Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Fõfelügyelõség

ART

Nyomtatás
Forrás: Önadózó

A közelmúltban két alkalommal született döntés a szervezet létszámának bõvítésérõl. A Kormány 2005. szeptemberében 100 fõ, 2007. õszén újabb 150 fõ munkaügyi felügyelõvel
növelte az OMMF létszámát. Az OMMF nem csak ellenõriz, hanem ingyenes telefonos munkavédelmi információs szolgálata tájékoztatást is nyújt.

A Magyar Köztársaság területén a munkavédelemmel és a munkaügyi hatósági tevékenységgel kapcsolatos közigazgatási feladatokat az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Fõfelügyelõség (a továbbiakban: OMMF) látja el, mint munkavédelmi és munkaügyi hatóság.

Az OMMF ellenõrzési munkájának kiemelkedõ szerepe van a nemzeti jogszabályok betartásának elõmozdításában. Eredményes hatósági eljárások lefolytatásával kívánja elérni a munkavállalók alapjogainak érvényesítését, a foglalkoztatási kultúra emelését, az egyenlõ versenyhelyzet szélesebb körû kialakítását, a kiegyensúlyozott szociális- és gazdasági fejlõdést.

Az OMMF feladatai
Az OMMF ellátja a munkavédelem állami irányításának egyes feladatait, (jogszabályalkotás elõkészítése, munkavédelem országos programjának koordinálása, Munkavédelmi Bizottság) a munkavédelmi és munkaügyi hatósági ellenõrzéseket, a munkaügyi tárgyú jogszabályok
szakértõi véleményezését. Közremûködik a munkaügyi ellenõrzést támogató tanács munkájában. Nemzetközi együttmûködés keretében részt vesz különbözõ uniós bizottságok, valamint a SLIC1 munkájában, illetõleg mûködteti az EU Munkavédelmi Ügynökségének hazai Fókuszpontját.

Az OMMF szervezete
A munkavédelmi és munkaügyi hatósági feladatokat 2006. január 1-jétõl az OMMF regionális felügyelõségei látják el a központi szervezet szakmai irányításával. A szervezeti
modernizáció a megyehatárokon átnyúló hatósági tevékenység nagyobb operativitását eredményezte, hatékonyabbá, egységesebbé tette az eljárást és a szankcionálást.
A munkavédelemrõl szóló 1993. évi XCIII. törvény módosítása életre hívta hazánkban is –az Európai Unió legtöbb tagállamához hasonlóan – a munkavédelmi hatósági feladatokat ellátó egységes felügyeleti rendszert, amely a szakma és a munkáltatók régi igénye, felelõs javaslata, kezdeményezése volt.
Az átszervezésnek köszönhetõen az orvos és mérnök szakma együttmûködésével egy hatékonyan mûködni tudó, elkötelezett, magas szakmai tudással rendelkezõ egységes
felügyeleti rendszer kezdte meg tevékenységét, amely tevékenység célja a munkavállalók egészségének, munkavégzõ képességének megõrzése.
Az OMFI a munkahigiéne és foglalkozás-egészségügy területen az OMMF szakmaimódszertani, szakmai irányítási, tudományos kutatási, képzési, továbbképzési, megelõzõ alapintézménye. Ennek keretében ellátja az OMMF hatósági tevékenységébõl adódó irányítási, felügyeleti tevékenységhez kapcsolódó feladatokat is. Az Intézet számos nemzetközi és hazai támogatású kutatás-fejlesztési program aktív résztvevõje / közremûködõje.

A közelmúltban két alkalommal született döntés a szervezet létszámának bõvítésérõl. A Kormány 2005. szeptemberében 100 fõ, 2007. õszén újabb 150 fõ munkaügyi felügyelõvel
(ebbõl 50 fõ felvételére 2008. január 1-tõl nyílik lehetõség) növelte azOMMF létszámát. Ennek köszönhetõen az erõforrások adottak az ellenõrzések hatékony és eredményes folytatásához.

Fõbb szakmai változások
A szervezet életében jelentõs minõségi és mennyiségi eredményeket, változásokat hozott az elmúlt két év. Korábban hiányoztak a feketemunka elleni eredményes fellépéshez szükséges jogszabályi feltételek. 2005-ben széles körben felvetõdött a munkaügyi ellenõrzés helyének,
szerepének újragondolása, hiszen a szervezet nem mert konzekvensen különbséget tenni a jogsértések között, hogy valóban azokat a jogsértéseket helyezze elõtérbe és szankcionálja, amelyek a munkavállalók kiszolgáltatottságát okozzák.

A feketegazdaság visszaszorítása érdekében számos törvény módosítására került sor az elmúlt idõszakban, amely támogatja a törvényesen foglalkoztatók és a hatóság
munkáját, továbbá eredményesebbé teszi a feketemunka feltárását és orientálja a munkáltatókat a törvényes foglalkoztatás megvalósítására. Az OMMF szakmai javaslatai
elfogadásra kerültek az alábbi törvények módosításakor is.
- az Étv. módosítása, az építõipari kivitelezési tevékenységgel kapcsolatos adatszolgáltatásról szóló kormány rendelet,
- alkalmi munkavállalás kiterjesztése,
- építés-felügyeleti bírságról szóló kormány rendelet,
- építõiparban Ágazati Kollektív Szerzõdés,
- Kbt., Áht., Mt., Met. módosítása.

Hatékonyabb ellenõrzési módszerek bevezetése:
- A felügyelõk tudatos ellenõrzéseik során prioritást élveznek azok az ágazatok, ahol rendre nagy arányban találkoznak feketefoglalkoztatással, illetve súlyos munkaügyi és munkavédelmi jogsértésekkel.
- A kiszámíthatatlanság érdekében a felügyelõk az általános munkarendtõl eltérõ idõpontban végzik az ellenõrzéseket, gyakran ismételten visszatérnek a munkahelyekre (pihenõnapokon, éjszaka).
- A munkáltatók valós magatartásának megítélése érdekében a szervezet megszüntette a „papír-alapú ellenõrzéseket” és a pillanatnyi, jogsértõ állapotot tükrözõ „pont” ellenõrzéseket fokozatosan felváltják a „folyamat” ellenõrzések.
- Az OMMF következetes utóellenõrzéseket végez az intézkedések végrehajtásának megkövetelése érdekében, hiszen csak az az ellenõrzés lehet hatékony, ahol
bizonyítani lehet, hogy a munkáltató megszüntette a jogsértést.
- A feketemunka és az engedély nélküli külföldiek foglalkoztatásának visszaszorítása érdekében nagyobb számban történnek társhatósági – elsõsorban a rendõrség és a határõrség bevonásával – helyszíni ellenõrzések. Valamennyi, a munkavállalók érdekeinek védelmében hatáskörrel rendelkezõ szervezet – APEH, Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság, VPOP – bevonása szükséges a tisztességes piaci verseny megteremtése, a jogsértõ munkáltatók kiszûrése érdekében. A fenti hatóságokkal 2007. januárjában együttmûködési keret-megállapodás született, melynek lényeg, hogy a hatóságok egységes, gyors és hatékony ellenõrzéssel
lépnek fel a feketegazdaság ellen.

Az OMMF fõbb stratégiai elemei
Az OMMF hatósági ellenõrzéseit a Partnerség szellemében végzi. Az OMMF törekvése, hogy a piaci szereplõk közösen lépjenek fel azokkal a foglalkoztatókkal szemben, akik a jogszabályok kijátszásával próbálnak versenyelõnyhöz jutni.Felismerve a foglalkoztatási kultúra fontosságát és látva a hazai és nemzetközi területeken A hatóság olyan értékközpontú megközelítést kíván mind a munkaügy mind a munkavédelem területén elterjeszteni, melynek centrumába a törvények betartását és a munkavállalók biztonságát helyezi.
A törvényes foglalkoztatás - mint érték - a hatóság, a munkavállalók és munkáltatók közös érdeke, ezért közös felelõsségvállalás is szükséges. Nem kerülhet versenyhátrányba az a munkáltató, aki a jogszabályok megtartása mellett foglalkoztatja munkavállalóit, ügyelve, hogy garanciális jogaik ne sérüljenek, illetve a munkavédelmi követelmények érvényre jussanak. A jogkövetés járjon jogos
elõnyökkel a foglalkoztatók számára a foglalkoztatás biztonsága érdekében.
Az OMMF fontosnak tartja - feladatai vonatkozásában - a nyilvánosság széles körû megteremtését. Ezt egyrészt megteremti az a törvényi szabályozás, amely alapján
2006. évtõl csak azon munkáltatók részesülhetnek állami támogatásban, amelyeknek rendezettek a munkaügyi kapcsolatai, illetõleg csak azok lehetnek közbeszerzési eljárásban ajánlattevõk, amelyek nem foglalkoztattak bejelentés nélkül (feketén), illetve nem sértették meg a külföldiekre vonatkozó foglalkoztatási szabályokat.

A hatóság 2006. szeptember 23-tól - 2005. augusztus 4-tõl visszamenõleg - valamennyi, (jogerõs és végrehajtható határozattal megállapított) munkaügyi jogsértést elkövetett,
2007. január 1-jétõl a jogerõs munkavédelmi bírsághatározattal sújtott munkáltatókat is nyilvánosságra hozza honlapján. A nyilvánosság megteremtésével a hatósági eljárás során megállapított szabálytalanságok a közvélemény számára is láthatóvá váltak, amely önmagában is visszatartó erõt jelent. Ezt fokozza a hatósági fellépés, a kiszabott munkaügyi bírság szankciója, melyet a közbeszerzési eljárásból vagy az állami támogatásból történõ kizárás jelenít
meg, és rávezeti a munkáltatókat a jogkövetõ magatartásra.
Másrészt a hatóság nagy hangsúlyt fektet – a média útján – a közvélemény rendszeres tájékoztatására a munkaügyi és munkavédelmi ellenõrzések eredményeirõl, a jogsértések
negatív társadalmi hatásairól.A regionális szinten létre hozott Munkavédelmi Tanácsadó Szolgálattal is kifejezésre
kívánjuk juttatni azt a szemléletet, hogy a hatósági fellépés nem elégséges eszköz a szabálytalanságok visszaszorítására.

Mind inkább segíteni, támogatni kívánjuk a munkáltatókat – különösen a kis- és középvállalkozásokat –, ezzel szeretnénk elérni, hogy kölcsönös bizalom alakuljon ki a munkaerõpiac szereplõi között. A Munkavédelmi Tanácsadó Szolgálat mindenki számára térítésmentesen vehetõ igénybe.
Figyelemmel a hatóság azon tapasztalatára, hogy azoknál a munkáltatóknál, ahol sok a feketén foglalkoztatott munkavállaló, a munkavédelem is alacsony színvonalú, a munkavédelmi tanácsadástól nem csak azt a hatást várjuk, hogy egészségesebb munkahelyeket teremt, hanem azt is, hogy csökkeni fog a feketén foglalkoztatottak száma.

A jövõ feladatai
A foglalkoztatás biztonsága a hatóság számára az egészséges munkahelyeket, a munkavégzéshez, munkakör ellátásához szükséges eszközök, gépek, egyéni védõeszközök biztonságát, valamint a munkavállalók törvényes bejelentés mellett, törvényes munkarendben történõ foglalkoztatását jelenti.A munkaügy és munkavédelem területén mind a humánum, mind a szigor eszközével élve kívánjuk a munkáltatókat segíteni a jogkövetõ magatartás kialakításában. A szankcionálás során még hangsúlyosabb differenciálást alkalmazunk oly módon, hogy az enyhébb munkaügyi szabálytalanságok nem képeznek bírság alapot – elsõ esetben – legfeljebb anyagi szankció nélküli figyelemfelhívást, vagy a szabálytalanság megszüntetésére kötelezõ határozatot, ugyanakkor azok a foglalkoztatók, akik rendre kijátsszák, megkerülik az elõírásokat, illetve a munkavállalókat kiszolgáltatott helyzetbe kényszerítve kívánnak versenyelõnyhöz jutni, szigorú szankciókra számíthatnak.
A végrehajtás során feladatainkban az ellenõrzés és szankcionálás mellett kiemelt jelentõséggel bír az együttmûködés és segítségnyújtás, a kölcsönös bizalom kiépítése, melytõl kedvezõbb, jogkövetõbb magatartás kialakulásában bízunk. Célunk, hogy valamennyi súlyos jogsértés feltárásra kerüljön, a foglalkoztatás biztonsága széles körben valósuljon meg.

INGYENES MUNKAVÉDELMI INFORMÁCIÓS SZOLGÁLAT

Munkavállalók és munkáltatók, munkavédelmi képviselõk, munkavédelmi szakemberek figyelem!
Az ingyenes telefonos munkavédelmi információs szolgálat tájékoztatást nyújt a munkavédelemmel kapcsolatos jogosultságokról és kötelezettségekrõl a munkavállalók és munkáltatók, az érdekképviseleti szervek és minden, a munkavédelem kérdései iránt érdeklõdõ számára.

A tájékoztató, tanácsadó tevékenységet a következõ szervezetek látják el:

* Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Fõfelügyelõség (OMMF)

Témakör: Munkahelyi biztonság

Zöld szám: 06 80 204 292

Hívható: hétfõtõl csütörtökig 8.00-16.00, pénteken 8.00-12.00

* Országos Munkahigiénés és Foglalkozás-egészségügyi Intézet (OMFI)

Témakör: Munkahelyi egészség

Zöld szám: 06 80 204 264

Hívható: hétfõtõl csütörtökig 7.45-16.00, pénteken 7.45-11.45

* Magyar Bányászati és Földtani Hivatal (MBFH)

Témakör: Bányászati munkavédelem

Zöld szám: 06 80 204 258

Hívható: hétfõtõl csütörtökig 8.00-15.00, pénteken 8.00-12.00

Munkavédelmi szakmai kérdésekben tájékozódhat, pl. üzembe helyezés, kockázatértékelés, egyéni védõeszközök, egészségi alkalmassági vizsgálat, munkabalesetekkel kapcsolatos eljárás.

Csak egy telefon és az információs szolgálatok jól képzett szakemberei gyors, szakszerû, a gyakorlatban hasznosítható tanáccsal szolgálnak!

Az igénybevevõk névtelenségüket megõrizve érdeklõdhetnek. A tájékoztató szolgálat sem személyileg, sem informatikailag nem kapcsolódik a munkavédelem állami hatósági felügyeleti ellenõrzéséhez.

A kiküldetés, kirendelés, munkaerõ-kölcsönzésre vonatkozó szabályokat letölthetjük az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Fõfelügyelõség honlapjáról, elérhetõség: www.ommf.hu / Dokumentumtár, vagy www.ommf.hu / Hírek / Kiküldetés, kirendelés, munkaerõ-kölcsönzés - a magyar jogban.

Forrás: www.ommf.hu

Önadózó

Vissza az előző oldalra

Webáruház

Szabályzatok

Szabályzatok kategória összes termékének megtekintése

E-Könyvek

E-Könyvek kategória összes termékének megtekintése

Szakkönyvek

Szakkönyvek kategória összes termékének megtekintése

E-Start

Önadózó segítség az ügyek elektronikus intézéséhez.


Vissza az előző oldalra