Késedelmesen kifizetett munkabér
A ki nem fizetett munkabér nem képez adóelõleg-alapot, ezért a Tbj. 4. § k) pontjában és az Szja törvény 48. §-ában foglaltak alapján csak a ténylegesen kifizetett összeget lehet járulékalapként figyelembe venni, a munkavállalónak ki nem fizetett munkabért nem.
A tárgyhónapban elszámolt, de késõbbi idõpontban kifizetésre kerülõ munkabérek utáni járulékkötelezettség címmel olvashatjuk a www.apeh.hu honlapon az alábbi tájékoztatást:
A társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetérõl szóló 1997. évi LXXX. törvény (továbbiakban: Tbj.) 50. § (1) bekezdése szerint a foglalkoztató a biztosítottnak a tárgyhónapban kifizetett (juttatott, elszámolt), járulékalapot képezõ jövedelem alapján köteles a társadalombiztosítási járulékot, az egészségbiztosítási járulékot, a nyugdíjjárulékot (tagdíjat) megállapítani, és a biztosítottat terhelõ járulékot levonni. A megállapított tárgyhavi járulékot (tagdíjat) az adózás rendjérõl szóló 2003. évi XCII. törvény (továbbiakban: Art.) 31. §-ának (2) bekezdésében, és a 2. számú mellékletben meghatározottak szerint kell a tárgyhónapot követõ hónap 12-éig bevallani, illetõleg megfizetni az állami adóhatóságnak.
A Tbj. 4. § k) pontjának 1. alpontja szerint járulékalapot képezõ jövedelem a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (továbbiakban: Szja törvény) szerinti, az összevont adóalapba tartozó, az önálló és nem önálló tevékenységbõl származó bevételnek azon része, amelyet az adóelõleg számításánál jövedelemként kell figyelembe venni.
Az Szja törvény 48. §-ának 2006. szeptember 1-jétõl hatályos (21) bekezdése alapján a munkáltató által megállapított adóelõleget az Art-nak a személyi jövedelemadó-elõleg munkáltatóra vonatkozó rendelkezése szerint kell megfizetni, azzal, hogy a rendelkezés alkalmazásában elszámolt adóelõlegként a magánszemély által a befizetésre nyitva álló határidõig megszerzett bevételt terhelõ adóelõleg vehetõ figyelembe.
A ki nem fizetett (vagy késõbb kifizetett) munkabér nem (vagy csak késõbb) képez adóelõleg-alapot, ezért a Tbj. 4. § k) pontjában és az Szja törvény 48. §-ában foglaltak alapján csak a ténylegesen kifizetett összeget (adóelõleg-alapot) lehet járulékalapként figyelembe venni, a munkavállalónak ki nem fizetett munkabért nem.
Az Szja törvény hivatkozott rendelkezésének hatálybalépését követõen tehát nem fordulhat elõ, hogy a ténylegesen meg nem szerzett jövedelem után történjen adó- és járulékfizetés.
Értelemszerûen az olyan jövedelmeket, amelyek után a járulékok a korábbi rendelkezések alapján már bevallásra kerültek, késõbbi kifizetés esetén még egyszer nem kell bevallani, viszont az új szabálynak megfelelõen bevallani mindig csak azt a jövedelmet kell, amelyet a magánszemély az adóelõleg befizetésére nyitva álló határidõig megszerzett.
A fentiek szerint kell eljárni minden olyan esetben, amikor a járulékalapot képezõ jövedelem elszámolása megtörténik, de a jövedelem kifizetésére nem, vagy csak késõbbi idõpontban kerül sor.
(PM Társadalmi Közkiadások Fõosztálya 6551/1/2007,- APEH Ügyfélkapcsolati és Tájékoztatási Fõosztály 3302485278)
Azon kívül, hogy a késedelmesen kifizetett munkabér összegét nem szerepeltetjük a tárgyidõszak bevallásában, mint személyi jövedelemadó-elõleg alapot és járulékalapot képezõ jövedelem, legyünk figyelemmel azokra a jogszabályokra is, amelyek a munkabér késedelmes kifizetésére vonatkoznak, különösen abban az esetben, ha ez felszámolás alatt álló gazdálkodó szervezetnél történik.
1992. évi XXII. törvény a Munka Törvénykönyvérõl
159. § Késedelem idejére a polgári jogi szabályokban meghatározott kamat jár.
A munkáltató késedelmes fizetése miatt a munkavállalót hátrány nem érheti, ezért a késedelem idejére járó polgári jogi szabályokban meghatározott kamatot meg kell fizetni.
1959. évi IV. Törvény a Polgári Törvénykönyvrõl
Ptk. 301. § (1) Pénztartozás esetében - ha jogszabály eltérõen nem rendelkezik - a kötelezett a késedelembe esés idõpontjától kezdve akkor is köteles a késedelemmel érintett naptári félévet megelõzõ utolsó napon érvényes jegybanki alapkamattal megegyezõ mértékû kamatot fizetni, ha a tartozás egyébként kamatmentes. A kamatfizetési kötelezettség akkor is beáll, ha a kötelezett késedelmét kimenti.
1994. évi LXVI. Törvény a Bérgarancia Alapról
1. § (1) A bérgarancia-eljárás keretében a felszámolás alatt álló gazdálkodó szervezetnek a munkavállalóval szemben fennálló, kiegyenlíthetetlen bértartozása elõlegezhetõ meg.
c) bértartozás: a felszámolás alatt álló gazdálkodó szervezetet - mint munkáltatót - terhelõ minden munkabértartozás, ideértve a betegszabadság idõtartamára járó térítést is, és a munkaviszony megszûnésével összefüggésben járó, a Cstv. 57. §-ának (3) bekezdése szerint elszámolható végkielégítés tartozás.
(3) A pénzügyi támogatás (a továbbiakban: támogatás) a felszámolás kezdõ idõpontja elõtt megszûnt munkaviszonyból származó bértartozások fedezetéül is szolgál.
(4) A támogatás forrásául a foglalkoztatás elõsegítésérõl és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény 39. §-a (3) bekezdésének d) pontja alapján a Munkaerõpiaci Alap bérgarancia alaprésze szolgál.
1991. évi IV. törvény a foglalkoztatás elõsegítésérõl és a munkanélküliek ellátásáról
39. § (1) A Munkaerõpiaci Alap a Munkanélküliek Szolidaritási Alapja, a Foglalkoztatási Alap, a Szakképzési Alap, a Rehabilitációs Alap, valamint a Bérgarancia Alap összevonásával létrehozott elkülönített állami pénzalap. Az összevonásra került alapok követelései és tartozásai a Munkaerõpiaci Alapot illetik meg, illetõleg terhelik.
(2) A Munkaerõpiaci Alap célja a foglalkoztatáshoz, a munkanélküliséghez, a képzési rendszer fejlesztéséhez kapcsolódó pénzeszközök összevonásával, egységes kezelésével
c) a felszámolás alatt álló gazdálkodó szervezetek munkavállalói szociális biztonságának elõsegítése,
(3) A Munkaerõpiaci Alapon belül - a pénzeszközök felhasználásának célja szerint - a következõ alaprészeket kell elkülöníteni:
d) bérgarancia alaprészt, a Bérgarancia Alapról szóló 1994. évi LXVI. törvényben meghatározott támogatás finanszírozására;
Önadózó
Webáruház
Szabályzatok
-
Kézikönyv vállalkozások GDPR megfelelési kötelezettségeinek teljesítéséhez
Bruttó ár: 25 400 Ft
Előfizetőknek ingyenes -
Székhelyszolgáltatók pénzmosás elleni szabályzat csomagja 2024
Bruttó ár: 12 700 Ft
Előfizetőknek ingyenes -
Ingatlan-vállalkozások pénzmosás elleni szabályzat csomagja 2024
Bruttó ár: 12 700 Ft
Előfizetőknek ingyenes
Szabályzatok kategória összes termékének megtekintése
E-Könyvek
-
Kamerás megfigyelés alkalmazása munkahelyen, üzletben – kézikönyv és iratminták
Bruttó ár: 12 700 Ft
-
A munka- és pihenőidő elektronikus nyilvántartásának követelményei
Bruttó ár: 1 270 Ft
Előfizetőknek ingyenes -
Új munkajogi tájékoztatások útmutatóval
Bruttó ár: 12 700 Ft
Előfizetőknek 20% kedvezménnyel 10 160 Ft
E-Könyvek kategória összes termékének megtekintése
Szakkönyvek
-
Egyszeres könyvvitel a gyakorlatban
Bruttó ár: 25 200 Ft
Előfizetőknek 20% kedvezménnyel 20 160 Ft
Postaköltség: 2 625 Ft -
Agrárgazdaságok átadása és adózása
Bruttó ár: 15 750 Ft
Előfizetőknek 20% kedvezménnyel 12 600 Ft
Postaköltség: 1 100 Ft
E-Start
Önadózó segítség az ügyek elektronikus intézéséhez.
- Elektronikus ügyintézés - alapok
- Adatvédelem
- Adózási alapinformációk
- Adókalkulátorok
- Adóellenőrzés, adóigazgatás, jogorvoslatok, ügyintézés a NAV előtt
- Adózó saját bevallási és egyéb nyilvántartási adatainak lekérdezése
- Bevallási, adatszolgáltatási platformok
- Bírósági eljárások - Fizetési meghagyás - Alternatív vitarendezések
- Bírósági határozatok gyűjteménye
- Cégügyek, céginformációk
- Civil szervezetek
- Családtámogatások
- Egészség - Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT)
- E-learning - Kötelező továbbképzések könyvelőknek, adótanácsadóknak, könyvvizsgálóknak, ügyvédeknek
- Egyéni vállalkozók nyilvántartása
- Építőipar
- Gépjármű
- Hatósági igazolások igénylése
- Helyi önkormányzati ügyek (E-ÖNKORMÁNYZAT PORTÁL)
- Ingatlan
- Jogszabálygyűjtemények
- KSH adatok - Az adatvezérelt üzleti döntésekért
- Mezőgazdaság
- NAV szolgáltatások
- Pénzügyi ágazati szakmák és szakképzés
- Pénzügyi, számviteli szoftverek
- Támogatások, pályázatok,
- Társadalombiztosítás
- Turisztikai szolgáltatók NTAK regisztrációja