Import áfa
Az Európai Unió egyben vámunió is, ez azt jelenti, hogy mindegy, hogy hol történik a vámkezelés, a vámfizetés szempontjából azonosak a szabályok bármelyik tagállamban.
Az import áfa kérdése azonban a rendeltetési helytõl függ.
2006. szeptember 1-je után, amennyiben Magyarország területén történik a vámkezeltetés, de az áru rendeltetési helye egy másik tagállam, csak az alábbi feltételek együttes teljesülése esetén minõsül ilyen jogcímen adómentesnek a termékimport (ez a korábbihoz képest szigorító szabályt jelent):
- az importált termékkel az importáló Közösségen belüli adómentes értékesítést hajt végre, (ez megvalósulhat saját termék tagállamok közti mozgatása útján is, tehát nem szükséges vevõnek értékesíteni),
- az importált terméket a szabadforgalomba helyezésrõl szóló határozat közlésétõl számított 30 napon belül igazoltan másik tagállamba fuvarozzák. (Indokolt esetben 30 napos hosszabbítás lehetséges.)
- adóbiztosíték nyújtására is szükség van (lehet kivétel, pl. önadózási jogosultsággal bírók esetében), melyet késõbb, amennyiben a feltételek teljesülnek, felszabadítanak.
Tehát már a vámkezelés kérésekor jelezni szükséges, hogy az adómentesség feltételei késõbb teljesülni fognak. Ezt igazolhatjuk a kereskedelmi okmányokkal (pl. az értékesítésre irányuló szerzõdéssel), a vevõ, vagy (saját áru tagállamok közti mozgatása esetén) az importáló nevének, címének, közösségi adószámának a közlésével.
Amennyiben teljesülnek a feltételek, összesítõ nyilatkozatot kell beadni a Közösségen belüli adómentes termékértékesítésrõl. Ehhez belföldi adószám szükséges. De ha egy olyan más tagállami illetõségû adóalany, aki Magyarországon nem vetette magát nyilvántartásba (azaz nincs magyar adószáma), csak adómentes termékimportot bonyolít nálunk – vagyis csupán vámkezeltet, majd a termék elhagyja Magyarország területét, mivel a rendeltetési helye egy másik tagállamban van -, akkor választási lehetõsége van, hogy nyilvántartásba veteti-e magát mégis, vagy nem veteti magát nyilvántartásba, mert import adójogi megbízott jár el az ügyében. Ha az utóbbit választja, akkor az import adójogi megbízott nyújtja az adóbiztosítékot, valószínûsíti az adómentesség feltételeinek teljesülését és a saját nevében teljesíti a bevallási kötelezettségeket.
Ha nem teljesülnek mégsem az adómentesség feltételei, akkor a vámhatóság utólag kiveti az import áfát, vagy önadózással kell azt rendezni az erre jogosultaknak. Import adójogi megbízott eljárása esetén a vámhatóság a megbízottra veti ki az áfát, vagy neki kell azt önadózás útján rendeznie.
(Érdekesség, hogy ebben az esetben végül mégis be kell majd jelentkeznie a más tagállami adózónak is belföldi adóalanyként, a már szabadforgalomba helyezett áruval késõbb megvalósított ügylet miatt.)
Az importált termék adóalapja a termék vámértéke, melyet meghatározott költségek növelnek. Amennyiben az importált termék a Közösség területén belül egy másik tagállam területén lévõ másik rendeltetési helyre kerül, az ehhez kapcsolódó járulékos költségek is növelik az adó alapját, ha a rendeltetési hely ismert. Amennyiben az importált terméket már a Közösség területére történõ behozatalkor egy, a termék rendeltetési helyétõl eltérõ tagállamban szabadforgalomba bocsátják, úgy a termékimport adóalapjába a rendeltetési hely közötti árufuvar adómentes lesz, hiszen a fuvarköltség a termékimport adóalapját képezi (Áfa tv. 27. §, 11/A. § j) pont).
Nézzünk egy példát arra, ha nem Magyarországon történik a szabadforgalomba helyezés, de Magyarország a termék rendeltetési helye:
A példánkban a terméket Kínából importálják, az áru hajón érkezik a Holland kikötõbe, ahol a terméket pl. tehergépjármûre rakják át, és Hollandiából Budapestre viszik. Az importõr magyar adóalany. A terméket már Hollandiában vámkezelik, azaz vámjogilag szabad forgalomba bocsátják.
A fuvarozások adózása az alábbiak szerint alakul:
A közösségi szabályok értelmében a termékimport adóalapját képezik az elsõ Közösségen belüli rendeltetési helyig felmerülõ fuvarozás költségek, valamint amennyiben az importált terméket a Közösség területén belül egy vámkezelés tagállamától eltérõ tagállam területére fuvarozzák és ez a rendeltetési hely ismert, akkor e költségek is beletartoznak a termékimport adóalapjába. Tehát a termékimport adóalapját képezi a Hollandiáig és onnan Budapestig történõ fuvarozás. Így mind a kettõ fuvarozás adómentes. A szállító cég adómentesen számláz a magyar cégnek.
Ki kell tölteni a 0761 összesítõ nyilatkozatot. A 01. számú adatlapon abban az esetben, ha harmadik országból másik tagállamba importál az adóalany és az import helyének tagállamának szabályai szerint ott azért nem köteles adóalanyként bejelentkezni, mert belföldön közösségi termékbeszerzés után fizeti meg az eredetileg importált termék adóját, illetve ha vagyonáthelyezést valósít meg, akkor az (a) oszlopban az import, illetve a vagyonáthelyezés helye szerinti tagállam országkódját kell feltüntetni. A (b) oszlopba „1” kell írni. A (c) oszlopban az áfa nélkül számított ellenértéket kell feltüntetni. (összesítõ nyilatkozatot Hollandiában is kell beadni az adómentes termékértékesítésrõl, ehhez vagy be kell jelentkezni holland adóalanyként, vagy, ha a vámkezelést pénzügyi képviselõ intézte, akkor a bevallást is õ rendezi.)
A példánkhoz kapcsolódóan felmerül a megbízott holland illetõségû pénzügyi képviselõ által nyújtott szolgáltatás teljesítési helye (Áfa törvény 15.§ (5) bekezdés d) pont, 66/B.§)
Ha holland illetõségû pénzügyi képviselõ pénzügyi képviseleti tevékenységet végez Hollandiában székhellyel, telephellyel nem rendelkezõ magyar adóalany számára, akkor az Áfa-törvény 15.§ (5) d) bekezdés által meghatározott teljesítési helyre tekintettel, a szolgáltatás nyújtás területi hatályát, a szolgáltatást saját nevében megrendelõ gazdasági társaságnak a székhelye határozza meg. Ha azonban a szolgáltatást nem önállóan teljesített szolgáltatásként nyújtja a pénzügyi képviselõ – példánk esetében, amennyiben a teljesítés az árura irányul, teherközlekedéshez járulékosan kapcsolódó szolgáltatásról van szó –– osztja a fõszolgáltatás adójogi sorsát. Az Áfa törvény 15/A § (4) bekezdés értelmében amennyiben a Közösségen belüli teherközlekedéshez járulékosan kapcsolódó szolgáltatást saját nevében megrendelõ a 15. § (4) bekezdésének b) pontjában meghatározott teljesítési hely szerinti tagállamtól eltérõ tagállamban nyilvántartásba vett adóalany, a teljesítés helyének azon tagállam területét kell tekinteni, amelyben a megrendelõt adóalanyként nyilvántartásba vették.
Példánkat tovább bonyolíthatjuk, ha elgondoljuk, hogy mi történik, ha a Hollandiában szabadforgalomba bocsátott árut a magyar adóalany Hollandiából mégsem Budapestre hozza, hanem elszállíttatja egy másik tagállamba, majd ott tovább értékesíti. Ekkor a termékértékesítés a magyar áfa területi hatályán kívül van. A rendeltetési hely szerinti tagállamban közösségen belülrõl történõ beszerzés címén - saját termék áthozatal egyik tagállamból a másikba jogcímén - adófizetési kötelezettség keletkezik, majd – az értékesítés jogcímén - egy ott belföldinek minõsülõ ügyletet valósítanak meg. Összesítõ nyilatkozatokat kell benyújtani, de Hollandiában, illetve a rendeltetési hely szerinti másik tagállamban, nem Magyarországon.
A fuvar vonatkozásában: a közösségi szabályok értelmében a teljesítési hely közösségen belüli teherközlekedés esetén az indulási hely, de ha a saját nevében megrendelõ más tagállamban bír illetõséggel, akkor a teljesítés a megrendelõ tagállamának a területén van. Ha más nevében és javára történik a teherközlekedés –közvetítése, akkor a (közvetítési) szolgáltatás megrendelõjének az illetõsége bír jelentõséggel.
Kisné Agócs Éva
www.onadozo.hu
Webáruház
Szabályzatok
-
Kézikönyv vállalkozások GDPR megfelelési kötelezettségeinek teljesítéséhez
Bruttó ár: 25 400 Ft
Előfizetőknek ingyenes -
Székhelyszolgáltatók pénzmosás elleni szabályzat csomagja 2024
Bruttó ár: 12 700 Ft
Előfizetőknek ingyenes -
Ingatlan-vállalkozások pénzmosás elleni szabályzat csomagja 2024
Bruttó ár: 12 700 Ft
Előfizetőknek ingyenes
Szabályzatok kategória összes termékének megtekintése
E-Könyvek
-
Kamerás megfigyelés alkalmazása munkahelyen, üzletben – kézikönyv és iratminták
Bruttó ár: 12 700 Ft
-
A munka- és pihenőidő elektronikus nyilvántartásának követelményei
Bruttó ár: 1 270 Ft
Előfizetőknek ingyenes -
Új munkajogi tájékoztatások útmutatóval
Bruttó ár: 12 700 Ft
Előfizetőknek 20% kedvezménnyel 10 160 Ft
E-Könyvek kategória összes termékének megtekintése
Szakkönyvek
-
Egyszeres könyvvitel a gyakorlatban
Bruttó ár: 25 200 Ft
Előfizetőknek 20% kedvezménnyel 20 160 Ft
Postaköltség: 2 625 Ft -
Agrárgazdaságok átadása és adózása
Bruttó ár: 15 750 Ft
Előfizetőknek 20% kedvezménnyel 12 600 Ft
Postaköltség: 1 100 Ft
E-Start
Önadózó segítség az ügyek elektronikus intézéséhez.
- Elektronikus ügyintézés - alapok
- Adatvédelem
- Adózási alapinformációk
- Adókalkulátorok
- Adóellenőrzés, adóigazgatás, jogorvoslatok, ügyintézés a NAV előtt
- Adózó saját bevallási és egyéb nyilvántartási adatainak lekérdezése
- Bevallási, adatszolgáltatási platformok
- Bírósági eljárások - Fizetési meghagyás - Alternatív vitarendezések
- Bírósági határozatok gyűjteménye
- Cégügyek, céginformációk
- Civil szervezetek
- Családtámogatások
- Egészség - Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT)
- E-learning - Kötelező továbbképzések könyvelőknek, adótanácsadóknak, könyvvizsgálóknak, ügyvédeknek
- Egyéni vállalkozók nyilvántartása
- Építőipar
- Gépjármű
- Hatósági igazolások igénylése
- Helyi önkormányzati ügyek (E-ÖNKORMÁNYZAT PORTÁL)
- Ingatlan
- Jogszabálygyűjtemények
- KSH adatok - Az adatvezérelt üzleti döntésekért
- Mezőgazdaság
- NAV szolgáltatások
- Pénzügyi ágazati szakmák és szakképzés
- Pénzügyi, számviteli szoftverek
- Támogatások, pályázatok,
- Társadalombiztosítás
- Turisztikai szolgáltatók NTAK regisztrációja