Nem érdemes trükközni a mesterséges jövedelem-átcsoportosítással a járványra hivatkozva!

TAO

Nyomtatás
Forrás: Newsbrokers

Címkék: transzferár-nyilvántartás


Ugyan a 2020-as transzferár dokumentációk elkészítéséig még közel fél év van hátra, de egyáltalán nem korai ezzel foglalkozni, hiszen a koronavírus járvány hatására megváltozott a piaci környezet, és a jövedelmezőség, a transzferárak újragondolását teszi szükségessé.

Mivel ez a helyzet számos buktatót is rejt magában, az üzleti döntésekhez is mélyebb elemzés szükséges, de fontos az ezeket alátámasztó dokumentumok gyűjtése is. „Továbbá óva intünk mindenkit attól, hogy járványt mesterséges jövedelem átcsoportosításra használja fel, mert erre várhatóan minden érintett adóhatóság nagyon fog figyelni.” – figyelmeztetett Fotiadi Ágnes, a LeitnerLeitner Transzferár Üzletág vezetője.

A COVID-19 egyértelműen felülírta a korábbi üzleti várakozásokat és gyakorlatot, de az egyes ágazatokat nem azonos mértékben érintette, és más hatással lesznek rájuk a különböző országok eltérő gazdasági intézkedései (állami támogatások, vásárlási kedvezmények biztosítása) is. Az viszont biztos, hogy mind a multinacionális cégcsoportok, mind a hazai kapcsolt vállalkozások jövedelmezőségét befolyásolni fogja a világjárvány gazdasági hatása, és felülírja az előzetes terveiket.

Éppen ezért minden a COVID hatásával érintett üzleti évben (2019, 2020, 2021) különös figyelemmel kell eljárni nemcsak a transzferár dokumentáció készítése, hanem a transzferárak – a kapcsolt vállalkozások egymás közötti ügyletekben kialakított árai – meghatározása, a szerződéses viszonyok kezelése, felülvizsgálata és létesítése során is. Ugyan a transzferár dokumentáció elkészítési határideje az éves társasági adóbevallással esik egybe, vagyis a naptári éves adózók esetében még közel fél év van addig hátra, de egyáltalán nem korai elkezdeni ezzel foglalkozni.

Érdemes tehát már egy-egy ügylet árainak meghatározásakor átgondolni, hogy miként biztosítható, hogy ezek minél inkább az aktuális helyzet szokásos piaci viszonyait tükrözzék. Ha a vállalkozások már most úgy alakítják ki az áraikat, hogy azok egyszerre feleljenek meg a COVID hatására szokásos piaci áraknak, akkor nem kell majd utólag kényszerűen módosítani az adóalapot. Ezeknek az áraknak a megtalálása azonban nehéz, hiszen a kialakult járványhelyzet és annak gazdasági hatásai minden piac és vállalkozás viszonylatában külön elemzést igényelnek.

Nem elég azonban helyes döntéseket hozni, de alá is kell támasztani, bizonyítani is kell tudni ezt. Ezért a COVID-hatással érintett időszakban a működés részleteit, az üzleti döntések minden momentumát rögzíteni kell, hiszen utólag ezeket sokkal nehezebb (ha egyáltalán lehetséges) pótolni.

Most tehát semmiképp nem lehet sematikus a transzferár dokumentáció készítése – hangsúlyozza Fotiadi Ágnes, a LeitnerLeitner Transzferár Üzletág vezetője. Egyszerre kell következetesen figyelembe venni és bemutatni a korábbi gyakorlatot, a korábbi jövedelmezőséget, a cégcsoporton belüli viszonylatokat; valamint a COVID-hatását mindezekre. Csak így minimalizálható egy esetleges magyar adóhatósági büntetés vagy a nemzetközi vitarendezési mechanizmus kockázata.

Továbbá nem szabad a COVID hatására hivatkozva a szokásos piaci ár elvtől eltérve mesterségesen átcsoportosítani a jövedelmet, mert erre várhatóan a multinacionális vállalat működése által érintett valamennyi ország adóhatósága kiemelt figyelmet fog fordítani. Különösen azért várható ez, mert éppen a járvány hatására globálisan számottevően csökkent a jövedelmezőség, amelynek a szokásos piaci ár elve szerinti megosztását nemzetközileg is biztosítani kell.

Végül, de nem utolsó sorban azért is érdemes már most elemezni a járvány hatásait a transzferárak szempontjából, mert ezzel lehet az adott leányvállalat számára kedvezőbb árazási pozíciót kiharcolni a csoporton belül, vagy növelni az anyacégtől kapott kompenzációs bevételeket is.

****

Transzferár nyilvántartás: a kapcsolt vállalkozásoknak az egymás közötti ügyletekben használt árakról be kell bizonyítaniuk minden egyes ügylet esetében, hogy azok megfelelnek a szokásos piaci áraknak, vagyis független felek is hasonló árban egyeznének meg hasonló körülmények között. Ezeket a dokumentumokat minden évben az előző évről szóló társasági adóbevallás benyújtásáig kell elkészíteni az előző üzleti évben lebonyolított ügyletekre vonatkozóan. Ha a hatóság szerint az alkalmazott árak nem felelnek meg a szokásos piaci áraknak, akkor újra kell számolni az ügyleteket, mintha a szokásos piaci áron történtek volna meg, és ez alapján módosítani kell a vállalatok társasági adó alapját. Ez jelentős kockázat, hiszen adóhiány keletkezhet, amely bírságot vonhat maga után. Továbbá Magyarország a hiányzó, vagy akár hibás, hiányos nyilvántartások esetén nemzetközi összehasonlításban is rekord mértékű mulasztási bírságot alkalmaz.

FIZESSEN ELŐ 2025-RE AZ ÖNADÓZÓ ÚJSÁGRA ÉS ONLINE CSOMAGJÁRA!

Önadózó - okos újság okos cégeknek és könyvelőknek!  Velünk 2025-ben is könnyebb lesz alkalmazni a jogszabályokat, követni a változásokat, teljesíteni az aktuális adózási, könyvviteli feladatokat, és elkerülni a buktatókat. Az Önadózó az egyik legnagyobb terjedelemmel jelentkező havi szaklap. Igen gazdag az archívumunk, az előfizetéssel ingyenesen hozzájuthat a megelőző évek lapszámaihoz. Az egyes lapszámok tartalma online elérhető, illetve mobiltelefonon is. Online csomagunk: Számviteli szabályzatok 2025 Cafetéria szabályzat 2025 Pénzmosás elleni szabályzat csomag GDPR Segédlet, Gyorskérdés szolgáltatás a honlapon,Segédletek + Mérlegképes és adótanácsadói kreditek Ingyenes e-könyvek és vásárlási kedvezmény az Önadózó WebáruhgázbanElőfizetni itt lehet: https://www.onadozo.hu/elofizetes-az-ujsagra/ 


Vissza az előző oldalra

Webáruház

Szabályzatok

Szabályzatok kategória összes termékének megtekintése

E-Könyvek

E-Könyvek kategória összes termékének megtekintése

Szakkönyvek

Szakkönyvek kategória összes termékének megtekintése

E-Start

Önadózó segítség az ügyek elektronikus intézéséhez.


Vissza az előző oldalra