Kommunikáció a háború ideje alatt - Szükségünk van-e krízis kommunikációra?
Címkék: kriziskommunkiáció
A szomszéd országban háború van. Hogyan reagáljunk erre a helyzetre, mit és hogyan kommunikáljunk a cégünkben és a cégünkről?
A szomszéd országban háború van. Olyan háború, amiről nem gondoltuk volna, hogy ismét elkezdődhet. Magyarországon a hétköznapi, megszokott tevékenységet még közvetlenül nem befolyásolja – természetesen igen, de másképp -, de jelentős hatásokkal jár itt is.
Mit kell tennünk, ha cégvezetők, cégtulajdonosok, marketing vezetők és persze – elsősorban – emberek vagyunk? Hogyan reagáljunk erre a helyzetre, mit és hogyan kommunikáljunk a cégünkben és a cégünkről?
Háborúban hallgatnak a múzsák – mondta Ciceró, arra utalva, hogy a háború megszünteti, de legalábbis háttérbe szorítja a művészeteket.
A kérdés az – kicsit „kifordítva” a mondást, hogy háborúban hallgasson-e a marketing?
A kommunikáció mindennapjaink alapvető része. Nincs olyan helyzet, amikor nem kommunikálunk. Igaz ez nemcsak a magánszemélyekre, hanem a cégekre is.
Hiszen milyen erős kommunikációs üzenet az, hogy X. Y. cég kivonul Oroszországól, megszüntetni ott a gyártását, képviseletét stb. Ezeket a nyilatkozatot látjuk naponta, egyre növekvő számban. Egyre több cég szünteti meg a kapcsolatát Oroszországgal, vonul ki az orosz piacról. Ez részint állásfoglalás, annak kifejezése, hogy még anyagi veszteségek, áldozatok árán sem támogatják a háborút kirobbantó országot, részint nagyon tudatos stratégiai lépés, amelynek alapja, hogy a nehéz gazdasági helyzet erős nyomást gyakorolhat az orosz félre, annak érdekében, hogy inkább a tárgyalásos megoldást válassza.
Azaz: üzen ezzel a döntéssel, hogy nem ért egyet a háborúval, jelen esetben Oroszország viselkedésével. Most nem kívánok belemenni abba, - bár marketing szempontból az is igen fontos kérdés -, hogy ezen vállalatok orosz munkavállalóival hogyan kell ebben a helyzetben a cégvezetésnek kommunikálnia, nem ez a téma.
A kérdés az, hogy egy magyarországi cég, amelyik éves marketing és kommunikációs tervvel rendelkezik, van időzített kampánya tavaszra, nőnapra, húsvétra, most mit tegyen?
Változtatni, vagy sem a tervezett kampányokon?
Nos, két irány lehetséges:
- nem, semmit sem változtatunk, hiszen a cégünk élete és céljaink változatlanok. Ez persze csak akkor lehetséges, ha a cégnek semmilyen, se beszállítói, se alapanyag, se vevői, semmilyen oldalról sincs kapcsolata az orosz és/vagy az ukrán piaccal, cégekkel.
- állást foglalunk, és a kommunikációban, cég viselkedésben reagálunk a jelenlegi helyzetre.
A multinacionális cégek esetében ez nem döntés, pontosabban a döntést a cégek központjában hozzák meg, a hazai cégeknek ehhez kell alkalmazkodniuk.
De mi a helyzet a hazai vállalkozásokkal, akiknek reklámjai, célzott promóciói a TV-ben, rádióban a háborús hírek mellett, a menekülők bemutatása mellett fut? A tavasz jellemzően egy olyan időszak, amikorra sok cég időzít kampányt, hiszen akkor változik pl. az árukészlet, vagy külön akciókkal készülnek a húsvétra, nőnapra, stb. Ezek a megjelenések az éves tervben megfogalmazottak, előre tervezettek. Viszont most előállt egy váratlan helyzet, amely sok szempontból megváltoztatja a lehetőségeket és a hangsúlyokat.
Ez egy un. kríziskommunikációs helyzet, amelyet nem a cégek állítottak elő, nem tőlük függ, ők csak elszenvedői, éppen úgy, mintha egy természeti katasztrófa lenne.
Mit mond a szakirodalom a kríziskommunikációról?
Mit jelent a krízis? Megváltozott, hirtelen, váratlanul bekövetkezett negatív helyzet, amihez alkalmazkodni szükséges. A krízis jellemzően nem rövid lefutású, van egy kiváltó hatás, amire reakcióként bekövetkezik a krízis, van egy első reakció, és utána szükséges egy alkalmazkodás, amely előbb-utóbb elvezethet a megoldáshoz vagy a krízis lecsendesüléséhez. A krízis jelen esetben a valós háború, a veszteségek a szomszéd országban, a menekülő emberek, a gazdasági kapcsolatok felborulása, de legalábbis megváltozása.
A szakirodalom legfontosabb tanácsa: hogy sosem tagadunk! El kell ismerni a krízist, és meg kell mutatni azt az erőt, gondolkodást, amellyel ezt fogadjuk, reagálunk, azaz: képesek vagyunk megoldani. Nem mondhatjuk azt felelős cégvezetőként, hogy minket, cégünket nem érinti ez a válság, hiszen nincsenek erős kapcsolataink sem Ukrajnával, sem Oroszországgal, nincsenek ott érdekeltségeink vagy üzleti kapcsolataink. Lehet, hogy közvetlen kapcsolataink nincsenek, de mégis minden céget érint ez a helyzet. Arról most nem beszélünk, ha orosz/ukrán üzleti partnerek is vannak, az nem kommunikáció kérdés, és abban az esetben a cégvezetésnek azonnal reagálnia kell a megváltozott vevői/beszállítói helyzetre.
Javasolt lépések
Valamennyi cégnek – még a legkisebbnek is – kell, hogy legyen valamilyen kríziskommunikációs terve. Ez lehet, hogy csak egy-két lépést tartalmaz, de a hosszú távú marketing stratégia elkészítésekor bizonyára nem hagytuk figyelmen kívül, hogy váratlan esetek is bekövetkezhetnek, és akkor cégünk mit is fog csinálni. A cégeknek jellemzően van valamilyen online megjelenése, ahol a legkönnyebb és leggyorsabb kommunikálni, és azonnal láthatók a reakciók is. A legfontosabb lépések a kríziskommunikációs terv életbe léptetése mellett:
Az első – biztosan fontos és szükséges – reakció: ha van közösségi média felületünk, ott mindenképpen fejezzük ki együttérzésünket, szolidaritásunkat, esetleg konkrét állásfoglalásunkat is jelentsük meg.
Cégként – ha tehetjük – adakozzunk, támogassuk valamelyik segítő szervezetet. Ha tudunk, adjunk termékbeli támogatást is, bár azzal óvatosan kell bánni, mert túladakozás esete is előállhat.
Másrészt: nézzük át a tervezett kampányokat, és ha lehet, állítsuk le, vagy finomítsuk azokat, legyenek kevésbé „cukik”, kevésbé negédesek. Természetesen nem kell mostantól minden cégnek komor, sötét reklámokat megjelentetni, de talán érdemes a nagyon „kedvesre” készített tavaszi reklámok tartalmát átnézni, és ha szükséges, finomítani.
Minden, amit a cégvezetés most tesz, az hosszabb távra is beépül és a cég megítélésébe, alakítja, formája a cég imázsát. A kisebb cégek sem intézhetik el egy kézlegyintéssel a jelen helyzetet, hogy „ránk ez nem vonatkozik”, „mi túl kicsit vagyunk ahhoz, hogy érdemben érintsen bennünket”. Ha valóban kicsi cégről beszélünk, akkor is van a munkatársaink között, akinek vannak rokonai, ismerősei a háborús országokban, és ő biztosan fontosnak tartja, hogy munkahelye helyesen reagáljon.
Kommunikálni kell kifelé és befelé egyaránt.
Meg kell mutatni részint a véleményt, állásfoglalást, részint azokat az intézkedéseket, amelyeket a cég tesz ebben a helyzetben. Ez lehet adományozás, CSR tevékenység fokozása, lehet elhatárolódás – pl., ha olyan nagy, mint a BP, vagy a Shell, és lehet mindösszesen csak annyi, hogy a tavaszra tervezett, nagyon kedves, nagyon „cuki” kampány stílusát kicsit átformálják.
Nagyon fontos a befelé irányuló kommunikáció is. A dolgozókat és a beszállítókat tájékoztatni kell, van-e a cégnek bármilyen terve, hogy a háború miatt valamin változtasson, készül-e bármilyen új tevékenységre.
Minden tevékenység most azt a képet erősítheti, hogy a cég – cégként is – tisztességes, emberséges és szolidáris. Ezt az üzenetet kell elsőként a dolgozók felé közvetíteni, akár egy nagy belső gyűlésen, belső levelezésen keresztül, akár más módon. Ez az egyes embert is megerősíti a saját viselkedésében.
Nem tehetünk úgy, mintha nem lenne körülöttünk háború, de nem kell feltétlenül mindent alapvetően megváltoztatni, de a kommunikációnkban érzékeltetni kell, hogy hol állunk, mi a véleményünk. A krízis elmúlik – reméljük, ez a háború nagyon gyorsan véget ér -, és cégünknek utána is jelen kell lennie a piacon, így nem mindegy, hogy most hogyan viselkedünk és azt hogyan is kommunikáljuk.
Bohnné Keleti Katalin
https://argumentum.hu/
***
ŐSTERMELŐK ÉS CSALÁDI GAZDASÁGOK KÉZIKÖNYVE (2022)
Az őstermelés egy aranybánya, kell hozzá két gyerek ÉS EZ A KÖNYV. A 2022-es év is tartogat kedvező változásokat az őstermelők és családi gazdaságok számára, amelyeket részletesen ismertetünk - a tevékenységi szabályok, ügyvitel, adózás feladatai mellett. Kitérünk a családi mezőgazdasági társaságok tagjait illető 50 millió forintos adómentesség alkalmazási feltételeire is. A könyv tartalmaz 93 db. szervezési megoldást, 100 db adótippet, 18 db. ügyviteli jótanácsot, 5 db. szerződésmintát, Ez egy rendes nyomdai könyv, amelyet automatikusan adunk a e-könyv (pdf) formátumban is a mellékletekkel együtt. Bevezető kedvezménnyel, 7.920,-Ft-+ postaköltség.
Megrendelés: https://www.onadozo.hu/webaruhaz/szakkonyvek-1/
***
ÜGYVEZETŐK KÖNYVE
Vezető tisztségviselők jogállása, felelőssége, feladatai – 45 db üzleti szabályzattal, iratmintával. Garantáltan van benne legalább egy mondat, amely miatt változtatni fog cége működésén - Akciós ár: 13 125 Ft + postaköltség.
Megrendelés: https://www.onadozo.hu/webaruhaz/szakkonyvek-1/ugyvezetok-konyve-253
FIZESSEN ELŐ 2025-RE AZ ÖNADÓZÓ ÚJSÁGRA ÉS ONLINE CSOMAGJÁRA!
Önadózó - okos újság okos cégeknek és könyvelőknek! Velünk 2025-ben is könnyebb lesz alkalmazni a jogszabályokat, követni a változásokat, teljesíteni az aktuális adózási, könyvviteli feladatokat, és elkerülni a buktatókat. Az Önadózó az egyik legnagyobb terjedelemmel jelentkező havi szaklap. Igen gazdag az archívumunk, az előfizetéssel ingyenesen hozzájuthat a megelőző évek lapszámaihoz. Az egyes lapszámok tartalma online elérhető, illetve mobiltelefonon is. Online csomagunk: Számviteli szabályzatok 2025 ● Cafetéria szabályzat 2025 ● Pénzmosás elleni szabályzat csomag ● GDPR Segédlet, ● Gyorskérdés szolgáltatás a honlapon,● Segédletek + Mérlegképes és adótanácsadói kreditek ● Ingyenes e-könyvek és vásárlási kedvezmény az Önadózó Webáruhgázban ● Előfizetni itt lehet: https://www.onadozo.hu/elofizetes-az-ujsagra/
Webáruház
Szabályzatok
-
Kézikönyv vállalkozások GDPR megfelelési kötelezettségeinek teljesítéséhez
Bruttó ár: 25 400 Ft
Előfizetőknek ingyenes -
Székhelyszolgáltatók pénzmosás elleni szabályzat csomagja 2024
Bruttó ár: 12 700 Ft
Előfizetőknek ingyenes -
Ingatlan-vállalkozások pénzmosás elleni szabályzat csomagja 2024
Bruttó ár: 12 700 Ft
Előfizetőknek ingyenes
Szabályzatok kategória összes termékének megtekintése
E-Könyvek
-
Kamerás megfigyelés alkalmazása munkahelyen, üzletben – kézikönyv és iratminták
Bruttó ár: 12 700 Ft
-
A munka- és pihenőidő elektronikus nyilvántartásának követelményei
Bruttó ár: 1 270 Ft
Előfizetőknek ingyenes -
Új munkajogi tájékoztatások útmutatóval
Bruttó ár: 12 700 Ft
Előfizetőknek 20% kedvezménnyel 10 160 Ft
E-Könyvek kategória összes termékének megtekintése
Szakkönyvek
-
Agrárgazdaságok átadása és adózása
Bruttó ár: 15 750 Ft
Előfizetőknek 20% kedvezménnyel 12 600 Ft
Postaköltség: 1 100 Ft -
Adószámos tevékenység, másodállás, mellékfoglalkozás
Bruttó ár: 9 900 Ft
Akciós ár: 4 950 Ft
Postaköltség: 1 100 Ft
E-Start
Önadózó segítség az ügyek elektronikus intézéséhez.
- Elektronikus ügyintézés - alapok
- Adatvédelem
- Adózási alapinformációk
- Adókalkulátorok
- Adóellenőrzés, adóigazgatás, jogorvoslatok, ügyintézés a NAV előtt
- Adózó saját bevallási és egyéb nyilvántartási adatainak lekérdezése
- Bevallási, adatszolgáltatási platformok
- Bírósági eljárások - Fizetési meghagyás - Alternatív vitarendezések
- Bírósági határozatok gyűjteménye
- Cégügyek, céginformációk
- Civil szervezetek
- Családtámogatások
- Egészség - Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT)
- E-learning - Kötelező továbbképzések könyvelőknek, adótanácsadóknak, könyvvizsgálóknak, ügyvédeknek
- Egyéni vállalkozók nyilvántartása
- Építőipar
- Gépjármű
- Hatósági igazolások igénylése
- Helyi önkormányzati ügyek (E-ÖNKORMÁNYZAT PORTÁL)
- Ingatlan
- Jogszabálygyűjtemények
- KSH adatok - Az adatvezérelt üzleti döntésekért
- Mezőgazdaság
- NAV szolgáltatások
- Pénzügyi ágazati szakmák és szakképzés
- Pénzügyi, számviteli szoftverek
- Támogatások, pályázatok,
- Társadalombiztosítás
- Turisztikai szolgáltatók NTAK regisztrációja