Néhány gyakorlati tudnivaló az e-NYENYI-rõl
Ugyan a nyilvántartásra kötelezettek túlnyomó többsége számára a 2006. évre vonatkozó nyugdíjbiztosítási adatszolgáltatás tekintetében 2007. április 30-a a jogszabályi határidõ, de a felhasználók csak április közepétõl vehetik igénybe az elektronikus NYENYI ügyintézéshez szükséges szolgáltatásokat. A gyakorlati tudnivalókat Dr. Kiss Sándor írásából ismerhetjük meg.
NYUGDÍJBIZTOSÍTÁSI ADATSZOLGÁLTATÁS ELEKTRONIKUSAN
Az Önadózó 2007. februári számában – a nyugdíjbiztosítási adatszolgáltatás január 1-ejétõl hatályos változásainak ismertetése során – már szóltunk az elektronikus ügyintézés keretében történõ nyugdíjbiztosítási adatszolgáltatás jogszabályi hátterérõl. Ugyan a nyilvántartásra kötelezettek túlnyomó többsége számára a 2006. évre vonatkozó nyugdíjbiztosítási adatszolgáltatás tekintetében 2007. április 30-a a jogszabályi határidõ, de a felhasználók csak április közepétõl vehetik igénybe az elektronikus NYENYI ügyintézéshez szükséges szolgáltatásokat:
- április 11-étõl kezdõdõen lehet a korábban benyújtott bejelentõ lapokon elektronikus ügyintézésre Ügyfélkapus azonosítóval rendelkezõ jogosultakat bejelentõ nyilvántartásra kötelezettekre vonatkozóan indítóállományokat letölteni,
- ugyancsak április 11-étõl kezdõdõen tölthetõ le a 2006. évi NYENYI program elektronikus ügyintézés kezelésére alkalmas (v.2.0 vagy ennél újabb) verziója, és
- április 17-étõl kezdõdõen áll nyitva a lehetõség az e-NYENYI adatszolgáltatás eredményeként elkészülõ állományok központi tárhelyre történõ feltöltésére.
1. A nyilvántartásra kötelezett a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXX. Tv. (a továbbiakban: Tny.) 97. § (2) bekezdésében elõírt 2006. évi NYENYI adatszolgáltatási kötelezettségét elektronikus ügyintézés keretében is teljesítheti.
2. Az elektronikus úton történõ NYENYI adatszolgáltatáshoz szükséges szolgáltatások az Országos Nyugdíjbiztosítási Fõigazgatóság (a továbbiakban: ONYF) honlapjáról (www.onyf.hu) és a Kormányzati Portálról (www.magyarorszag.hu) érhetõek el az Ügyfélkapus regisztrációval rendelkezõk számára.
3. Az elektronikus ügyintézés keretében történõ adatszolgáltatás bevezetésével a nyugdíjbiztosítás a közigazgatás szereplõi közül – az állami adóhatóság után - másodikként biztosítja nagy volumenben ügyfelei számára a korszerû ügyintézés lehetõségét.
4. A 2006. évre vonatkozóan teljesítendõ NYENYI adatszolgáltatás esetében a jogalkotó a nyilvántartásra kötelezettek közül senkinek sem írta elõ kötelezõ jelleggel az elektronikus ügyintézés keretében történõ adatszolgáltatást. Tehát a nyilvántartásra kötelezettek bármelyik csoportja önkéntes döntésével választhatja ezt a megoldást. (Figyelemmel azonban arra, hogy az adóeljárási szabályok bevallási elõírásai miatt a nyilvántartásra kötelezetteknél, vagy az ügyeikben eljáróknál általában megtörtént az Ügyfélkapus regisztráció, és rendelkezésre áll a szükséges technikai háttér, mindenféleképpen célszerû ezen új lehetõséggel élni.) Az adatszolgáltatás formáját tekintve kötelezõ elõírásról továbbra csak annyiban beszélhetünk, hogy papíron csak az öt fõnél kevesebb személyrõl adatot szolgáltató nyilvántartásra kötelezett jogosult teljesíteni. Megszûnt az az elõírás, amelynek értelmében, ha az adatszolgáltatást szerzõdés (megállapodás) keretében más (jellemzõen: könyvelõ, könyvelõiroda) teljesítette, az kizárólag mágneses adathordozón történhetett. Tehát az adatszolgáltatás formája tekintetében 2007. január 1-ejétõl meghatalmazotti képviselet esetén is a képviselt nyilvántartásra kötelezettre vonatkozó elõíráshoz kell igazodni.(Természetesen ez az eljárási szabály az ezt követõen teljesített (pótolt, javított) bármely idõszakra vonatkozó adatszolgáltatásra vonatkozik.)
5. A nyilvántartásra kötelezetteknek az Ügyfélkapus hozzáféréssel rendelkezõ meghatalmazott, illetve képviselõ természetes személy azonosító adatait az a „Bejelentõlap a nyugdíjbiztosítási adatszolgáltatás elektronikus ügyintézés keretében történõ teljesítéséhez, valamint az adatszolgáltatás Art. 7.§ (1)-(2) és (6) bekezdés alkalmazásával papír alapon, illetve elektronikus úton (floppyn) történõ teljesítéséhez” címû (a továbbiakban: bejelentõ lap) az ONYF Internetes honlapján (www.onyf.hu) a Nyomtatványok, programok letöltése / Adatszolgáltatás menüpontban elérhetõ nyomtatványon kell bejelentenie az illetékes regionális nyugdíjbiztosítási igazgatóság felé. (A honlapon elérhetõ a bejelentõ lap kitöltési útmutatója is.)
6. Bár jelenleg elektronikus ügyintézés keretében csak a 2006. évi NYENYI adatszolgáltatás teljesíthetõ, azonban meghatalmazott eljárása a hagyományosan papíron, illetõleg mágneses adathordozón történõ teljesítésre az ezt megelõzõ idõszakokra is bejelenthetõ. A 2007. évre 2008. április 30-ig, illetve augusztus 31-ig teljesítendõ NYENYI adatszolgáltatásra szintén adható meghatalmazás, és választható e tekintetben az elektronikus ügyintézés is, azonban jelenleg (pl.: a nyilvántartásra kötelezett évközi megszûnése esetén) még nem mûködik ez a szolgáltatás. Szintén nincs mód elektronikus ügyintézésre azokban az esetekben, amikor a nyugdíjbiztosítási igazgatási szerv valamely biztosított konkrét nyugdíj ügyében kéri be a nyilvántartásra kötelezettõl a tárgyévi adatokat.
7. Meghatalmazotti, illetve képviseleti eljárás során a bejelentõ laphoz csatolni kell a meghatalmazás eredeti példányát.
8. A bejelentõ lapot és a meghatalmazás eredeti példányát az adatszolgáltatás teljesítését megelõzõen 30 nappal korábban kell benyújtani az illetékes regionális nyugdíjbiztosítási igazgatósághoz.
9. A korábban bejelentett adatokban bekövetkezett változás(oka)t, illetve a meghatalmazás visszavonását soron kívül ugyancsak a bejelentõ lap – megfelelõ kitöltésével - kell közölni a nyugdíjbiztosítási igazgatási szervvel.
10. A bejelentõ lap kitöltése során – a feldolgozást, és végsõ soron az elektronikus ügyintézést hátráltató hibák elkerülése érdekében - érdemes figyelmet szentelni az egyes rovatok közötti logikai összefüggésekre:
10.1. Az I. rovatot abban az esetben kell kitölteni, ha az adatszolgáltatást elektronikus ügyintézés keretében önmaga teljesíti a kötelezett. E körbe tartozhat:
az egyéni vállalkozó,
a mezõgazdasági õstermelõ,
az a természetes személy, aki biztosítási kötelezettséggel járó jogviszonyára tekintettel, vagy azzal összefüggésben járulékalapot képezõ jövedelmet külföldi illetõségû jogi, vagy természetes személytõl, illetõleg külföldi illetõségû más személytõl szerez,
a felszolgáló, aki a fogyasztótól kapott borravaló összegérõl az adatszolgáltatást elektronikus ügyintézés keretében saját maga kívánja teljesíteni.
Az I. rovat kitöltésekor – lévén, hogy a kötelezett maga jár el - a II., III., IV rovatot értelemszerûen nem kell kitölteni.
10.2. A II. rovatba a nyilvántartásra kötelezett (foglalkoztató, egyéni vállalkozó, mezõgazdasági õstermelõ, felszolgáló, stb.) adatait akkor kell beírni, ha a NYENYI adatszolgáltatást a nyilvántartásra kötelezett megbízása alapján meghatalmazott, illetve képviselõ teljesíti.
A II. rovat kitöltésekor a megbízást, képviseletet ellátó személy, szerv adatait a III. rovatban, a Kormányzati Portál Ügyfélkapujához hozzáféréssel rendelkezõ személy adatait a IV. rovatban kell szerepeltetni.
Amennyiben a nyilvántartásra kötelezett jogi személyt vagy a jogi személyiséggel nem rendelkezõ szervezetet a rá vonatkozó szabályok szerint képviseleti joggal rendelkezõ személy (pl. a cégvezetésre jogosult ügyvezetõ) képviseli a II. és IV. rovat kitöltése kötelezõ. Ez esetben a Bejelentõ lapot csak a nyilvántartásra kötelezettnek kell (cégszerûen) aláírnia.
10.3. A III. rovatban a megbízást, illetve a képviseletet ellátó személy, szerv adatait kell közölni. Ekkor a II., IV. rovat kitöltése kötelezõ.
10.4. A IV. rovatban az elektronikus adatszolgáltatást teljesítõ személy (a Kormányzati Portál Ügyfélkapujához hozzáféréssel rendelkezõ) adatait kell közölni. Az érvényesség kezdetének idõpontjához azt a dátumot kell beírni, amikortól az eljárásra jogosult személy az elektronikus ügyintézésre jogosultságot kapott az Okmányirodától. Az érvényesség megszûnése idõponthoz a jogosultság megszûnésének dátumát kell közölni.
10.5. Az V. rovatban a meghatalmazásra, képviseletre vonatkozó adatokat kell közölni. A meghatalmazás, képviselet kezdõ idõpontja az a dátum, amelytõl a nyilvántartásra kötelezett megbízta a képviseletet ellátó személyt, szervet. A visszavonás idõpontja pedig az a nap, amikor a nyilvántartásra kötelezett a megbízást visszavonta, megszûntette. Az V. rovat kitöltése meghatalmazás, illetve képviselet ellátása esetén feltétlenül szükséges.
11. A NYENYI adatszolgáltatás elektronikus ügyintézés keretében történõ teljesítésekor nincs szükség regisztrációra, tehát – a korábbiakban megszokott NYENYI ügyintézéstõl eltérõen – nem kell regisztrációs adatlapot kitölteni, és benyújtani. Azok számára, akik 2006-ra papíron, vagy mágneses adathordozón teljesítenek, továbbra is vonatkozik a regisztráció hagyományos menete.
12. Melyek az elektronikus úton történõ NYENYI ügyintézés fõbb lépései?
le kell tölteni az ONYF honlapjáról, a „Nyomtatványok, programok letöltése” menüpontból a v.2.0, vagy ennél magasabb verziószámú 2006. évi NYENYI programot (ehhez nincs szükség Ügyfélkapus belépésre, mivel a 2006-os évre vonatkozó adatszolgáltatástól kezdõdõen az adatszolgáltatást mágneses adathordozón teljesítõ nyilvántartásra kötelezettek is csak egy ú.n. regisztrációs állományt kapnak meg a regisztrációkor, és magát a programot a honlapról kell letölteniük),
az ONYF honlapján, illetve a Kormányzati Portálon Ügyfélkapus jogosultsággal elérhetõ e-NYENYI lapról a megfelelõ szolgáltatás segítségével le kell tölteni a NYENYI program használatához szükséges foglalkoztatói indítóállományt (ez az indítóállomány ugyanazzal a funkcióval bír, mint a hagyományos regisztrációkor mágneslemezen megkapott állomány),
az indítóállomány segítségével létrehozott munkaterületen a 2006. évi NYENYI programmal a korábban megszokott módon történik az adatszolgáltatás elkészítése,
a NYENYI program által készített állomány a központi tárhelyre az Ügyfélkapun keresztül a www.magyarorszag.hu Kormányzati Portálon elérhetõ „e-NYENYI adatszolgáltatás” elnevezésû dokumentumfeltöltõ szolgáltatás segítségével tölthetõ fel. Ez minõsül az adatszolgáltatás teljesítésének. (A központi tárhelyrõl az ONYF folyamatosan „veszi el” a beérkezett adatszolgáltatásokat, majd – megfelelõ szûrést követõen – bedolgozza õket a nyugdíjbiztosítási ágazat nyilvántartási rendszerébe. Sikeres feltöltés után a program - az export készítésének dátumát, a biztosítottak számát, a feltöltendõ állomány nevét, elérési útját tartalmazó - információs lapot nyomtat a felhasználó részére.)
második (x-edik) kipótló exportot csak akkor lehet készíteni, ha az elsõ (elõzõ) már feltöltésre került és errõl visszaigazolás is érkezett! Több export esetén mindig csak az utolsó adatszolgáltatással kapcsolatban lehet feltöltendõ állományt ismételni.
13. Az e-NYENYI a floppys adatszolgáltatásnál megszokott csoportos regisztrációt nem ismeri. Ugyanakkor az, aki meghatalmazottként egyszerre több nyilvántartásra kötelezett ügyében jár el, egy Ügyfélkapus belépéssel minden olyan nyilvántartásra kötelezett indítóállományát letöltheti, akiknél a rendszerben a benyújtott bejelentõ lap alapján meghatalmazottként szerepel, illetve ugyanígy egy belépést követõen több adatszolgáltatást is feltölthet a központi tárhelyre.
14. Elektronikus ügyintézés esetén nem kell névjegyzéket (konszignációs listát) benyújtani.
15. Az adatszolgáltatás elektronikus ügyintézés keretében történõ teljesítésére a bejelentõ lapon jelzett, és a nyilvántartásra kötelezett egyaránt e-mailt kap
a bejelentõ lap nyugdíjbiztosítási igazgatási szervnél történt rögzítése után (jelezve, hogy az elektronikus ügyintés lehetõsége megnyílt),
a sikeres adatbefogadáskor (a teljesítés igazolásaként),
az esetleges személyhez rendelési hibák esetén és
a sikertelen adatbefogadáskor (az utóbbi két esetben a hibák javítása érdekében).
Az e-mailek adatvédelmi okokból személyes adatokat nem tartalmaznak. Az e-mail küldésére okot adó konkrét információk Ügyfélkapus belépést követõen az e-NYENYI rendszer szolgáltatásaként a PDF állományokban érhetõek el.
16. A NYENYI adatszolgáltatás új módja nem keveredhet a hagyományos formákkal: elektronikus ügyintézéshez az indítóállomány nem tölthetõ le akkor, ha korábban már floppys regisztráció, esetleg floppys teljesítés vagy nemleges nyilatkozat beadása történt, illetve nem lehet mágneses adathordozón történõ teljesítésre regisztrálni abban az esetben, ha az elektronikus ügyintézéshez az Ügyfélkapun keresztül az indítóállományt már letöltötték. A területileg illetékes regionális nyugdíjbiztosítási igazgatóságot megkeresve azonban – mindaddig, amíg az elõször választott módon teljesítés nem történt – a korábbi regisztrációmódosításhoz hasonlóan van mód az eredeti választás megfelelõ változtatására. Ha már mágneses adathordozón, vagy elektronikus ügyintézés keretében az adatszolgáltatás megtörtént, ugyanazon adatszolgáltatási idõszak tekintetében csak az eredetivel megegyezõ megoldással lehet módosítást (kipótló exportot) benyújtani.
Dr. Kiss Sándor
Webáruház
Szabályzatok
-
Kézikönyv vállalkozások GDPR megfelelési kötelezettségeinek teljesítéséhez
Bruttó ár: 25 400 Ft
Előfizetőknek ingyenes -
Székhelyszolgáltatók pénzmosás elleni szabályzat csomagja 2024
Bruttó ár: 12 700 Ft
Előfizetőknek ingyenes -
Ingatlan-vállalkozások pénzmosás elleni szabályzat csomagja 2024
Bruttó ár: 12 700 Ft
Előfizetőknek ingyenes
Szabályzatok kategória összes termékének megtekintése
E-Könyvek
-
Kamerás megfigyelés alkalmazása munkahelyen, üzletben – kézikönyv és iratminták
Bruttó ár: 12 700 Ft
-
A munka- és pihenőidő elektronikus nyilvántartásának követelményei
Bruttó ár: 1 270 Ft
Előfizetőknek ingyenes -
Új munkajogi tájékoztatások útmutatóval
Bruttó ár: 12 700 Ft
Előfizetőknek 20% kedvezménnyel 10 160 Ft
E-Könyvek kategória összes termékének megtekintése
Szakkönyvek
-
Egyszeres könyvvitel a gyakorlatban
Bruttó ár: 25 200 Ft
Előfizetőknek 20% kedvezménnyel 20 160 Ft
Postaköltség: 2 625 Ft -
Agrárgazdaságok átadása és adózása
Bruttó ár: 15 750 Ft
Előfizetőknek 20% kedvezménnyel 12 600 Ft
Postaköltség: 1 100 Ft
E-Start
Önadózó segítség az ügyek elektronikus intézéséhez.
- Elektronikus ügyintézés - alapok
- Adatvédelem
- Adózási alapinformációk
- Adókalkulátorok
- Adóellenőrzés, adóigazgatás, jogorvoslatok, ügyintézés a NAV előtt
- Adózó saját bevallási és egyéb nyilvántartási adatainak lekérdezése
- Bevallási, adatszolgáltatási platformok
- Bírósági eljárások - Fizetési meghagyás - Alternatív vitarendezések
- Bírósági határozatok gyűjteménye
- Cégügyek, céginformációk
- Civil szervezetek
- Családtámogatások
- Egészség - Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT)
- E-learning - Kötelező továbbképzések könyvelőknek, adótanácsadóknak, könyvvizsgálóknak, ügyvédeknek
- Egyéni vállalkozók nyilvántartása
- Építőipar
- Gépjármű
- Hatósági igazolások igénylése
- Helyi önkormányzati ügyek (E-ÖNKORMÁNYZAT PORTÁL)
- Ingatlan
- Jogszabálygyűjtemények
- KSH adatok - Az adatvezérelt üzleti döntésekért
- Mezőgazdaság
- NAV szolgáltatások
- Pénzügyi ágazati szakmák és szakképzés
- Pénzügyi, számviteli szoftverek
- Támogatások, pályázatok,
- Társadalombiztosítás
- Turisztikai szolgáltatók NTAK regisztrációja