Szubjektív könyvajánló vállalkozóknak

ART

Nyomtatás
Forrás: Önadózó

A múltkor olvastam, hogy a Google egyik tulajdonosa így nyilatkozott a Microsoftról: „Olyan borzasztóan elavult 20. századi…” Tényleg, mennyire más-e egy vállalkozás a 21. században? Egyáltalán milyen egy 21. századi vállalkozás?

Annak kapcsán, hogy blogom megnyerte a HVG blogversenyét üzleti blog kategóriában, kaptam ajándékba a HVG-tõl néhány könyvet, köztük egy meglehetõsen furcsát. A címe: Hosszú farok. (Sajnos ezzel a címmel el is érte, hogy nyilvános helyen nem lehet olvasni…) Arról szól, hogy a 21. században, az internet alapvetõen megváltoztatta a fogyasztók igényét: nagyon sokféle dolgot szeretnének az emberek. Nem típusmegoldásokat, hanem sok-sok különféle, egyedi dolgot. A végtelen választék átírja az üzlet szabályait – mondja a könyv alcíme.
De nem errõl a könyvrõl akarok igazából írni, hanem arról, amelyik pontosan errõl szól, hogy hogyan lehet olyan 21. századi cégeket alapítani, ami ezeket a hihetetlen nagyszámú, de icipici piaci réseket kihasználja. A könyv: Timothy Ferris: 4 órás munkahét. (Tessék marketinget tanulni a szerzõtõl: ez legalább olyan blikkfangos cím, mint a hosszú farok – egyszerûen lehetetlen nem belenézni.) Ez a könyv egy igazi 21. századi bestseller: nagyon sok mindenrõl szól. Benne van egy nagyon szabad életmodell, sõt életfilozófia leírása. Aztán leírja a távmunka hihetetlen lehetõségeit. Ír az idõgazdálkodás legkifinomultabb módjairól. Ír a modern munkakiszervezés mindenki által használható receptjeirõl. És ami nekem a leginkább vonzó: részletesen ír a modern kereskedelmi és infovállalkozások kialakításáról és kiépítésérõl.
Milyenek ezek a 21. századi kisvállalkozások? Egy „normális” kisvállalkozáshoz képest hátborzongatók… Hogy egy példát mondjak, a szerzõ szerint semmibe sem érdemes belefogni, amiben nincs legalább 1000% haszonkulcs. Nem, nem írtam el egy nullát: ezerszázalékos haszonkulcsról van szó. Mivel annyira kis réspiacokról van szó, ez valóban megvalósítható!
Mi mindent lehet így árulni? Példaként több terméket is elemez a szerzõ: ilyen például a speciálisan sziklamászóknak készült jóga DVD, egyedi szakmákra ajánlott étrend-kiegészítõk, golfozóknak való vicces pólók, eredeti francia matrózingek… Mind-mind réspiac – ezekre árulni az internet nélkül szinte lehetetlen. Csakhogy az internet már adott.
Az egyik legtréfásabb ötlet, hogy hogyan teszteljük a piacot: egyáltalán van-e igény az ötletünkre? A nagy trükk: elõbb eladjuk a terméket, mint hogy az elsõ darabot legyártanánk! A következõképpen mûködik: Összedobunk egy weblapot, és egy klikk alapú hirdetési kampányt indítunk, és elõrendelésként meghirdetjük a terméket. Ez olcsó, hatékony és rögtön láthatjuk, egyáltalán érdemes-e a dologgal foglalkozni!
De még rafináltabb dolgok is elkövethetõk a fenti technikával. Például tesztelhetjük az árat, vagy hogy milyen garanciát ajánljunk a vásárlóknak. Ugyanis két párhuzamos kampányt futtathatunk különbözõ árakkal, garanciával és összehasonlítjuk az eredményt. Húúúú… Ez már nagyon 21. századi megoldás!
A másik dolog, amire a szerzõ felhívja a figyelmet, hogy ma az interneten keresztül globális lett a világ. Bárki bárhonnan eladhat bárkinek a világon. Igen, ezt tõlünk ugyanúgy meg lehet tenni, mint New Yorkból vagy Delhibõl. Gyorsposta tõlünk is jár, az interneten nem is látszik, hol van a cég, hol a weboldal, ahol rendelünk.
Mondok kicsiben erre egy példát. Van egy barátom, aki egy nagy cég dél-dunántúli képviselõje. Megcsinálta a weblapját, és megdöbbenve találta, hogy hirtelen az egész országból kezdenek rendelni tõle! Az interneten Pécstõl pont ugyanolyan messze van Kaposvár, mint Nyíregyháza. Sõt Sydney is…
A technikai, sõt a nyelvi problémák sem lehetnek ma már akadályok. A múlt héten voltam egy marketingkonferencián, ahol közvetlenül éjfél elõtt bemutatta az egyik elõadó az új angol nyelvû weblapját. Akkor már reggel nyolctól ültünk bent nonstop, nem hittem volna, hogy meg lehet rázni – de mégis meg lehetett! Maga a lap egy elképesztõen korszerû videós lap volt, ahol a tulajdonos interaktív videókban kalauzolt végig a termékei közt. Ez már önmagában fantasztikus volt! A meglepetés kettõs volt számomra. Egyrészt: ez a technikai csoda gond nélkül megvalósítható, és nem is olyan drága. A másik az volt, hogy a tulajdonos elmondta, alig-alig tud angolul. Az oldal videóin viszont profin beszéli az angol nyelvet! Elárulta a trükköt: elõször is egy profi lefordította igazi angolra a magyar szövegét. Majd leült egy angol tanárral szemközt a kamera elé és gyakorolták két mondat kiejtését – ha jó volt, felvették. Aztán tovább, a következõ két mondatot. És így tovább. Mi a tanulság? Ha nagyon akarunk megcsinálni valamit, azt ma már igenis meg lehet oldani.
A másik dolog, ami nagyon fontos motívum egy ilyen 21. századi cég esetében, a kiszervezés, azaz szép magyar szóval outsourcing. Ilyenkor a cég egyes feladatok elvégzését külsõ vállalkozókra bízza. A szerzõ leírja a feladatok szélsõséges kiszervezési módjait: hogyan kell úgy megszervezni egy céget, hogy gyakorlatilag semmit sem kell benne csinálni – csak az elején kitalálni és megszervezni az egészet. Sõt! Még ennek a kitalálási és megszervezési folyamatnak a jó része is kiszervezhetõ. (Nyálcsorgatva olvastam az indiai virtuális asszisztensek felhasználásáról. Sajnos ez nálunk nem alkalmazható, az indiaiak nagy tömegei még mindig nem tudnak magyarul…)
A szerzõ kitûzte a célt: õ jómódú (ha nem is dúsgazdag) akar lenni a vállalkozásaiból, de úgy, hogy közben teljesen szabad legyen. Csavaroghasson a világban, extrém sportokat ûzhessen távoli szigeteken. Ehhez fel kellett találni egy teljesen extrém vállalkozási formát. Kívánom önöknek is: éljenek jól a cégükbõl, de maximum heti 4 órát dolgozzanak…

Dr. Tóth András
www.tothandras.hu

Önadózó

Vissza az előző oldalra

Webáruház

Szabályzatok

Szabályzatok kategória összes termékének megtekintése

E-Könyvek

E-Könyvek kategória összes termékének megtekintése

Szakkönyvek

Szakkönyvek kategória összes termékének megtekintése

E-Start

Önadózó segítség az ügyek elektronikus intézéséhez.


Vissza az előző oldalra