztartozással rendelkezik.
A 61/B.§ (3) bekezdése alapján az állami adóhatóság a (2) bekezdés szerinti jelzése esetén a cégbíróság hiánypótlási eljárás keretében felhívja a céget a részesedés átruházásának napjával, mint fordulónappal elkészített, könyvvizsgáló által hitelesített vagyonmérleg 18-19.§ szerinti benyújtására.
A törvényszék osztja azon alperesi álláspontot, hogy a Ctv. 61/B.§-ában foglalt eljárás nincs összefüggésben az Art. 24/D.§-ában szabályozott adóregisztrációs eljárással, így téves azon felperesi álláspont, hogy amennyiben az adóhatóság elmulasztja a Ctv.61/B.§ (2) bekezdésében foglalt határidőt, úgy már nem vizsgálhatja az Art. 24/C.§ (2) bekezdésében foglalt akadályokat.
A Ctv. 61/B.§ (3) bekezdéséből is egyértelműen megállapítható, hogy ezen eljárás során az adóhatóság csak jelzi a cégbíróság felé a (2) bekezdésben foglalt feltétel megvalósulását, a cégbíróság hívja fel a céget a könyvvizsgáló által hitelesített vagyonmérleg benyújtására.
A cégbíróság 61/B.§-a szerinti eljárása elkülönül az adóhatóság Art. 24/D.§-ában foglalt eljárásától.
A törvényszék nem tartotta indokoltnak, hogy kezdeményezze az Alkotmánybíróság eljárását.
Az alperes határozata a felperes által megjelölt okokból nem jogszabálysértő, a törvényszék a keresetet elutasította.
FIZESSEN ELŐ 2024-RE AZ ÖNADÓZÓ ÚJSÁGRA ÉS ONLINE CSOMAGJÁRA!
Önadózó - okos újság okos cégeknek és könyvelőknek! Velünk 2024-ben is könnyebb lesz alkalmazni a jogszabályokat, követni a változásokat, teljesíteni az aktuális adózási, könyvviteli feladatokat, és elkerülni a buktatókat. Az Önadózó az egyik legnagyobb terjedelemmel jelentkező havi szaklap. Igen gazdag az archívumunk, az előfizetéssel ingyenesen hozzájuthat a megelőző évek lapszámaihoz. Az egyes lapszámok tartalma online elérhető, illetve mobiltelefonon is. Online csomagunk: Számviteli szabályzatok 2024 ● Cafetéria szabályzat 2024 ● Pénzmosás elleni szabályzat csomag ● GDPR Segédlet, ● Gyorskérdés szolgáltatás a honlapon,● Segédletek + Mérlegképes és adótanácsadói kreditek ● Ingyenes e-könyvek és vásárlási kedvezmény az Önadózó Webáruhgázban ● Egyes Kulcs-Soft programok előfizetőknek ingyenesen ● Előfizetni itt lehet: https://www.onadozo.hu/elofizetes-az-ujsagra/
Webáruház
Szabályzatok
-
Kézikönyv vállalkozások GDPR megfelelési kötelezettségeinek teljesítéséhez
Bruttó ár: 25 400 Ft
Előfizetőknek ingyenes -
Székhelyszolgáltatók pénzmosás elleni szabályzat csomagja 2024
Bruttó ár: 12 700 Ft
Előfizetőknek ingyenes -
Ingatlan-vállalkozások pénzmosás elleni szabályzat csomagja 2024
Bruttó ár: 12 700 Ft
Előfizetőknek ingyenes
Szabályzatok kategória összes termékének megtekintése
E-Könyvek
-
Kamerás megfigyelés alkalmazása munkahelyen, üzletben – kézikönyv és iratminták
Bruttó ár: 12 700 Ft
-
A munka- és pihenőidő elektronikus nyilvántartásának követelményei
Bruttó ár: 1 270 Ft
Előfizetőknek ingyenes -
Új munkajogi tájékoztatások útmutatóval
Bruttó ár: 12 700 Ft
Előfizetőknek 20% kedvezménnyel 10 160 Ft
E-Könyvek kategória összes termékének megtekintése
Szakkönyvek
-
Egyszeres könyvvitel a gyakorlatban
Bruttó ár: 25 200 Ft
Előfizetőknek 20% kedvezménnyel 20 160 Ft
Postaköltség: 2 625 Ft -
Agrárgazdaságok átadása és adózása
Bruttó ár: 15 750 Ft
Előfizetőknek 20% kedvezménnyel 12 600 Ft
Postaköltség: 1 100 Ft
E-Start
Önadózó segítség az ügyek elektronikus intézéséhez.
- Elektronikus ügyintézés - alapok
- Adatvédelem
- Adózási alapinformációk
- Adókalkulátorok
- Adóellenőrzés, adóigazgatás, jogorvoslatok, ügyintézés a NAV előtt
- Adózó saját bevallási és egyéb nyilvántartási adatainak lekérdezése
- Bevallási, adatszolgáltatási platformok
- Bírósági eljárások - Fizetési meghagyás - Alternatív vitarendezések
- Bírósági határozatok gyűjteménye
- Cégügyek, céginformációk
- Civil szervezetek
- Családtámogatások
- Egészség - Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT)
- E-learning - Kötelező továbbképzések könyvelőknek, adótanácsadóknak, könyvvizsgálóknak, ügyvédeknek
- Egyéni vállalkozók nyilvántartása
- Építőipar
- Gépjármű
- Hatósági igazolások igénylése
- Helyi önkormányzati ügyek (E-ÖNKORMÁNYZAT PORTÁL)
- Ingatlan
- Jogszabálygyűjtemények
- KSH adatok - Az adatvezérelt üzleti döntésekért
- Mezőgazdaság
- NAV szolgáltatások
- Pénzügyi ágazati szakmák és szakképzés
- Pénzügyi, számviteli szoftverek
- Támogatások, pályázatok,
- Társadalombiztosítás
- Turisztikai szolgáltatók NTAK regisztrációja