Gépjármûvek környezetvédelmi felülvizsgálata
A környezetvédelmi felülvizsgálatot elvégzõ vállalkozás a felülvizsgálat technikai részét – azaz a tulajdonképpeni méréseket - áfatörvény hatálya alá tartozó, 20 százalékos adókulcs alá esõ szolgáltatásként veszi figyelembe, azonban a mérések alapján megadott engedély díját már nem saját nevében, hanem fõszabályként a Közlekedési Hatósággal kötött megállapodás alapján a hatóság nevében, mint közhatalmi körbe tartozó – áfa körön kívüli tétel – bizonylatolja a gépjármû üzemben tartója felé.
20 ÉVES AZ ÖNADÓZÓ - fizesse elõ Ön is!
Önadózó - az adózók lapja. Megjelenik minden hónap elsõ napján. Elõfizetési díj 2009. évre 1.260,-Ft/hó. Elõfizetõknek 20% szakkönyv vásárlási kedvezmény, ingyenes e-könyvek. Önadózó Ügyfélszolgálat 1085 Budapest, József körút 53. Tel: 267 5010.
Elõfizetés: info@onadozo.hu
________________________________________
A gépjármûvek környezetvédelmi felülvizsgálatának áfa-rendszerbeli megítélése
Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (továbbiakban: áfatörvény) 7. § (1) bekezdése alapján nem gazdasági tevékenység és nem eredményez adóalanyiságot a Magyar Köztársaság Alkotmánya által, illetõleg az annak felhatalmazása alapján megalkotott jogszabály alapján közhatalom gyakorlására jogosított személy, szervezet által ellátott, és a létesítõ okiratában is megjelölt közhatalmi tevékenysége. Ugyanezen szakasz (2) bekezdése szerint közhatalmi tevékenység különösen a jogszabály-alkotási, az igazságszolgáltatási, az ügyészi, a védelmi, a rendvédelmi, a külügyi és igazságügyi igazgatási, a közigazgatási jogalkalmazói, a hatósági ellenõrzési és pénzügyi ellenõrzési, a törvényességi felügyeleti és ellenõrzési, az államháztartási, európai uniós és egyéb nemzetközi támogatás elosztásáról való döntési tevékenység, feltéve, hogy az annak gyakorlása során okozott kárért való felelõsségre a Polgári Törvénykönyvrõl szóló 1959. évi IV. törvénynek az államigazgatási jogkörben okozott kárért való felelõsségre vonatkozó rendelkezései [349. §] alkalmazandók, vagy károkozás esetében lennének alkalmazandók.
A gépkocsik környezetvédelmi felülvizsgálatáról és ellenõrzésérõl szóló 7/2002. (VI. 29.) GKM-BM-KvVM együttes rendelet (továbbiakban: Rendelet) 7. § (1) bekezdése alapján a környezetvédelmi felülvizsgálatot a kijelölést kérelmezõ telephelye szerint illetékes területi közlekedési felügyelet által a felülvizsgálat végzésére feljogosított gépjármûfenntartó gazdálkodó szervezet (továbbiakban: felülvizsgáló szervezet) végezheti, amennyiben megfelel a Rendelet ezen szakaszában részletezett követelményeknek, és rendelkezik a környezetvédelmi felülvizsgálat végzésére feljogosított tanúsítványadóval, és a tanúsítványadó 2005. július 1-je után a területi közlekedési felügyelet felszólítása alapján részt vesz a Közlekedési Fõfelügyelet által felhatalmazott szervezet által végzett, a vizsgálandó gépkocsi kategória mindenkori technikai színvonalának megfelelõ képzésen és sikeres vizsgát tesz, illetve a továbbképzést a késõbbiekben háromévenként megismétli.
A Rendelet 9. § (7) bekezdése úgy rendelkezik, hogy a felülvizsgáló szervezet, valamint a feljogosított tanúsítványadó a felülvizsgálat technológiai mûveleteit gépjármûjavító ipari szolgáltatásként végzi. Az igazolólap kiadásával, illetve annak megtagadásával összefüggõ hatósági eljárásban a területi közlekedési felügyelet megbízottjaként jár el. A tanúsítványadó 2005. október 31-ig az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény, 2005. november 1-jétõl a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény rendelkezései szerint jár el azzal, hogy a felülvizsgáló szervezet felettes szerve a területi közlekedési felügyelet.
Mindezekhez kapcsolódóan figyelemmel kell lenni továbbá a közúti jármûvek forgalomba helyezésével és forgalomban tartásával, környezetvédelmi felülvizsgálatával és ellenõrzésével, továbbá a gépjármûfenntartó tevékenységgel kapcsolatos egyes közlekedési hatósági eljárások díjáról szóló 91/2004. (VI. 29.) GKM rendelet (továbbiakban: Díjrendelet) 2. § (2) és (3) bekezdéseire is, amelyek szerint a környezetvédelmi felülvizsgálat díját (azaz a mérésekért járó ellenértéket) a felülvizsgáló szervezet számlájára kell megfizetni. E díj mértéke – mint a felülvizsgáló szervezet szolgáltatásának ellenértéke – minden esetben a Díjrendelet 1. számú melléklet II. fejezet 2. pontjában meghatározott összeghez igazodik, függetlenül attól, hogy a felülvizsgáló szervezet egyébként milyen adózási módot választott.
Ugyanakkor az engedély kiadásáért fizetendõ díjat – ha a jogszabály elõírásából más nem következik – az engedélyt kibocsátó közlekedési hatóság költségvetési elõirányzat-felhasználási keretszámlája javára kell befizetni.
A Rendelet és a Díjrendelet idézett szabályaiból az következik, hogy a felülvizsgálat elvégzésére jogosult vállalkozás, a Rendelet szóhasználatában: a felülvizsgáló szervezet saját nevében gépjármûjavító ipari szolgáltatásként végzi el a méréseket. Ettõl elkülönül a lefolytatott mérések alapján történõ engedélyezés folyamata, amelyet – figyelemmel a Rendelet 9. § (7) bekezdésének utolsó mondatára – a felülvizsgálatot elvégzõ vállalkozás a hatóság megbízottjaként lát el, amelynek hatósági díja, figyelemmel a Díjrendelet 2. § (3) bekezdésére közvetlenül a közlekedési hatóságot illeti meg. Ez utóbbi – figyelemmel a Rendelet 9. § (7) bekezdésére, amely a Ket. szabályait rendeli alkalmazni az engedélyezés során történõ eljárásra – közhatalmi körbe tartozó tevékenység ellenértéke (feltéve, hogy arra a Ptk. 349. §-a vonatkozik), így áfa körbe nem tartozik.
A fentiekbõl az következik, hogy az ügyletnek az áfatörvény szerinti megítélése alapján a környezetvédelmi felülvizsgálatot elvégzõ vállalkozás a felülvizsgálat technikai részét – azaz a tulajdonképpeni méréseket – figyelemmel a Rendelet 9. § (7) bekezdésének elsõ mondatára, áfatörvény hatálya alá tartozó, 20 százalékos adókulcs alá esõ szolgáltatásként veszi figyelembe, azonban a mérések alapján megadott engedély díját már nem saját nevében, hanem fõszabályként a Közlekedési Hatósággal kötött megállapodás alapján a hatóság nevében, mint közhatalmi körbe tartozó – áfa körön kívüli tétel – bizonylatolja a gépjármû üzemben tartója felé.
Mivel a fentiek alapján elmondható, hogy a vállalkozás nem saját nevében végez közhatalmi körbe tartozó, az áfatörvény hatálya alá nem tartozó tevékenységet (hanem a hatóság megbízása alapján, a hatóság nevében), ezért ezen a címen adólevonási korlát a vállalkozásnál nem merül föl.
Tekintettel ugyanakkor arra, hogy egy ügylet áfa-rendszerbeli megítélését nem befolyásolja az ellenérték rendezésének módja (pl. átutalással vagy készpénzzel történõ fizetés), ezért a környezetvédelmi felülvizsgálatról akkor is a fentiek szerint kell a számlát kiállítani (azaz vállalkozásnak a tulajdonképpeni mérések ellenértékét saját nevében és áfával terhelten, míg a díjtétel további részét a hatóság nevében és áfa-körön kívüli tételként kell bizonylatolnia), ha a megrendelõ nem készpénzzel, hanem átutalással fizet. Ez azt jelenti, hogy a környezetvédelmi felülvizsgálat díjtételének közvetlenül a hatóságot megilletõ hányadát a vállalkozás akkor sem számlázhatja saját nevében, ha az környezetvédelmi felülvizsgálatot kérõ ügyfél átutalással rendezi a teljes díjtételt a vállalkozás felé.
A bizonylatolás során ugyanakkor lehetõség van arra, hogy a beszedett teljes összeget nem a hatóság nevében, hanem a vállalkozás a saját neve alatt kibocsátott bizonylaton szerepeltesse úgy, hogy a hatóságot megilletõ díjrészletet az áfatörvény 71. § (1) bekezdés c) pontja szerinti, más nevében és javára beszedett pénzösszegként (áfa nélkül) számlázza a megrendelõ felé. Ez azt jelenti, hogy a vállalkozásnak a tulajdonképpeni mérésekért fizetendõ díjrészletet mint 20 százalékos adómérték alá tartozó szolgáltatás ellenértékét, a további díjrészletet pedig áfa nélkül, elszámolási kötelezettség alapján a hatóság javára beszedett összegként kell feltüntetnie az ügyfelei felé saját nevében kibocsátott számlán.
Olyan eset is elõfordulhat, amikor a környezetvédelmi felülvizsgálatot közvetlenül más olyan vállalkozás látja el, amely a hatósággal megállapodást kötött, és az az adóalany, akitõl a gépjármû tulajdonosa/üzembentartója a környezetvédelmi felülvizsgálat lebonyolítását megrendeli, pusztán egyéb közremûködõ. Ilyen eset lehet, ha az adóalanynál valamilyen a felülvizsgálathoz szükséges infrastruktúra (pl. internet) átmenetileg nem mûködik, és ezért õ átmenetileg egy másik erre feljogosított vállalkozással végezteti el a környezetvédelmi felülvizsgálatot. Ebben az esetben annál a vállalkozásánál, amelyik csak „közvetíti” a környezetvédelmi felülvizsgálatot, a felülvizsgálat teljes díjtétele az áfatörvény 71. § (1) bekezdés c) pontja szerinti elszámolási kötelezettséggel beszedett olyan pénzösszeg, amelyet a vállalkozásnak a környezetvédelmi felülvizsgálatot ténylegesen elvégzõ másik vállalkozás felé kell megfizetnie, ami azt jelenti, hogy ilyen esetben a vállalkozás által a gépjármû tulajdonosától/üzembentartójától beszedett teljes összeg általános forgalmi adót nem tartalmazhat, feltéve, hogy a gépjármû tulajdonosának/üzembentartójának az adott esetben csak a Díjrendeletben meghatározott összeget kell megfizetnie.
Természetesen abban az esetben, ha a másik vállalkozás által bonyolított felülvizsgálaton túl a vállalkozás a gépjármûvön saját nevében pl. javítási szolgáltatást végez, vagy pedig, ha a gépjármû tulajdonosától/üzembentartójától annak okán, hogy a vállalkozás a vizsgálat más vállalkozásnál történõ lebonyolítását vállalta, közremûködési díjat szed, akkor e tekintetben áfa hatálya alá tartozó ügyletet teljesít a gépjármû tulajdonosa/üzembentartója felé, így az ezen szolgáltatások ellenértékét 20 százalékos áfával terhelten kell számláznia a megrendelõ felé.
(Pénzügyminisztérium Forgalmi adók, Vám és Jövedéki Fõosztály 3110/2009. – APEH Ügyfélkapcsolati és Tájékoztatási Fõosztály 4007014404)
***
EGYÉNI VÁLLALKOZÓK KÉZIKÖNYVE 2009
Adótippek, számlázási szabályok, munkaügyi, kereskedelmi, fogyasztóvédelmi kötelezettségek, engedély-köteles tevékenységek, üzlet nyítási-, webáruház-mûködési szabályok, követelések behajtása, átalakulás – és minden amit az egyéni vállalkozónak ismernie kell. Vállalkozási tanácsok több mint háromszáz nyomtatott oldalon.
Szerzõ: Dr. Szabó Tibor - Kiadó: ADÓNET.HU Zrt. Ára: 9.900,-Ft + postaköltség. Terjedelem 352 oldal (könyv) Tartalomjegyzék Önadózó régi és új elõfizetõknek 20% kedvezmény! Megvásárolható: Önadózó Ügyfélszolgálat 1085 Budapest, József körút 53. Tel: 267 5010 - Megrendelés: info@adonet.hu
Webáruház
Szabályzatok
-
Kézikönyv vállalkozások GDPR megfelelési kötelezettségeinek teljesítéséhez
Bruttó ár: 25 400 Ft
Előfizetőknek ingyenes -
Székhelyszolgáltatók pénzmosás elleni szabályzat csomagja 2024
Bruttó ár: 12 700 Ft
Előfizetőknek ingyenes -
Ingatlan-vállalkozások pénzmosás elleni szabályzat csomagja 2024
Bruttó ár: 12 700 Ft
Előfizetőknek ingyenes
Szabályzatok kategória összes termékének megtekintése
E-Könyvek
-
Kamerás megfigyelés alkalmazása munkahelyen, üzletben – kézikönyv és iratminták
Bruttó ár: 12 700 Ft
-
A munka- és pihenőidő elektronikus nyilvántartásának követelményei
Bruttó ár: 1 270 Ft
Előfizetőknek ingyenes -
Új munkajogi tájékoztatások útmutatóval
Bruttó ár: 12 700 Ft
Előfizetőknek 20% kedvezménnyel 10 160 Ft
E-Könyvek kategória összes termékének megtekintése
Szakkönyvek
-
Egyszeres könyvvitel a gyakorlatban
Bruttó ár: 25 200 Ft
Előfizetőknek 20% kedvezménnyel 20 160 Ft
Postaköltség: 2 625 Ft -
Agrárgazdaságok átadása és adózása
Bruttó ár: 15 750 Ft
Előfizetőknek 20% kedvezménnyel 12 600 Ft
Postaköltség: 1 100 Ft
E-Start
Önadózó segítség az ügyek elektronikus intézéséhez.
- Elektronikus ügyintézés - alapok
- Adatvédelem
- Adózási alapinformációk
- Adókalkulátorok
- Adóellenőrzés, adóigazgatás, jogorvoslatok, ügyintézés a NAV előtt
- Adózó saját bevallási és egyéb nyilvántartási adatainak lekérdezése
- Bevallási, adatszolgáltatási platformok
- Bírósági eljárások - Fizetési meghagyás - Alternatív vitarendezések
- Bírósági határozatok gyűjteménye
- Cégügyek, céginformációk
- Civil szervezetek
- Családtámogatások
- Egészség - Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT)
- E-learning - Kötelező továbbképzések könyvelőknek, adótanácsadóknak, könyvvizsgálóknak, ügyvédeknek
- Egyéni vállalkozók nyilvántartása
- Építőipar
- Gépjármű
- Hatósági igazolások igénylése
- Helyi önkormányzati ügyek (E-ÖNKORMÁNYZAT PORTÁL)
- Ingatlan
- Jogszabálygyűjtemények
- KSH adatok - Az adatvezérelt üzleti döntésekért
- Mezőgazdaság
- NAV szolgáltatások
- Pénzügyi ágazati szakmák és szakképzés
- Pénzügyi, számviteli szoftverek
- Támogatások, pályázatok,
- Társadalombiztosítás
- Turisztikai szolgáltatók NTAK regisztrációja